Cum sa dai raspuns negativ candidatilor
Feedback-ul dupa interviu nu este facultativ, dupa cum explicam si in alt articol. Indiferent daca esti consultant care lucreaza intr-o companie de recrutare sau recrutor intern, si chiar daca recrutarea este doar o mica parte din responsabilitatile tale, fiecare dintre candidatii cu care te-ai vazut la interviu sau cu care ai avut un interviu telefonic si carora le-ai promis un raspuns trebuie sa primeasca acel raspuns.
Stim din proprie experienta ca nu e niciodata usor sa dai vesti proaste si sarcina devine cu atat mai dificila cand (poate) nici nu ai o explicatie consistenta pentru care un candidat a fost respins (cine a lucrat sau lucreza in recrutare stie foarte bine ca aceste situatii sunt neplacut de dese). Oricum ar fi, insa, raspunsul trebuie sa il dai. Este o dovada de respect si o modalitate de a tine „usile deschise” pentru ca un candidat respins de un client (intern sau extern) sau care nu a fost potrivit pentru o anumita pozitie, poate fi un candidat potrivit pentru un alt proiect.
Articolul de pe Recruiter.com pe care vi-l recomandam azi ia in discutie dificultatea feedback-ului negativ si cauta sa ofere solutii reducand problema la una… putin mai cunoscuta. Ai cateva variante atunci cand s-a apropiat termenul limita la care ai promis un raspuns:
1. Nu s-a luat inca o decizie in proiectul de recrutare si estimezi ca procesul de selectie va mai dura.
2. Stii foarte bine ca nu poti recomanda candidatul respectiv deoarece ai pe lista scurta alte profile mai apropiate de ceea ce cauta clientul.
3. Candidatul a fost la interviu la client si ti s-a spus ca nu merge mai departe in procesul de selectie, fara insa sa primesti o explicatie coerenta de ce.
4. Candidatul a fost la interviu si a fost respins, clientul oferindu-ti o explicatie pertinenta de ce.
5. Proiectul de recrutare s-a anulat/amanat din anumite motive.
6. Candidatul a fost la interviu si merge mai departe in urmatoarea etapa de selectie.
Pentru ca in acest articol vorbim despre cum se dau vestile proaste, variantele care ne intereseaza sunt cele de la punctele 1 – 5. Iata si cateva sugestii despre ce poti face in aceste situatii:
1. Da acum telefonul pe care il eviti in speranta ca se va lua o decizie. Spune-i candidatului exact ce stii si fa o noua estimare a unui termen limita la care te astepti sa se intample ceva in proiect. Asigura-te ca persoana pe care ai recomandat-o pe lista scurta mai este interesata de respectivul proiect de recrutare si ca va mai fi disponibila pentru un alt interviu in noul interval de timp stabilit.
2. Nu pierde timpul asteptand sa vina termenul limita la care ai promis un raspuns. Daca ai completat lista scurta si stii cu siguranta ca nu vei recomanda candidatul mai departe, suna-l si explica-i acest lucru. Poate ca e greu sa pui cartile pe masa, dar decat sa il lasi sa isi faca sperante desarte este mai bine sa mergi pe miza sinceritatii. Cu cat lasi sa treaca mai mult timp (in care candidatul sa isi construiasca un orizont de asteptari), cu atat reactia la feedback-ul negativ va fi mai greu de contracarat.
3. Incearca sa descoperi mai multe motive pentru decizia clientului. Pune intrebari, orice informatie suplimentara pentru a argumenta decizia de respingere este esentiala pentru discutia pe care o vei avea mai tarziu cu candidatul. Nu amana aceasta discutie, impartaseste-i cu sinceritate informatiile aflate, oricat de greu ar fi, subliniind faptul ca aceasta a fost evaluarea si decizia clientului si asigurandu-te ca ceea ce ii comunici il poate ajuta sa inteleaga ce ar trebui sa faca pe mai departe pentru a-si spori sansele de angajare.
4. Da acum telefonul pe care il asteapta candidatul in urma interviului cu clientul. Explica-i motivele pentru care nu merge mai departe in procesul de selectie si asigura-te ca feedback-ul pe care il primeste este nu doar suficient, cat mai degraba util pentru dezvoltarea sa ulterioara.
5. Nu lasa timpul sa treaca, anunta-i acum pe candidatii evaluati in proiect ca recrutarea este oprita/anulata din motive specifice.
Contrar parerii generale, asa cum subliniaza si articolul recomandat, recrutorii nu sunt toti oameni rai si lipsiti de profesionalism. O organizare buna si o consecventa in abordare te pot ajuta sa iti creezi relatii de calitate si de lunga durata cu candidatii (pe care s-ar putea sa fie nevoie sa ii suni pentru un alt proiect mai repede decat te asteptai).
Citeste tot articolul It’s Not You…It’s Me? Breaking Bad News to Candidates si afla cum te poti diferentia ca profesionist care se tine de cuvant intr-o piata in care etica profesiei pe care ai decis sa o faci este adesea pusa sub semnul intrebarii.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam