Secțiune susținută de

Forta exemplului negativ

Portal HR \ HR Pedia \ Forta exemplului negativ

Una din recomandarile importante de care un manager trebuie sa tina cont pentru a-si tine oamenii motivati este cea legata de sublinierea aspectelor pozitive, de rasplatirea si recunoasterea efortului prin diferite metode mai mult sau mai putin pragmatice.

Pozitivul si manifestarile sale sunt, evident, esentiale pentru mentinerea unei atmosfere constructive, dar cercetarile arata ca cel putin la fel de critica este sanctionarea comportamentelor negative si anticiparea efectelor pe care acestea le pot avea asupra moralului si motivatiei angajatilor daca ele sunt ignorate. Totul poate sa plece de la un angajat dificil, dar lucrurile sunt mai complexe decat par.

O cercetare psihologica revolutionara a demonstrat ca experientele negative au un impact mult mai mare asupra noastra decat cele pozitive.

La nivel organizational acest lucru ar putea pune intr-o perspectiva semnificativ mai complexa prezenta unui angajat carcotas, neperformant sau care le face viata dificila celorlalti, experienta unui esec major sau o greseala ce afecteaza in lant rezultatele muncii tuturor celor implicati. Pentru a fi echilibrata, o experienta negativa are, conform cercetarii, nevoie de cel putin 5 experiente pozitive. De aici o presiune majora asupra managerilor de a gestiona problemele si de a sanctiona comportamentele inadecvate atunci cand apar, pentru ca ignorarea lor nu le face sa dispara.

Articolul de pe Harvard Business Review care abordeaza aceste teme, Bad Is Stronger Than Good, ne-a dat de gandit cu cateva idei care credem noi ca merita retinute:

1. Managerii si organizatiile in general vor avea sanse mai mari de succes daca isi concentreaza eforturile pe eliminarea negativului mai degraba decat pe accentuarea pozitivului (asta nu inseamna ca strategiile de motivare prin recunoastere nu trebuie sa fie practicate.)

2. Angajatii cu potential negativ seamana putin cu merele stricate. Strica un cos intreg intr-un timp foarte scurt.

3. Starile emotionale conteaza. Impactul negativ pe care il poate avea asupra unui angajat o discutie cu un coleg sau manager negativist este de 5 ori mai mare decat impactul unei discutii/ experiente bune.

4. Efortul de curatare a cosului de merele stricate nu este niciodata comod sau usor, dar este indispensabil pentru sanatatea organizatiei chiar daca aparent il pozitioneaza pe manager in postura de „politist rau”.

Pentru mai multe idei despre impactul experientelor negative si modalitati de gestionare a lor in organizatii, citeste tot articolul: Bad Is Stronger Than Good: Evidence-Based Advice For Bosses.


Data articol: noiembrie 29, 2010

Newsletter-ul Portal HR

100% fără spam