Cele mai valoroase contacte din reteaua ta
Discutia despre cat de reala sau, din contra, de artificiala este comunicarea prin retelele sociale este departe de a se apropia de o concluzie. Cum la noi prieteniile „sociale” pot fi considerate un fenomen inca proaspat, ne-am pus problema care e linia fina de demarcatie intre o retea de contacte sociale valoroase si una cu contacte numeroase.
Se pare ca, si in acest caz, conteaza mai mult calitatea si nu cantitatea. Dar ce inseamna contacte de calitate?
Daca vi s-a parut vreodata usor nefireasca „imprietenirea” sau acceptarea in reteaua personala a unor persoane pe care nu le cunoasteti, s-ar putea ca articolul de pe Harvard Business Review pe care vi-l recomandam azi sa va ofere cateva explicatii pertinente pentru care o prezenta eficienta in social media este unul din ingredientele succesului in cariera si, interesant, chiar si in viata.
Autorul porneste de la o premiza provocatoare: e mai important pe cine stii decat ce stii. In felul acesta aseaza in termeni actuali mai vechea observatie (filosofica) despre existenta (obligatoriu) sociala a fiintei umane. Evident, putem trai in izolare, dar pierdem inevitabil ceva si e putin probabil ca in astfel de conditii sa ne putem actualiza valentele latente. Avem nevoie de oameni in jurul nostru, iar retelele sociale sunt inca o modalitate prin care ne actualizam prezenta in lume.
Depasind fundamentul teoretic al problemei, studiile au aratat ca persoanele care sunt conectate la un anumit gen de retele au, se pare, mai mari sanse de succes decat altele. Dar care sunt aceste retele? Cu siguranta ca le putem recunoaste nu dupa marimea lor, subliniaza autorul articolului, ci mai degraba dupa existenta unui ingredient la care suntem convinsi ca nu v-ati gandit. Persoanele cu retele valoroase sunt cele conectate cu profesionisti care la randul lor nu au foarte multe conexiuni in acelasi spatiu de interese. Asa isi cresc sansele sa auda (si) idei mai putin vehiculate, sa afle inaintea altora despre schimbari sau oportunitati.
Toate bune si frumoase pana aici, dar ce urmeaza este un semnal de alarma despre raul pe care retelele sociale il pot face intr-o lume in care majoritatea profesionistilor sunt deja asaltati de cereri de comunicare mai mult sau mai putin traditionale: sedinte, intalniri, mailuri etc. Daca retelele sociale sunt impuse doar pentru ca asa e moda, efectul s-ar putea sa fie devastator pentru nivelele de performanta si productivitate pe care le asteapta organizatia.
Nici macar inovatia nu este facilitata de numarul mare de conexiuni (si comunicari), ci mai degraba de prezenta contactelor mai putin conectate in aceeasi retea (sic!). Cu alte cuvinte, e mai putin probabil ca circularea informatiilor in acelasi grup de persoane/contacte pe care le cunoastem/avem de multa vreme sa ne aduca o diferenta semnificativa la nivel de performanta, creativitate, inovatie, productivitate etc.
Citeste tot articolul The Most Valuable People in Your Network pentru a vedea si o ilustratie grafica a acestui argument.
Tu ce contacte fara contacte in reteaua ta ai?
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam