Secțiune susținută de

Cum faci prima impresie pozitiva?

Portal HR \ Opinia consultantului \ Cum faci prima impresie pozitiva?

Marius ne-a intrebat:

Stiu ca la interviu e foarte important sa faci impresie buna de la inceput. Ce trebuie facut ca sa ii placa recrutorului de tine?

Noi ii raspundem:

Din pacate, ceea ce in mod popular numim „prima impresie” este un fapt confirmat de psihologi si de numeroase studii de specialitate. Acea jumatate de minut de la inceputul unui interviu sau unei prezentari pare sa dicteze in mare masura modul in care va decurge discutia si concluziile pe care le va trage evaluatorul/audienta despre candidat/prezentator.

Chiar daca ii sfatuim pe intervievatori sa evite aceasta eroare in evaluare, un candidat nu se poate baza doar pe speranta ca evaluatorul este constient de efectele nocive ale absolutizarii acestei prime impresii. Tendinta omeneasca va fi aceea de a declansa automat mecanismele de judecare si doar un evaluator experimentat va reusi sa isi controleze constient aceasta pornire pentru a nu afecta procesul de intervievare si evaluare.

Vestea buna este, insa, ca aceasta prima impresie poate fi gestionata pana la un anumit punct. Astfel, presupunand ca aspectele pe care le vom mentiona mai jos sunt „bifate” atent, ceea ce mai ramane este un gram (sau mai multe) de „reactie chimica” intre doua persoane, reactie suficient de subtila si volatila pentru a o face mult mai greu de controlat in mod constient de catre candidat.

Cum faci prima impresie pozitiva intr-un interviu? Iata cateva sugestii:

1. Asigura-te ca ai o imagine care comunica profesionalism, curatenie si respect fata de intervievator. De la modul cum te imbraci, pana la gradul de curatenie (haine dar si aspect fizic: par, unghii etc.) perceput, toate contribuie la crearea unei prime impresii pozitive. Evita culorile si podoabele stridente, mirosurile deranjante si combinatiile neinspirate de obiecte de imbracaminte.

2. Nu porni de la premiza ca trebuie sa faci o impresie buna doar in fata evaluatorului. De la discutia la telefon cu o persoana din compania angajatoare, pana la conversatia pe care o ai cu secretara care te pofteste in sala de interviu, toate aceste situatii sunt tot atatea oportunitati de a face o impresie buna. Trateaza orice interlocutor cu respect si bun simt.

3. Asigura-te ca nu intarzii la interviu. Daca poti, ajunge cu 10 – 15 minute mai devreme pentru a-ti permite sa mergi eventual la toaleta sau pur si simplu pentru a-ti putea „aduna gandurile” si concentra pe discutia importanta care urmeaza. Poti mentiona faptul ca ai ajuns mai devreme celui care te conduce in sala de interviu si ca nu e nicio problema daca mai trebuie sa astepti. Considera aceste minute ca pe un timp alocat pentru intrarea in „starea de interviu” si nu le proiecta in afara ca pe o presiune pentru intervievator.

4. Pentru a te asigura ca inca de la inceputul interviului reusesti sa te „conectezi” la asteptarile evaluatorului gandeste-te putin cum sunt in general persoanele cu care te simti conectat si in largul tau. Ce le face sa fie placute? Probabil ca intr-un mod mai degraba subtil ele iti comunica prin atitudine respect, sustinere, ascultare activa si comunicare constructiva. Asa ar trebui sa te pozitionezi si tu in fata celui cu care urmeaza sa dai interviul.

5. Puterea celor 30 de secunde este suficient de mare pentru a marca semnificativ (in sens bun sau rau) restul discutiei. Ai nevoie ca evaluatorul sa se simta confortabil in prezenta ta pentru ca tendinta inconstienta va fi sa te crediteze cu mai multe abilitati si competente decat daca ii faci o impresie proasta la inceputul interviului. Zambeste si strange-i mana firesc, poarta-te cat mai normal incercand sa-ti controlezi emotiile care stii din experienta ca te pot face sa pari o alta persoana.

6. Unul din secretele stabilirii unui „raport” bun cu evaluatorul este pozitionarea prietenoasa dar si politicoasa in acelasi timp. Nu depasi zona de confort a celui din fata ta din dorinta de a parea cat mai relaxat/volubil. Incearca sa marchezi primele replici ale discutiei cu observatii comune legate de locatia biroului sau obiecte care ti-au atras atentia in mod placut.

7. Rasul este si el unul dintre cei mai buni „lianti” atunci cand vine vorba de impresii bune si comunicare relaxata. Nu forta insa nota incercand sa impui glume fara relevanta. Firescul este regula si in acest caz.

8. Exerseaza de fiecare data cand ai ocazia ascultarea activa pentru a-ti usura munca in interviu. Dincolo de nevoia de a nu-l intrerupe pe evaluator, la fel de critica este intelegerea corecta a intrebarilor si raspunsul relevant.

9. Evita pe tot parcursul interviului (implicit si in primele 30 de secunde) gesturile bruste si tonalitatile ridicate. Daca stii ca emotiile iti pot cauza astfel de comportamente, constientizeaza-le si controleaza-le proiectand contextul interviului in sens pozitiv.

10. Nu intra in panica daca ti se pare ca nu ai facut o prima impresie extraordinara. Una din celelalte erori pe care le fac intervievatorii este sa se bazeze foarte mult si pe „ultima impresie„. Daca primele 30 de secunde nu ti-au fost de folos, nu uita de forta efectului de recenta sau de posibilitatea concreta de a-ti sustine profilul cu consecventa si argumente graitoare pe parcursul interviului.



Data articol: decembrie 14, 2010

Newsletter-ul Portal HR

100% fără spam