Hot Now

Am o strategie de business. Ce fac cu ea?

30 06 2015, Aliz Kosza , Comenteaza, 2.490 afisari

Un proces de business mentoring înseamnă, așa cum spuneam și în articolele anterioare, un proces de învățare continuă. Antreprenorul învață alături de business mentor cum se face o diagnoză de business, învață cum să interpreteze rezultatele acesteia, învață cum se definesc direcțiile strategice, cât de importantă este cercetarea calitativă de piață, cât de mult contează oamenii din jur pentru succesul afacerii sale… Învață continuu. Dar învață cu un singur scop: ca să aplice ceea ce învață în propriul business, să transpună planurile de implementare în practică, în activități concrete și bani. O strategie integrată de business nu este o hârtie ci, dimpotrivă, este mai ales un proces continuu. Reprezintă viitorul afacerii. Dar asta numai dacă antreprenorul o ia de pe hârtie și o aduce în viața reală a business-ului său.

Așadar, dacă avem strategii de business construite, de ce nu le implementăm? Si, dacă totuși începem să le implementăm, de ce nu reușim să o facem corect și la timp? Ce boală ascunsă are antreprenorul român care, deși poate are pe birou o strategie de business foarte bună, ea rămâne doar pe birou și nu se aplică în realitate corect?

Fără să fie complete, în experiența mea de business mentor, am identificat câteva asemenea maladii ale antreprenorului pe care le voi explica pe scurt.

  1. Teama, neîncrederea și indecizia. ”De unde știu că e bine? Dacă nu va merge?.. Mai bine aștept puțin” . Succesul unei strategii de business depinde foarte mult de momente, conjuncturi de piață și oportunități bine definite. O strategie va da roade dacă este implementată azi, nu peste un an și, dimpotrivă, poate deveni o idee extrem de proastă peste un an și jumătate. Așadar dacă un antreprenor vrea să își maximizeze șansele, atunci trebuie să treacă la treabă cât mai repede și cât mai decis, alături de echipa sa și împreună cu business mentor-ul.
  2. Lipsa de experiență și de profesionalism. ”Și ce dacă scrie în project management că avem etapa A înainte de etapa B…? Începem cu B că ne descurcăm noi și rezolvăm mai repede, nu?” La realizarea unei strategii de business consistente și a planurilor de implementare au contribuit specialiști, ingineri, oameni din HR, finanțiști coordonați de business mentor. De cele mai multe ori, acești oameni chiar arată clar cum ar trebui făcute lucrurile bine. Antreprenorul care ignoră recomandările profesioniștilor săi arată, de fapt, doar că nu este profesionist ca manager.
  3. Lipsa de consecvență și angajament. ”În fiecare zi facem același lucru: evaluare, task management, raportare.. M-am săturat. Hai să o facem lunar! Nu am avut timp, au intervenit un milion de chestii”. Secretul unei implementări care dă rezultate este de a face mereu lucrurile bine și la timp. Dacă se sare peste etape, dacă se coboară progresiv nivelul calității, dacă nu se păstrează aceleași proceduri de lucru (eventual îmbunătățite pe parcurs), în mod sigur o strategie integrată de business care, poate a fost gândită foarte bine, se va implementa incorect și va avea rezultate nefaste pentru business. Dar mai ales, dacă antreprenorul nu ține aproape de oameni.
  4. Nerăbdarea. ”Am lansat deja de 2 săptămâni noul site și vânzările tot nu cresc semnificativ. E ceva în neregulă. Gata, ne oprim aici că nu merge, aruncăm banii pe fereastră!” Implementarea unei strategii de business începe să își arate rezultatele la cel puțin 4-6 luni de la demararea proiectului. În cazul anumitor industrii și tipuri de companii, e nevoie chiar de ani de implementare și susținere a unui proces de urmărire a fiecărei etape a strategiei până când aceasta să se dovedească eficientă. Un brand se construiește în minim 3 ani. Acest lucru îl știu oamenii de business cu experiență și va trebui să îl învețe fiecare antreprenor.

Așadar, ca antreprenor, chiar dacă am o strategie integrată de business, sunt foarte multe șanse ca fie să nu o implementez deloc, fie, mai frecvent, să o implementez incorect, greșit și cu efect întârziat. Din acest motiv, în cele mai multe cazuri, în calitatea mea de business mentor, asist implementarea. Această susținere o acord și pentru că doresc ca munca mea de 3-4 luni să se materializeze în rezultate vizibile, palpabile iar antreprenorul să simtă și el ca a meritat efortul.

Atunci după aceste observații, putem oare spune care sunt ingredientele unei implementări corecte, eficiente, a strategiei integrate de business? Ca să fiu sinceră, nu. Cine spune că există 5 sau 10 pași prin care ajungi la succes încearcă doar să înșele sau, în cel mai bun caz, să își mascheze neștiința.

Cred că există câteva condiții necesare (niciodată suficiente, însă extrem de necesare) pentru a avea o implementare corectă a unei strategii de business. Și, pentru tine, antreprenorul care vrei să îți reinventezi afacerea alături de un business mentor, acestea ar putea fi:

  1. Planuri de implementare solide. Asigură-te că strategia ta integrată de business este completată cu planuri de implementare concrete, clare, realiste, la nivelul resurselor pe care le ai și ale obiectivelor pe care le țintești
  2. Profesioniști. Fă-ți o echipă de profesioniști. Adu-ți aproape project manageri cu experiență, finanțiști care înțeleg business-ul, oameni care știu să motiveze oameni. O echipă solidă și profesionistă este întotdeauna o garanție pentru business-ul tău.
  3. Răbdare și încredere. Ai făcut totul cum trebuie. Ai evaluat corect cu oameni care se pricep, ai estimat resurse, riscuri și beneficii, ai viziunea clară a business-ului tău. Ai tot ce îți trebuie pentru a fi motivat și încrezător că vei ajunge acolo unde ți-ai propus. Trebuie doar să ai răbdare, să faci lucrurile bine și la timpul lor.

În business nu există nici soluții – miracol, nici remedii universal valabile. În schimb există bune practici, profesionalismul în management și, dacă se poate, un pic de talent în leadership. Dacă ai toate acestea te poți concentra pe proces, pe execuție, pe calitatea acțiunilor tale de zi cu zi. Experiența mea profesională de peste 36 ani îmi arată, invariabil, că dacă ne concentrăm pe calitatea execuției în implementare și nu pe rezultatul final, rezultatele vor veni ca o consecință firească a faptelor noastre.

La finalul seriei mele de 8 articole despre principalele etape în procesul de business mentoring aș mai adăuga doar atât: strategie are aceeași rădăcină (etimologie) ca și agonie . Ambele sunt construite pe grecescul agein (a fi lider) care, la rândul lui, l-a creat și pe agere (a acționa, a face lucruri, a pune lucruri în mișcare). Așadar, ori de câte ori vedeți cuvântul strategie amintiți-vă că acesta înseamnă leadership, acțiune, coordonare și integrare. Strategia nu trebuie să rămână niciodată pe hârtie. Altfel, nu este strategie. Și, de asemenea, nu va fi niciodată corect implementată dacă nu există coordonare, leadership corecte. Altfel, dacă nu veți ține minte acest detaliu, o să riscați să vă reamintiți, din păcate, de sensul propriu al cuvântului agonie.

Adauga comentariu

Cele mai noi

Apărută de curând la Publica, cartea Catalizatorul de Jonah Berger se adresează tuturor celor care doresc să catalizeze schimbarea. Ea oferă un solid mod de gândire și o varietate de tehnici care pot să conducă la rezultate extraordinare. Fie că încercați să schimbați o persoană, să transformați o organizație ori să schimbați modul în care […]

Detalii

45 de studenți proveniți din centrele universitare Galați, București, Brașov, Iași, Constanța, Craiova și Cluj-Napoca au promovat, cu succes, cea de-a noua ediție a Școlii de Vară organizată de LIBERTY Galați. Timp de 10 săptămâni, studenții au fost angajați cu drepturi depline și au lucrat alături de mentori (specialiști din cadrul Combinatului) pe proiecte reale, […]

Detalii

Catalyst Solutions anunță organizarea celui mai mare târg de carieră din România, Angajatori de TOP care se va desfășura exclusiv în mediul online, pe platforma Hipo.ro. Cu o notorietate de 15 ani pe piața de referință, evenimentul de carieră se adresează tuturor candidaților care se află în căutarea unui loc de muncă în această toamnă, […]

Detalii

Săptămâna aceasta, discutăm despre cum va arăta viitorul organizațiilor și a departamentului de Resurse Umane, la o nouă ediție a evenimentului „HR UNCOVERED” În perioada 23 – 24 septembrie 2020, BusinessMark are plăcerea să vă invite la „HR UNCOVERED”, eveniment online în cadrul căruia se va discuta despre schimbările prin care organizațiile și departamantele de […]

Detalii
Newsletter-ul Portal Hr

Rămâi conectat la ultimele tendințe în HR

Abonează-te la newsletter