Secțiune susținută de

Formularul de aplicatie

Portal HR \ HR Pedia \ Formularul de aplicatie

Utilizarea unui formular de aplicatie in completarea sau in locul CV-ului prezinta avantaje clare legate de modalitatea de prezentare si filtrare a informatiei, de unde si simplificarea procesului de pre-selectie a candidatilor. In practica toate site-urile de joburi le cer candidatilor sa completeze un formular pe baza caruia se genereaza apoi CV-ul. Sunt foarte putine cele care permit incarcarea si salvarea unui CV personalizat.

Nivelul de complexitate al formularului de aplicatie poate sa varieze de la foarte complet
(inlocuind in totalitate CV-ul deoarece solicita candidatului sa completeze toate informatiile pe care le-ar include in mod normal intr-un astfel de document) la foarte simplu (doar cateva informatii cheie prin care se face o filtrare automata a aplicatiilor primite), acesta din urma fiind insotit de multe ori si de posibilitatea de a atasa un CV personalizat.

Formularele de aplicatia care contin si scurte teste in final nu mai sunt de mult o noutate. Ele sunt o practica raspandita pe site-urile de joburi, fiind cateodata utilizate superficial si mult prea putin rational.

AVANTAJELE utilizarii formularului de aplicatie:

  • angajatorul se asigura ca aplicatiile pe care le primeste contin toate aceleasi informatii si in aceeasi ordine;
  • procesul de pre-selectie a CV-urilor primite in urma unui anunt este semnificativ usurat (un evaluator cu experienta va reusi sa parcurga un numar cu atat mai mare de aplicatii cu cat localizarea informatiilor si succesiunea lor este repetitiva);
  • se inlatura CV-urile gresit redactate, fie prea scurte, fie prea lungi, asigurandu-se o uniformitate a aplicantilor;
  • se usureaza procesul de introducere a aplicatiilor in baza de date (de multe ori companiile isi elaboreaza formularul de aplicatie pornind de la sectiunile obligatorii ale bazei de date, usurand astfel atat procesul de copy/ paste, cat si cel de introducere manuala).

DEZAVANTAJELE utilizarii formularului de aplicatie:

  • Candidatilor nu li se mai permite sa isi puna amprenta personala pe documentele prin care aplica (se pierd astfel informatii si indicii interesante care pot fi utile in timpul procesului de evaluare);
  • In timp ce formularele de aplicatie sunt utile in procesele de recrutare pentru pozitii de entry level sau experienta minima spre medie, un candidat la o pozitie de middle sau top management se poate plictisi sau chiar simti ofensat de obligativitatea completarii unui formular standard de aplicatie (isi va pierde astfel interesul pentru etapele urmatoare ale procesului de recrutare, iar compania angajatoare va pierde un posibil candidat interesant pentru pozitia vacanta);
  • Chestionarele din finalul formularelor de aplicatie sunt adeseori folosite gresit drept filtre de selectie. Un chestionar online pe care candidatul il poate completa in orice moment doreste nu garanteaza in niciun fel nici identitatea reala a celui care completeaza si nici cunostintele pe care aplicantul le are. Raspunsurile pot fi foarte usor contrafacute. De aici necesitatea de a nu utiliza aceste chestionare ca filtre absolute de selectie.
  • Formularele de aplicatie care necesita un timp de completare de mai mult de 15 – 20 de minute risca sa plictiseasca aplicantul, acesta renuntand sa isi mai manifeste interesul pentru jobul vizualizat.

Concluzie:

Formularul de aplicatie poate fi folosit cu succes doar daca se au in vedere criterii precum:

  • natura pozitiei,
  • complexitatea;
  • intervalul de timp in care poate fi completat;
  • modalitatea de utilizare a datelor obtinute.

Sunt intotdeauna de evitat formularele standard care nu vizeaza in mod direct postul pentru care se face recrutarea si care pot duce la pierderea unor aplicanti valorosi.

Data articol: septembrie 29, 2010

Newsletter-ul Portal HR

100% fără spam