Secțiune susținută de

Folosește cu atenție opțiunea „endorse” din LinkedIn

Portal HR \ Opinia consultantului \ Folosește cu atenție opțiunea „endorse” din LinkedIn

Cei care au profil pe LinkedIn, multe conexiuni și activitate în rețea au primit probabil deja de câteva ori până acum mailuri din partea LinkedIn prin care sunt informați că au fost „endorsed” pentru anumite competențe de anumite persoane (din rețeaua lor de contacte).

Posibilitatea de a recunoaște public/gira („endorse”) abilitățile sau competențele profesionale ale unei persoane ni se pare una cel puțin interesantă. Din păcate însă, fiind mult mai accesibilă în comparație cu scrierea recomandărilor (o altă zonă cheie din LinkedIn), ea poate să dea naștere la neînțelegeri și, practicată aleatoriu, poate afecta negativ valoarea recunoașterii/girului. E ca atunci când o utilizare nepotrivită și scoasă din context a unui atribut ajunge să îl golească de conținut.

Pe blogul LinkedIn, opțiunea „endorse” este anunțată din septembrie anul acesta, rațiunea existenței ei fiind aceea că dincolo de competențele/abilitățile pe care fiecare profesionist și le adaugă în profilul său de LinkedIn, recunoașterea lor publică/girul din partea unor persoane în măsură să facă acest lucru le face cu atât mai valoroase. Acțiunea de „recunoaștere” publică va avea astfel un impact atât asupra profesionistului (care are astfel posibilitatea de a descoperi pentru ce este considerat valoros de către ceilalți), cât și asupra celor care îi vizualizează profilul (cu cât o anumită competență/abilitate este mai des recunoscută/girată, cu atât crește, teoretic, posibilitatea ca profesionistul respectiv să fie cu adevărat competent pe acea dimensiune profesională).

În opinia noastră, însă, marele pericol al opțiunii de „endorse” este utilizarea sa ca monedă de schimb. „Îi recunosc lui X competența Y (chiar dacă nu sunt neapărat în măsură să fac acest lucru) în speranța că X îmi va întoarce favorul și îmi va recunoaște la rândul său competența Z.” Chiar dacă nu există un astfel de raționament mai mult sau mai puțin conștient, ușurința cu care se poate apăsa butonul de „endorse” ne face să ne punem problema care este valoarea adevărată pe care  acordăm acestei activități și unde intervine rutina rețelei sociale de interacțiune în business.

Pentru ca lucrurile să fie cât se poate de clare, credem că opțiunea de „endorse” este utilizată la justa valoare și transmite, ca atare, mesajul corect, dacă sunt respectate câteva reguli esențiale:

1. Pot gira prin intermediul butonului de „endorse” doar competențele/abilitățile celor cu care am colaborat un timp mai indelungat sau pe proiecte a căror complexitate a făcut posibilă manifestarea consecventă a acelor competențe.

2. Pot recomanda conexiunilor să își introducă în profil competențe/abilități noi pentru care îi girez doar în măsura în care natura proiectelor/joburilor pe care am colaborat și durata în timp a acestora m-a convins că profesionistul respectiv se poate mândri cu respectiva competență/abilitate (de care este probabil să nu fie conștient).

3. Deși este posibil ca activitatea de recomandare a competențelor pe care o fac prin intermediul opțiunii de LinkedIN să îmi aducă la rândul ei recomandări, scopul ei nu este acesta. Esențial în această acțiune este profesionistul pe care am ales să îl girez și nu îmbogățirea panopliei mele de competențe/abilități.

Simplificând lucrurile, putem recomanda/gira public doar competențele celor pe care îi cunoaștem foarte bine în mediul profesional, foști sau actuali colegi/colaboratori/furnizori etc. Exact ca atunci când suntem solicitați să dăm referințe, doar că de data aceasta, prin butonul „endorse” nu mai așteptăm să fim rugați să vorbim despre o anumită persoană, ci ne oferim „voluntari” să o facem pentru că apreciem sincer competențele/abilitățile pe care profesionistul respectiv le are (și pe care am avut ocazia să le vedem manifestându-se cu consecvență și în diverse condiții).

Pornind de la cele de mai sus, este evident, credem noi, de ce e nepotrivit să folosesc opțiunea de endorse pentru a recunoaște competențele unui recrutor pe care l-am văzut o singură dată la interviu (chiar dacă sper că dacă îl voi „lăuda” astfel îmi va acorda prioritate), ale unui manager cu care lucrez doar de 2 săptămâni, ale unui subaltern pe care îl cunosc doar de o lună, ale unui potențial șef pe care l-am văzut doar 10 minute într-un interviu etc.

Pentru mai multe detalii despre opțiunea de endorse de pe LinkedIn, urmărește și această prezentare oficială:

Introducing LinkedIn Endorsements from LinkedIn

Data articol: noiembrie 27, 2012

Newsletter-ul Portal HR

100% fără spam