Ai primit o ofertă de job, ce faci mai departe?
Cănd atâta lume în jurul tău îți atrage atenția cât de greu este să te angajezi în vremurile de criză prin care trecem, a nu accepta o ofertă de job poate să pară o decizie cel puțin necugetată. Teoretic, da. În practică, lucrurile sunt foarte diferite și fiecare caz trebuie analizat separat. E ok să acceți un job dar e ok să accepți orice job fără să încerci să te convingi că se apropie măcar în „punctele esențiale” de ceea ce ai nevoie?
De la persoană la persoană, aceste puncte esențiale pot fi din zona financiară, din cea a mediului de lucru, a motivației sau valorilor, a sistemului de management, a oportunităților de dezvoltare etc. Ele există cu siguranță și orice ofertă de job trebuie trecută prin filtrul lor pentru că doar în felul acesta acceptarea sau respingerea ei poate fi considerată bine cugetată.
Articolul de pe HBR de Amy Gallo pe care vi-l recomandăm azi ne-a plăcut pentru că oferă un ghid foarte util pentru acest proces de analiză și decizie în carieră (căci până la urmă orice job îți poate determina semnificativ traseul profesional și cariera, nu?).
Autoarea începe de la date statistice care arată faptul că în medie „oamenii muncii” își schimbă acum joburile o dată la 3 – 4 ani, ceea ce înseamnă că decizia de a accepta sau de a respinge o ofertă ar trebui să fie bine documentată. Se pare însă că ne petrecem mai mult timp analizând în ce să ne investim economiile sau unde să mergem în vacanță decât studiind o ofertă de job.
Evident, în funcție de tipul poziției și profilul persoanei care primește oferta, analizarea și negocierea acesteia pot conține etape și elemente diverse. Există însă, indiferent de momentul în carieră când trebuie să iei această decizie, câteva bune practici cărora merită să le acorzi timp și atenție:
1. Asigură-te pe parcursul procesului de recrutare că există claritate în ceea ce privește nivelul tău de așteptări, dorințe/aspirații. Nu este vorba aici doar de nivelul de așteptări salariale, ci și de obiectivele profesionale pe care îți dorești să le atingi etc.
2. Descoperă cât mai multe informații despre potențialul angajator. Dacă nu ai făcut acest lucru înainte să îți trimiți CV-ul, momentul în care primști o ofertă este critic în acest sens. Acum e momentul să cercetezi care este reputația/imaginea, ce se vorbește despre companie în piață, ce se știe despre managerul cu care urmează să lucrezi etc.
3. Fii realist în comparațiile pe care le faci. Simplul fapt că ai mai fost la un interviu la o companie care ți se pare mai atrăgătoare nu înseamnă că vei primi o ofertă și de la aceștia. Cum se spune pe la noi: „nu da vrabia din mână pe cea de pe gard” (asta presupunând că „vrabia din mână” întrunește alte condiții importante).
4. Dacă îți trebuie neapărat un job (din motive financiare), evaluează în ce măsură este posibil să accepți oferta pentru o perioadă determinată de timp în care să poți căuta ceva mai potrivit. Experții spun că puțini candidați sunt conștienți de efectele nocive pe care schimbările dese de job le au asupra imaginii/reputației și eficienței lor.
5. Dacă îți dai seama pe parcurs că vei refuza o ofertă, nu lăsa angajatorul să îți facă una. Cel mai bine e să le spui din timp că nu are sens să continuați discuția și în felul acesta să reușiți să vă despărțiți amiabil. O gândire de genul: „lasă să îmi facă oferta și văd eu după aia ce le spun” este păguboasă și îți poate crea o reputație proastă în piață.
Citește tot articolul Accept the job offer or Walk away pentru un sumar al principiilor sănătoase atunci când vine vorba de analizarea unei oferte, dar și pentru 2 studii de caz care te vor ajuta să înțelegi cum funcționează aceste principii în context.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam