Secțiune susținută de

Ce vei face mai bine data viitoare?

Portal HR \ Actual \ Ce vei face mai bine data viitoare?

Atunci cand nu “tace”, coachul pune intrebari. In coaching, ca si in alte forme de comunicare, este de dorit ca intrebarile sa fie putine. Puternice si revelatoare.

Dintre toate intrebarile folosite in coaching, intrebarea mea preferata este: “Ce vei face mai bine data viitoare?” (sau cu varianta ei – Ce vei face diferit si / sau mai bine data viitoare?).

De la feedback la feedforward

Probabil ca ati auzit de feedback, o tehnica de baza in comunicare si un instrument foarte folosit in management. A oferi feedback inseamna a impartasi “reactia” ta la ceva ce s-a intamplat. A comunica ceea ce a fost bine si ce ar putea fi imbunatatit in scopul dezvoltarii, conform perceptiei tale.

Marshall Goldsmith, un renumit ganditor american in domeniul leadershipului, a fost printre primii care a sesizat si limitele feedback-ului, pe langa meritele sale evidente. Astfel, feedback-ul (asa cum ne sugereaza si etimologia) se refera la trecut si este in esenta static. Mai mult, oamenii manifesta deseori rezistenta in a primi feedback.

In articolul sau, “Try Feedforward instead of Feedback” (“Incearca feedforward in loc de feedback”), Marshall Goldsmith a definit metoda de a genera resurse pentru viitor – feedforward-ul, care ar putea fi sintetizata in intrebarea “Ce vei face diferit si/sau mai bine data viitoare?”. (Click aici pentru a citi articolul complet al lui Goldsmith)

Forta intrebarii

Iata trei motive care recomanda aceasta intrebare:

1. Orienteaza catre viitor

Intrebarea ne orienteaza catre singurul lucru pe care il putem influenta – viitorul. Este un exercitiu de vizualizare, care ne proiecteaza deja mental si emotional in succesul din viitor.

2. Ajuta oamenii sa aiba succes

Intrebarea porneste de la presumptia de succes – cel care i se adreseaza isi poate imagina deja actiunile pozitive pe care urmeaza sa le faca. Astfel, se depaseste o dificultate, intalnita mai ales in cazul feedback-ului negativ – dorinta de a-i dovedi celuilalt ca greseste, ceea ce produce de obicei o reactie defensiva dar si disconfort din partea celui care trimite mesajul.

3. Este mai usor de acceptat decat feedbackul

Oamenilor de succes le plac metodele care ii ajuta sa isi atinga obiectivele. Avand o imagine de sine mai degraba pozitiva, este mai usor pentru acestia sa “raspunda” la o intrebare orientata catre succes si viitor decat sa se indrepte spre trecut.

Cum putem folosi aceasta intrebare?

In grupul tau de prieteni sau de colegi, poti incerca urmatorul exercitiu, care nu ar trebui sa dureze mai mult de 15 minute.

Alege un comportament pe care doresti sa il imbunatatesti: de exemplu, abilitatea de a vorbi in public. Descrie-le celorlalti situatia si cere-le optiuni legate de modul in care ti-ai putea imbunatati acest comportament in viitor.

Intreaba primul participant “Ce crezi ca as putea sa fac diferit si/sau mai bine pentru a-mi imbunatati abilitatea de a vorbi in public?”. Asculta activ, nu intrerupe, noteaza, multumeste si treci la urmatorul participant, repetand intrebarea. Ceilalti participanti sunt rugati sa pastreze tacerea si sa nu comenteze, nici chiar laudativ, nicio sugestie primita. In final vei avea o serie de optiuni din care doar tu poti alege ce ti se potriveste!

La nivel individual, o optiune este sa ne adresam aceasta intrebare cat mai des. De exemplu, ar putea fi intrebarea de la inceputul fiecarei zile – “Ce voi face diferit sau/si mai bine astazi?”.

Data articol: octombrie 8, 2010

Newsletter-ul Portal HR

100% fără spam