Hot Now

Fisa postului

28 09 2010, Portal HR , Comenteaza, 10.441 afisari

Analiza postului genereaza o fisa a postului utila in multe dintre procesele specifice activitatii de resurse umane, de la recrutare la evaluare, training si dezvoltare etc.

Fisa postului trebuie sa redea eficient natura si esenta jobului, responsabilitatile si sarcinile implicate, precum si calificarile necesare ocuparii postului respectiv, cerinte specifice obligatorii si, pe cat posibil, competentele care asigura baza succesului in jobul respectiv.

Iata cateva din sectiunile care se regasesc in majoritatea fiselor de post:

1. Titulatura pozitiei (multe companii prefera sa listeze chiar mai multe titulaturi alternative)
2. Numar sau cod de referinta (avand in vedere un sistem intern de administrare sau un sistem de clasificare a joburilor/ sisteme de gradare)
3. Pozitionarea in cadrul organizatiei (departamentul, relatiile de subordonare, coordonare, comunicare/ interactiune in interior/ exterior).
4. Cine il inlocuieste/ pe cine inlocuieste
5. Schema organizationala care detaliaza cu atat mai clar situarea jobului in ansamblul celorlalte functionalitati.
6. Tipul pozitiei (full-time, part-time, contractual, perioada nedeterminata etc.)
7. Scopul pozitiei (o afirmatie care sa redea pe scurt motivul pentru care pozitia respectiva exista in organizatie)
8. Sarcini si responsabilitati (acestea pot fi listate insotite de o indicatie a procentajului de timp petrecut efectuand acea activitate. Alternativ, se poate mentiona la fiecare in parte daca este vorba de activitate zilnica, saptamanala, lunara, anuala etc.)
9. Limite de autoritate (exista responsabilitati legate de bugete/ managementul unor echipe permanente sau temporare etc? Si care sunt limitele decizionale in ceea ce priveste aceste activitati)
10. Calificari (educatie, experienta etc.)
11. Competente generice si specifice
12. Abilitati si cunostinte specifice (calculator, limbi straine etc.)
13. Conditii de munca specifice (o informatie utila mai ales in cazul posturilor care implica munca fizica)
14. Echipamente necesare (informatie valabila pentru aceeasi categorie de joburi ca mai sus).
15. Locatie
16. Procentaj de timp petrecut in birou/ pe teren etc.

Reguli generale de redactare:

1. Adaptare la specificul organizatiei (orice Fisa de posta standard, indiferent de pozitie, trebuie evaluata si modificata avand in vedere specificul pozitiei respective in organizatie. Chiar daca titulaturile sunt identice, responsabilitatile, ponderea lor sau alte aspecte cheie pot diferi considerabil de la o organizatie la alta)
2. Pe cat posibil trebuie evitate expresiile de jargon sau prescurtarile (textul fisei de post trebuie sa fie accesibil si unei persoane din afara organizatiei).
3. Responsabilitatile trebuie listate astfel incat sa se aiba in vedere nu numai activitatea in sine dar si rezultatul asteptat (o astfel de abordare va usura considerabil procesele ulterioare de evaluare a jobului si/ sau performantei deschizand calea catre indicatorii de performanta).
4. Continutul responsabilitatilor trebuie sa fie specific pentru pozitia descrisa. Utilizarea acelorasi responsabilitati pentru pozitii diferite poate cauza confuzii si redundanta.
5. Limbajul trebuie sa fie clar, corect si concis.

Adauga comentariu

Cele mai noi

În perioada 2-6 martie, Sindicatul Studenților din Facultatea de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică (SiSC) pregătește cea de-a IX-a ediție a proiectului Spring IT. SiSC este cea mai veche organizație studențească din Academia de Studii Economice din București, care a realizat peste 200 de proiecte, desfășurate cu succes, în decursul a 23 de ani de […]

Detalii

Catalyst Solutions anunță organizarea celui mai mare târg de joburi din România, Angajatori de TOP dedicat tuturor candidaților, indiferent de nivelul de experiență. Eveniment de carieră consacrat în București și Timișoara, Angajatori de TOP se extinde în Constanța, Ploiești, Pitești, Craiova și oferă oportunități de carieră pentru candidații cu studii superioare și medii care sunt […]

Detalii

–   Prima platformă de wellbeing ce reunește peste 100 de programe dedicate sănătății fizice și psiho-emoționale a angajaților și familiilor acestora; –   Segmentarea în premieră a programelor pe cele două categorii de generații care constituie mai mult de 75% din forța de muncă: Generația X și Millennials; –   Programele sunt accesibile în 40% în formatul atelierelor experiențiale și […]

Detalii

Este un drept al angajatorilor să le stabilească angajaților lor obiective de performanță profesională, dar este o obligație a acestora față de angajați, începând de la momentul angajării, să le arate care sunt criteriile de evaluare profesională și care e procedura. Printre elementele obligatorii ale regulamentului intern regăsim, de altfel, criteriile și procedura de evaluare […]

Detalii
Newsletter-ul Portal Hr

Rămâi conectat la ultimele tendințe în HR

Abonează-te la newsletter