Cristina Suciu: “Ai încredere în feelingul tău!”
Tonică, în formă și cu zâmbetul pe buze de la primele ore ale dimineții, Cristina Suciu ar trebui să fie un model pentru aceia care se plâng că nu știu cum să împace un job solicitant cu viața de familie.
Cristina are 40 de ani, a terminat Politehnica (Textile, la Iași) și ASE-ul, în București (Relații Economice Internaționale). Timp de 13 ani, până în 2007, a lucrat în industria ușoară, dar, după ce acest domeniu a intrat în declin, firma pentru care lucra la vremea respectivă și-a strâns bagajele și a plecat în alte țări. A fost un moment de răscruce pentru Cristina, în care s-a gândit încotro s-o apuce și, după o perioadă de frământări, a ales să își deschidă o agenție de turism: Travel Mama Holidays.
Astăzi, după patru ani de muncă și rezultate bune, Cristina e mulțumită de drumul pe care l-a ales și are planuri mari. Și mult mai mult decât atât: are o familie frumoasă, este mama a trei copii și își face timp și pentru ieșiri cu fetele în oraș, cine cu soțul ei, sport și vacanțe! Fără exagerare, mi se pare că am stat de vorbă cu o adevărată wonder-woman, care știe cum să-și organizeze timpul ca să împace un business înfloritor cu o viață personală împlinită.
Cum ai ajuns de la Textile la agenția de turism?
Am ales să dau la Textile în ideea că – auzisem pe vremea aia – cei care lucrează în textile pot intra în comerț, unde se călătorea mai mult. Probabil că exista chestia asta, legată de călătorii, undeva în subconștient, m-am gândit eu după aceea. În anul al treilea am simțit nevoia să fac și altceva. Și am dat și la Relații Internaționale, la ASE, în București. Am făcut ultimii doi ani de Textile în Iași în paralel cu primii doi ani de Relații Internaționale în București. Apoi am venit în București și am lucrat ca inginer, în industria ușoară, timp de 13 ani, am ajuns să coordonez departamente care exportau milioane de haine anual în afară. Până când s-a mărit salariul minim pe economie, ca urmare a intrării României în Uniunea Europeană, a fost o perioadă foarte bună. Apoi lucurile s-au schimbat, industria ușoară a intrat în declin. În 2007 a fost un moment de răscruce. Firma engleză la care lucram și-a strâns bagajele și a plecat în alte țări.
M-am gândit încotro s-o iau, a fost o lună de zile în care am stat și m-am gândit foarte serios ce fac. Știam care sunt posibilitățile din țară și ce variante aveam în industria ușoară și nu mă regăseam pentru viitor în niciuna dintre ele. Am cochetat cu o idee-două, dar nu era nimic palpabil, până când mi-am zis: ce mi-ar plăcea, de fapt? De la asta am pornit, și m-am gândit că mi-ar plăcea să-mi fac o agenție de turism. A fost momentul în care toată lumea a zis: ai înnebunit complet, nu știi nimic despre asta, cum să faci asta? Și, sinceră să fiu, nu știam cum să fac.
De ce te-ai gândit tocmai la asta?
Pentru că îmi place foarte mult să călătoresc și întotdeauna mi-am dorit să am mai mult timp să citesc despre călătorii. Îmi plac geografia, istoria, mi-am dorit întotdeauna să pot să petrec mai mult timp studiind și aflând mai multe lucruri. Și mi s-a părut că asta se potrivește și cu felul meu de a fi, pentru că tot timpul sunt în mișcare.
Până să se închidă firma la care lucrai te gândiseși să faci altceva, să-ți începi propria ta afacere?
Nu mă gândisem concret. Dar adevărul este că întotdeauna am avut în gând ideea că la un moment dat o să fac ceva pe cont propriu. Însă niciodată nu am avut curajul să fac lucrul acesta și nu s-a ivit ocazia, până în momentul acela. Ca să faci ceva pe cont propriu îți trebuiesc bani, disponibilitate și un moment în care să zici: uite, sunt pregătit să fac lucrul ăsta.
Începutul în turism a coincis cu a treia sarcină!
Cristina avea deja doi copii (și nu mai plănuia încă unul) atunci când punea bazele agenției de turism. Lucra într-un domeniu complet nou, nu a avut un buget generos cu care să pornească pe noul drum, cei din jur erau destul de sceptici și nicio zi nu semăna cu alta. Imaginați-vă că lucrurile s-au complicat și mai mult atunci când a aflat că așteaptă încă un copil! Credeți că a renunțat la ceva? Nici vorbă! Tenace, și-a continuat drumul și a reușit tot ce și-a propus, ba mai mult, s-a pregătit și pentru obținerea atestatelor în turism.
Ai început direct cu agenția?
Da. În turism, poți să fii ghid, spre exemplu, dar eu nu puteam să lipsesc foarte mult de acasă. Momentul în care am hotărât să fac agenția, în 2008, a coincis cu a treia sarcină. Aveam deja doi copii, nu mă mai gândeam să-l am și pe al treilea, dar s-a întâmplat. Am început direct cu agenția, absolut singură. Am învățat foarte mult, am făcut toate cursurile, masteratul și mi-am luat toate atestatele posibile. Am făcut un master de business în turism, la ASE, în paralel mi-am dat atestatul IATA (International Air Transport Association), și l-am luat cu brio. Mi-am luat, de asemenea, brevetul de manager în turism. Toate astea s-au întâmplat în decurs de un an și jumătate. Practic, din momentul în care mi-am luat și brevetul de manager în turism, aveam tot ce-mi trebuia ca să funcționez ca agenție.
A fost un început step by step. Nu a fost nimic spectaculos. Și am pornit exact când a început și criza, în 2008. Îmi amintesc, prima factură a fost în mai 2008. În toamnă a picat totul și s-a cunoscut în toate domeniile, inclusiv în turism. E greu să câștigi clienți și să ți-i păstrezi. M-am gândit cum pot să construiesc, am pornit încet-încet, cu cercul relațional. Și am studiat, am citit foarte mult.
Spuneai că atunci când ai trecut de la industria ușoară la agenția de turism lumea din jur zicea că ai înnebunit, că nu știi nimic despre asta. Cum ai depășit momentul?
Da, părinții erau îngijorați, se întrebau ce se va întâmpla cu mine, va fi, nu va fi bine? Soțul meu este foarte pragmatic. El este pe picioarele lui dintotdeauna, practic nu a fost angajat niciodată, el are o firmă în construcții. Știa ce mă așteaptă și a zis: nu te băga în asta, pentru că e foarte greu și nu știi! Toată viața ai fost angajată, sunt multe lucruri pe care nici nu le bănuiești. I-am zis că simt că pot să fac asta acum, să aibă un pic de răbdare. Probabil că există un moment în care simți că poți să faci niște lucruri. Dar nu a fost ușor, a fost o perioadă foarte lungă în care am băgat bani și nu am scos mai nimic.
Cam cât a durat?
Mai mult de un an. Am început să-mi acopăr costurile din al doilea an de funcționare. Iar după aceea – exact acum un an, în 2011, am făcut o investiție mare în oameni. Am patru angajați, oameni cu experiență în turism. Avem și clienți care sunt foarte demanding și nu poți să dai greș. Vorbim despre vacanțe cu bani mulți, deplasări multe, scumpe. Trebuie să facem bine ceea ce facem. Ai o mare satisfacție în momentul în care ai clienți mulțumiți. Atunci înțelegi pentru ce faci niște eforturi. Avem clienți foarte pretențioși, care au lucrat înainte cu agenții mari, și sunt clienții noștri de peste un an și jumătate, își fac toate deplasările cu noi. Nu am dat greș niciodată, nu i-am lăsat niciodată baltă, când au fost probleme le-am rezolvat. Când dăm o ofertă o verificăm foarte bine. Am investit bani tot timpul în infotripuri, să mergem să vedem chiar noi hotelurile.
“Programul meu zilnic este o adevărată echilibristică!”
În timp ce stau de vorbă cu Cristina și îmi povestește că s-a specializat în turism, a aflat că e însărcinată, soțul ei i-a spus să nu intre în business, că nu știe ce o așteaptă, iar apoi a venit și criza, iar ea îmi spune că mai are timp și de ieșiri cu fetele în oraș – nu pot să nu mă întreb: cum reușește să le facă pe toate, și bine?! Care e secretul ei?
Ai trei copii! Cum se împacă viața de familie cu atâta muncă?
Este o adevărată echilibristică. Dacă mi-ai vedea programul zilnic… Dar am și avut noroc, trebuie să recunosc, pentru că altfel nu puteam. Copiii – care au zece, opt și trei ani – sunt sănătoși, nu au avut probleme mari de sănătate. Sunt copii buni, nu au avut probleme cu școala, își văd de treabă. Și am avut și noroc de un om foarte bun, cea care are grijă de copii de aproape opt ani. E o combinație bună. Cătălin, soțul meu, e un tip care știe să împace partea de job cu partea de familie, mă ajută efectiv la treburi, nu sunt toate pe umerii mei. El e foarte organizat în tot ce face și m-a ajutat și lucrul ăsta.
Amândoi muncim foarte mult, dar ne și rupem de muncă. Plecăm, călătorim, avem prieteni, avem viață socială, eu ies cu fetele în oraș, în cluburi, ieșim la masă, facem sport. Încercăm să îmbinăm toate astea.
Au trecut aproape patru ani, în care ai făcut multe lucruri. Cum te-a schimbat experiența asta?
Poate că am devenit mai încrezătoate în mine, mi-am dovedit că pot să fac niște lucruri de care nu eram sigură dacă pot sau nu să le fac. Experiența asta m-a ajutat să devin o persoană mult mai organizată, să mă cunosc mai bine, să-mi cunosc anumite limite, mi-a dezvăluit și puncte tari, pe care nu bănuiam că le am, dar și niște puncte mai slabe. Este o provocare continuă.
Am învățat foarte multe lucruri despre mine.
„Am învățat să mă bazez mai mult pe feelingul meu”
Atunci când treci de la a fi angajat la antreprenoriat și îți iei afacerea în propriile mâini, este imposibil să nu greșești. Oricât de atent ai fi, de perfecționist – inevitabil, te lovești și de pragul de sus. Legat de lecțiile pe care le-a primit de la viață, atunci când a pornit agenția de turism, Cristina spune că nu a folosit niciodată jumătăți de măsură, dar că, în anumite situații, mai ales legate de oameni, ar fi trebuit să fie mai tranșantă. Și să se bazeze pe propriul instinct, care nu dă niciodată greș!
Dacă te uiți în urmă, în ultimii patru ani, ai face ceva altfel, ai schimba ceva?
Nu. Pentru că nu am folosit deloc jumătăți de măsură în perioada asta, am fost foarte concentrată tot timpul, foarte implicată. Am făcut și niște greșeli, e imposibil să nu le faci. Ai surprize tot timpul de la oamenii cu care colaborezi. Poate ar trebui să fiu un pic mai tranșantă, dacă ar trebui să schimb ceva, ca să mai salvez din timp, care este foarte prețios.
Am învățat, în timpul ăsta, că trebuie să te bazezi pe feelingul tău, chiar dacă ți se pare a fi o decizie dură. Întotdeauna când am avut încredere în feelingul meu a funcționat foarte bine. Și asta am început să aplic din ce în ce mai mult în ultima perioadă.
Ce ai sfătui pe cineva care vrea să facă o astfel de schimbare în carieră?
Să fie foarte convins că e dispus să facă niște sacrificii, de natură personală, și că trebuie să acorde foarte mult timp business-ului. L-aș sfătui să fie foarte convins că vrea să facă pasul acesta. Trebuie să simtă că asta îi place să facă, cu orice risc. Trebuie să îți faci un plan din punct de vedere financiar și să te gândești bine ce avantaje poți să oferi tu în plus pieții.
Când am pornit, știam că o să fie greu. Mi-am spus ok, încerc, mai rău decât să dau greș ar fi să mă uit în spate, peste zece ani, și să spun că nu am încercat.
Se spune că dacă joci, s-ar putea să pierzi. Dar dacă nu joci, sigur ai să pierzi! Chiar așa m-am gândit, să încerc.
Ai avut perioade în care te-ai gândit să renunți? Momente de panică?
Da, de ce să mint?
Și cum ai trecut peste ele?
Trebuie să te aduni. Sunt momente în care intervin foarte multe, se suprapun lucruri din viața personală cu partea de business, care nu este așa cum ți-ai dori-o tu în anumite momente. Sunt ups and downs. Ăsta e un alt lucru pentru care trebuie să fii pregătit. Sunt perioade foarte bune și perioade în care piața scade dramatic.
Ce planuri mai ai?
Pe termen lung, aș vrea ca business-ul – care este, de fapt, un boutique de travel – să aibă o imagine cât mai bună, o calitate foarte bună și să fim recunoscuți pentru lucruri mai speciale, personalizate. Și poate să ne extindem, să facem încă un punct de lucru într-un alt oraș mare din România, dar tot pe genul acesta de boutique de travel, cu oameni foarte bine pregătiți, care să fie într-adevăr consultanți de travel. Nu numai să facem o rezervare, asta poate să facă oricine. Dar în momentul în care intri la noi în agenție, să poți să discuți cu cineva care te ascultă, vede cam ce ai vrea și îți poate da o idee potrivită pentru tine. Pentru vacanța ta, care e atât de importantă. Deci ne propunem să fim niște consultanți de travel adevărați și să devenim din ce în ce mai profitabili, pe termen lung, asta însemnând cam zece ani.
Pe termen scurt vreau să promovez agenția mult mai bine, să aduc îmbunătățiri la site și poate un sistem de rezervări online. Plecăm în infotripuri, încercăm să mergem în locuri în care nu am mai fost, în Croația și Muntenegru, în Turcia.
Îmi doresc să se întoarcă lumea bucuroasă din vacanțe, să am o relație apropiată cu clienții, să le fac vacanțe personalizate. Chiar aș putea spune că avem clienți cu care reușim să facem toate astea și încercăm să câștigăm și alții noi. Am abordat lucruri diverse, circuite pe motociclete în diverse colțuri ale lumii… Avem poze trimise de clienți de la Cercul Polar, sunt multe lucruri frumoase care s-au întâmplat în anii ăștia!
La final, am mai stat puțin de vorbă cu Cristina Suciu și am fost curioasă să aflu cum a ales numele agenției: de ce Travel Mama Holidays? “Mi s-a părut funny, pentru că eram cumva și eu așa, o travel mama, o mamă care călătorea mult, și asta îmi doream să fac în continuare, să fiu legată de călătorii. Și am vrut să fie un nume care să sune familiar, prietenos, să fiu cumva mama călătoriei: cea care are grijă de toate detaliile, te face să te simți în siguranță, confortabil, îți creează un sentiment de apropiere. Și am vrut să fie și un nume pe care nu îl uită lumea ușor, așa l-am ales”, spune în încheiere Cristina Suciu.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam