Hot Now

Antreprenorii nu se nasc, se fac

12 09 2011, Portal HR , Comenteaza, 5.084 afisari

Pentru că cea mai buna modalitate de a înțelege care sunt premizele de la care trebuie să pornească educația antreprenorială și deoarece ideea School for Startups ne-a trezit interesul, am stat de vorba despre acestea (dar și multe alte subiecte) cu domnul Marius Ghenea, om de afaceri, business angel, antreprenor în serie și profesor de antreprenoriat.

În ce masură există o educație antreprenorială în România? Există din acest punct de vedere vreo diferență fundamentală între mediul antreprenorial din Marea Britanie (țară mamă a School for Startups) și cel din România?

Da, sunt diferențe fundamentale între Marea Britanie și Romania din punct de vedere al educației antreprenoriale. Marea Britanie este de fapt patria antreprenoriatului modern, care începe o data cu Revoluția Industrială, în secolul XVII. Așa că am putea spune că, într-un fel, diferența dintre cele două țări din punct de vedere al dezvoltării și educației antreprenoriale este de peste două secole, ținând cont că în România, antreprenoriatul modern a reînceput doar din 1989, după o lungă perioadă de comunism și dictatură care au tăiat legăturile cu antreprenoriatul românesc interbelic sau antebelic. În Marea Britanie, educația antreprenorială este inclusă în curicula școlară încă din primii ani de studiu, astfel încât, un tânăr de 16-18 ani are deja suficiente informații despre antreprenoriat culese chiar din școală pe când în România, o asemenea abordare curiculară strategică a educației antreprenoriale nu există. Ceea ce incercăm acum să realizăm în România cu School for Startups este o inițiativă aproape singulară, însă una care poate face diferența, poate aduce o contribuție semnificativă la dezvoltarea culturii și educației antreprenoriale în Romania, mai ales că anul viitor dorim să extindem participarea la ca. 600-700 cursanți, în trei orașe mari ale țării (București, Cluj și Timișoara).

Antreprenoriatul poate fi invățat sau este un talent cu care unii au norocul să se nască? Care credeți că sunt principalele trăsături ale unui antreprenor de succes?

Antreprenorii nu se nasc, ci se fac, așa cum spune Doug Richard și așa cum susțin și eu. Nu este pur și simplu un talent cu care te naști, chiar dacă unele trăsături specifice antreprenorilor valoroși pot avea și componente native, însă majoritatea abilităților antreprenoriale se dobândesc prin experiență, educație, voință, perseverență, nu sunt înnăscute. Principalele atribute ale unui antreprenor de succes sunt viziunea, entuziasmul, perseverența, responsabilitatea, charisma, capabilitatea de a lua decizii rapid, gândirea pozitivă, cunoașterea pieței și a segmentului de business în care intră.

Ultima perioadă a fost destul de tumultoasă pentru mediul de afaceri și sectorul economic, multe afaceri s-au prăbușit. În momentul de față care credeți că sunt sectoarele economice care vor reuși să se țină pe picioare și vor avea cel mai mare succes în viitor?

Cred că pe termen lung, majoritatea domeniilor de afaceri iși vor reveni, pentru că ele sunt, sau ar trebui să fie, bazate pe o cerere reală a pieței. Vor sucomba în principal acele afaceri speculative, bazate pe cerere falsă sau pe așteptări false, exagerate, ale consumatorilor, ale oamenilor în general. Ca în orice ciclu de business, afacerile care vor fi pe val vor fi cu precădere cele congruente cu acest ciclu lung al IT-ului și Internetului, dar și cele din zona telecom, energie (cu precădere cele din domeniul energiilor regenerabile), tehnologie bazată pe IT în general și bio-tehnologie în particular.

Una din cele mai importante probleme cu care se confruntă micii antreprenori la ora actuală este gasirea unei surse de finantare viabile. Care considerați că este cea mai adecvată modalitate de atragere a unei investiții în faza de început a unei afaceri?

Sunt numeroase posibilitățile de finanțare ale unei afaceri, așa cum exemplific și in cartea mea, Antreprenoriat, unde un întreg capitol este dedicat finanțării creșterii unei afaceri antreprenoriale. Însă este foarte important, ca antreprenor, să știi ce vrei să finanțezi, pentru a obține finanțarea potrivită! Sunt mulți antreprenori care nu au o imagine foarte clară cu privire la nevoia de cash a afacerii lor, în lipsa unei viziuni strategice dublate de o proiecție atentă a cash-flow-ului. Acești antreprenori simt doar în mod concret presiunea lipsei de cash și, în aceste condiții, se gândesc să atragă finanțare. Nu este cea mai bună strategie, deoarece orice finanțare trebuie însoțita și de un plan cât mai corect de utilizare a fondurilor, ca și de o estimare a unui randament cât mai ridicat.

Începând de anul acesta desfășurați în România programul School for Startups. Ne puteți spune care a fost raționamentul din spatele aducerii School for Startups în România?

Sunt foarte mulți români care doresc să înceapă o afacere dar nu cunosc elementele de baza ale unei dezvoltări antreprenoriale. Sunt alții care au început deja o afacere, fără să aibă neapărat o educație antreprenoriala, și care doresc să își dezvolte în continuare afacerea dar simt că au nevoie să înțeleaga niște concepte antreprenoriale care să îi ajute să fie mai eficienți, mai buni în activitatea lor curenta. Pentru toți aceștia, School for Startups Romania este un program excelent, deoarece combină informațiile teoretice cu studii de caz și aplicații practice, pentru a oferi tuturor acele informații care să îi ajute să transforme proiectul sau afacerea lor într-un success. Acesta a fost raționamentul cu privire la programul School for Startups Romania. Faptul că atât eu cât și Doug suntem participanți în Arena Leilor (respectiv Dragon’s Den, numele britanic al aceluiași format de business-show realizat de Sony Pictures), ne-a ajutat să ne întâlnim și să ne sincronizăm în acest program. Inițiatorul și organizatorul programului, Fundația Post-Privatizare, a avut și are de asemenea o contribuție esențială, finanțând acest program, care este un program social, cursanții plătind doar o fracțiune a costului total al programului.

Prin ce se diferențiază School for Startups față de celelalte programe similare din România?

Nu există programe similare în România, care să combine o experiență internaționala teoretică și una practică legată de antreprenoriat, din câte cunosc eu. Atât eu căt și Doug suntem în același timp și profesori de antreprenoriat (eu predau la Maastricht School of Management, în programul EMBA, un curs de Antreprenoriat și Innovation and New Business Ventures, iar Doug este și el visiting professor la Cambridge). Dar amândoi (ca și alți lectori care participă în program) suntem în plus și oameni cu experiență reală antreprenorială, de antreprenori în serie și investitori business-angel. Personal cred că aceasta este valoarea deosebită a programului, valoare pe care alte programe din Romania nu o pot oferi în acest moment. În plus, faptul că mergem pe o formulă testată ani de zile în Marea Britanie (unde școala a avut, începând cu 2005, peste 12 mii de cursanți), dar am localizat acest program pentru România și Europa de Est, este un alt avantaj major al programului (față de alte programe care vin și propun soluții copy-paste din Statele Unite, Marea Britanie sau din alte părți, care s-ar putea să nu se aplice 100% în Romania sau în Estul Europei).

În cadrul School for Startups se pune accent destul de mare pe necesitatea realizării unui plan de afaceri, încă dinainte de demararea afacerii. De ce este această etapă importantă? Care considerați că este modalitatea ideală de elaborarea a unui astfel de plan?

Orice business are nevoie de un plan, în orice moment al exisțentei sale. Cu atât mai mult este necesar un plan la începutul afacerii, însă el este util și pe parcursul dezvoltării acesteia. Spre deosebire însă de alte programe în care planul de afaceri este unul teoretic, aici cursanții iși dezvoltă (sau iși rafinează) propriul plan de afaceri, pentru afacerea sau proiectul lor. Nu există o singură variantă de format pentru un business plan bun, însă cred că metoda bazată pe cele 20 intrebări este excelentă, pentru că dacă răspunzi corect la aceste intrebări ca antreprenor, înseamnă că ai eliminat deja majoritatea incertitudinilor din business-ul tău și poți merge mai departe cu încredere pe acel business-plan.

Pentru anul 2012 aveți în vedere atragerea a 700 de antreprenori din toată Europa de Sud-Est și constituirea unei mari comunități pe domeniul antreprenoriatului. Credeți că poate reprezenta prezența cursanților străini la program un impediment pentru cursanții români? Va pune o presiune mai mare pe aceștia?

Dimpotrivă, cred că prezența unor cursanți din țările vecine poate fi un plus major al programului, din mai multe puncte de vedere. Programul se desfășoară oricum integral în limba engleză, deci nu vor exista bariere de comunicare pentru cursanți. Cursanții din alte țări pot veni cu o experiență diferită, cu idei noi, cu soluții mai bune la problemele cu care se confruntă antreprenorii romani, și invers, iar din această interacțiune, se pot naște sau pot crește afaceri mai valoroase. Pentru ca până la final acesta este obiectivul nostru, al organizatorilor, de a-i ajuta pe cursanți să dezvolte afaceri valoroase și durabile, cu rezultate pozitive nu doar pentru ei, dar și pentru întreaga economie și, pe un plan mai larg, pentru întreaga societate românească. Nu în ultimul rând, prezența cursanților din țările vecine poate constitui și o punte de legătură pentru antreprenorii români din program, în direcția dezvoltării afacerilor antreprenoriale românești în regiune, internaționalizarea acestora. Eu susțin în continuare că România poate să devină un hub regional de dezvoltare antreprenorială, iar afacerile românești pot să atace cu mai mult succes piețele vecine, toate mai mici decât piața româneascâ (Moldova, Bulgaria, Serbia, Ungaria, alte țări din Balcani).

Ați reusit să dezvoltați de-a lungul carierei dumneavoastră o multitudine de afaceri de succes. Care sunt cele mai importante lecții pe care le transmiteți participanților School for Startups pornind de la experiența practică avută?

Să fie perseverenți, să nu aștepte miracole în afacerile lor, ci să le construiască pas cu pas. Să învețe din greșelile lor, dar cu atât mai mult să învețe din greșelile altora. Să învețe cât mai mult despre afaceri, antreprenoriat, să citească și cărți, să meargă și la cursuri și să învețe tot timpul, pentru că niciodată nu vor putea să știe totul.

Au inceput de curând înscrierile pentru ediția de anul viitor School for Startups Romania. Ce trăsături trebuie să aibă antreprenorii înscriși în program și ce așteptări aveți de la aceștia?

Antreprenorii înscriși în program ar trebui să fie în primul rând interesați în mod real de dezvoltarea lor personală, ar trebui să aibă proiecte de afaceri serioase sau afaceri deja demarate, însă in rest nu avem cerințe semnificative sau eliminatorii, tocmai pentru că încercăm prin acest program să ajutăm cât mai mulți antreprenori să devină mai buni în ceea ce fac.

Adauga comentariu

Cele mai noi

Ca urmare a răspândirii epidemiei COVID19 și a instituirii stării de urgență ce limitează circulația persoanelor, redacția Revistei CARIERE a hotărât să pună gratuit la dispoziția cititorilor săi ediția digitală a publicației, începând cu Martie 2020. Este o formă de respect și de grijă față de integritatea oamenilor și față de nevoia lor de a […]

Detalii

Echipa Biz a lansat astăzi BizRomânia, un proiect special care include site-ul BizRomania.ro și ediția specială a revistei, Biz România. Realizat în timp record, proiectul este dedicat comunității de business și oferă recomandări și soluții de la cei mai puternici experți și analiști pentru traversarea cu bine a crizei coronavirusului. „Acum este nevoie mai mult […]

Detalii

Inițiativa „Reacție pentru educație”, susținută de Ministerul Educației și Cercetării și inițiată de Narada, cu sprijinul Cora România, lansează o platformă digitală care ușurează accesul la educația la distanță pentru cel puțin 30.000 de profesori și elevii lor. Reacție pentru educație este un plan de intervenție, structurat pe două dintre cele mai plauzibile scenarii posibile […]

Detalii

Autor: Claudia Sofianu, Partener, Liderul Diviziei de Impozit pe venit și contribuții sociale, EY România Efectele pandemiei COVID-19 asupra relației dintre angajați și angajatori sunt încă incomplet cunoscute și greu de anticipat în acest moment, dar printre ele ar putea fi: reducerea mobilității oamenilor, folosirea accentuată a mijloacelor de comunicare la distanță și a tehnologiei […]

Detalii
Newsletter-ul Portal Hr

Rămâi conectat la ultimele tendințe în HR

Abonează-te la newsletter