Hot Now

Ce scale sa alegi pentru evaluare?

09 06 2011, Portal HR , Comenteaza, 7.630 afisari

Indiferent cand are loc, ca parte a unui proces de recrutare, de evaluare a performantei sau ca suport pentru decizii de planificare a succesiunii, o evaluare are nevoie (printre multe altele) de o scala eficienta. Altfel spus, nu e deloc suficient sa definim indicatorii care vor fi evaluati, avem nevoie si de o intelegere clara a nivelelor la care acestia se pot situa pentru a asigura consistenta si consecventa procesului (printre altele).

Articolul pe care vi-l recomandam despre alegerea scalelor de evaluare porneste de la cazul real al unei companii implicate intr-un proces de schimbare culturala. Unul din instrumentele utilizate pentru a face o planificare eficienta a succesiunii (considerata esentiala pentru succesul schimbarii) a fost evaluarea de 360 grade.

Totul parea sa functioneze perfect pana la momentul in care, dorind sa interpreteze rezultatele evaluarilor, responsabilii de proiect au descoperit ca majoritatea celor evaluati se aflau undeva la nivel 3 sau 4, motiv pentru care o departajare era aproape imposibila.

Concluzia? Evaluarea se poate dovedi inutila daca scala utilizata nu serveste scopului ales. Astfel, cand este vorba despre evaluarea comportamentelor, o scala Likert (in 4 trepte, din care cea mai de jos este definita ca „niciodata” si cea mai de sus ca „intotdeauna”) are sanse mari sa duca la rezultate medii. Motivele sunt legate de tendinta evaluatorului de a evita extremele atunci cand vine vorba de persoanele cu care interactioneaza zilnic.

Pentru evaluarile similare cu cele din procesul de 360 grade, o scala pe mai multe nivele (in articol este aleasa cea cu 7) rezolva dilema alegerii si nu forteaza o judecata absoluta (pentru ca exista, nu-i asa, suficiente nuante la dispozitie). In consecinta, rezultatele unei evaluari pe o scala cu 7 nivele au sanse mai mari de a sustine un efort decizional de departajare (a angajatilor/candidatilor etc.)

In plus, credem noi, alegerea corecta a scalei de evaluare in functie de indicatorii care se doresc notati ar trebui dublata si de un training eficient al evaluatorilor pentru o intelegere comuna a sensurilor si implicatiilor bifarii fiecaruia dintre nivelele existente pe scala pentru fiecare dimensiune evaluata. Cu alte cuvinte, sa ne asiguram, de exemplu, ca intelegem lucruri similare prin notarea cu 4 sau 6 a unei competente de planificare si organizare.

Citeste tot articolul When it Comes to Assessments, Never Say Never pentru a evita la urmatoarea evaluare capcanele folosirii unei scale nepotrivite.

 

Adauga comentariu

Cele mai noi

Ca urmare a răspândirii epidemiei COVID19 și a instituirii stării de urgență ce limitează circulația persoanelor, redacția Revistei CARIERE a hotărât să pună gratuit la dispoziția cititorilor săi ediția digitală a publicației, începând cu Martie 2020. Este o formă de respect și de grijă față de integritatea oamenilor și față de nevoia lor de a […]

Detalii

Echipa Biz a lansat astăzi BizRomânia, un proiect special care include site-ul BizRomania.ro și ediția specială a revistei, Biz România. Realizat în timp record, proiectul este dedicat comunității de business și oferă recomandări și soluții de la cei mai puternici experți și analiști pentru traversarea cu bine a crizei coronavirusului. „Acum este nevoie mai mult […]

Detalii

Inițiativa „Reacție pentru educație”, susținută de Ministerul Educației și Cercetării și inițiată de Narada, cu sprijinul Cora România, lansează o platformă digitală care ușurează accesul la educația la distanță pentru cel puțin 30.000 de profesori și elevii lor. Reacție pentru educație este un plan de intervenție, structurat pe două dintre cele mai plauzibile scenarii posibile […]

Detalii

Autor: Claudia Sofianu, Partener, Liderul Diviziei de Impozit pe venit și contribuții sociale, EY România Efectele pandemiei COVID-19 asupra relației dintre angajați și angajatori sunt încă incomplet cunoscute și greu de anticipat în acest moment, dar printre ele ar putea fi: reducerea mobilității oamenilor, folosirea accentuată a mijloacelor de comunicare la distanță și a tehnologiei […]

Detalii
Newsletter-ul Portal Hr

Rămâi conectat la ultimele tendințe în HR

Abonează-te la newsletter