Maria Năzdrăvan, fata care și-a găsit job prin Facebook
Pe 22 august 2011, Maria Năzdrăvan, o tânără absolventă de Litere (specializare în Comunicare și Relații Publice), a deschis un eveniment pe Facebook, intitulat: “Copywriter aproape gratis pentru primii 200.000 participanți!!!!”. După o săptămână, a primit prima ofertă serioasă de angajare, iar acum este copywriter la agenția DDB Bucharest.
Concluzia? Dacă știi ce vrei și ești original, poți să-ți găsești de lucru prin social media, chiar dacă nu ai ani de experiență profesională.
Am stat de vorbă cu Maria și mi-a povestit de unde i-a venit ideea evenimentului pe Facebook, care au fost reacțiile la demersul ei, care era planul de backup și ce ar sfătui pe cineva care ar demara o campanie similară.
Ești foarte tânără, ai aproape 22 de ani, și ești foarte prezentă în social media. De când ai început?
În 2007 descopeream Facebook, mi-am făcut profilul în 2008. Apoi mi-am făcut cont de Twitter și altele. Mai sunt pe DeviantART (comunitate de artiști), YouTube, WordPress, Myspace, Flickr, Facebook, LinkedIn, Twitter, grooveshark (music sharing), Tumblr, last.fm, Foursquare, 8tracks (site de playlisturi) și hypem (music sharing).
Cum ți-a venit ideea să îți cauți job prin Facebook?
Am mai lucrat un an în advertising, dar pe online. Vara trecută am făcut o pauză, să-mi iau Licența, apoi m-am gândit să-mi caut un job. Dar nu prea merge să te duci să bați la ușa agenției, și să zici hei, vreau și eu să fiu copywriter. Am căutat joburi și pe IQads, am văzut că nu se întâmpla nimic, nu prea îmi răspundeau, și m-am gândit la chestia asta. În perioada aceea erau multe evenimente pe Facebook de genul Iphone gratis pentru primii 200 000 de participanți, care mă enervau foarte tare, și am zis: hai să fac și eu un eveniment de acest gen. Mă gândeam că așa cum s-au viralizat evenimentele acelea, la fel o să se viralizeze și al meu. Și a ieșit!
Te-a inspirat cineva sau ceva să creezi evenimentul pe Facebook?
Cel mai cunoscut exemplu al meu e un tip din New York (Alec Brownstein) care vroia să se angajeze copywriter. S-a gândit că directorii mari din agenții se Google-esc foarte mult. Și, ca să fie găsit, și-a asociat numele cu acești directori, a făcut un SEO foarte bun și practic cei care îi căutau pe marii directori dădeau de el. Până la urmă s-a angajat la o agenție foarte mare. M-a inspirat exemplul lui.
Și, practic, ce ai făcut pe Facebook?
Am creat un eveniment, intitulat “Copywriter aproape gratis pentru primii 200.000 participanți!!!!”. Inițial, m-am gândit să dau Invite numai directorilor de creație cunoscuți, oamenilor din agenții cu putere de decizie, dar după ce am dat Add la vreo doi-trei directori de creație, am văzut că nu se mișcă nimic. Pentru că oamenii aceia nu intră pe Facebook destul cât să vadă că le-am dat Add. Apoi am invitat tot mai mulți prieteni să vadă evenimentul, să-și dea cu părerea. Au zis că e foarte tare, l-au dat mai departe pe Twitter, pe Facebook, în două ore aveam vreo 150 de oameni going, în final au fost 203. Social media a făcut treaba pentru mine, practic.
Când au venit și primele oferte de joburi?
În foarte scurt timp. Am primit mai multe oferte, dar nu toate erau ok. După o săptămână și ceva m-a contactat Corina Băcanu (ea e Director de Creație la DDB și actuala mea șefă), și mi-a zis: “îmi place foarte mult ce ai făcut, ai dat dovadă de creativitate, nu-ți promit o angajare, dar îți promit că vii trei săptămâni la noi și după aceea vedem”. M-am dus trei săptămâni la ei și a fost ok. Am ținut evenimentul pe Facebook aproape două luni, din august până în octombrie 2011. Am așteptat să văd ce oferte mai primesc. Am avut cam șapte oferte serioase.
Ai mai fost și la alte interviuri în urma acestui demers pe Facebook?
Da, însă pentru un job în PR, eu vroiam în publicitate. Dar am obținut și o altă colaborare, pe online, cu o altă agenție. Mi-a adus și multă vizibilitate, înainte eram doar Maria Năzdrăvan, copywriter, acum sunt Maria Năzdrăvan, tipa cu evenimentul de pe Facebook.
Ce reacții ai avut la acest eveniment, din partea cunoscuților?
Prietenii îmi ziceau că sigur o să mă angajez. Lumea m-a încurajat.
Reacții negative ai avut?
Da. Ana Matei, o bloggeriță, nu a scris neapărat de rău, a pus o întrebare validă pe blogul ei: “Voi ați angaja-o pe Maria Năzdrăvan?”. Ea a spus că nu m-ar angaja pentru că, deși dau dovadă de creativitate și inițiativă, nu dau dovadă de consecvență. I-am răspuns că n-am cum să-mi demonstrez consecvența printr-un eveniment de genul ăsta, că vreau să atrag atenția. Iar consecvența se demonstrează de-a lungul timpului, eu am nevoie de cineva care sa-mi dea o șansă.
Evenimentul de pe Facebook l-ai luat ca pe o joacă, o încercare, sau chiar ca pe o strategie de angajare?
Mi-am făcut un plan, pe hârtie, cu ce ar putea să iasă. M-am gândit că ori mă angajez, că lumea o să aprecieze ce am făcut, ori nimeni nu înțelege ce se întâmplă și o să fiu văzută ca o persoană deloc creativă. A fost un plan de angajare pentru mine, dar, în același timp, și un experiment. În cazul în care nu se întâmpla nimic, aveam și un plan B. M-am gândit să mă duc la agenții, noaptea, și să le lipesc foi pe gard sau pe uși, să le pun un QR code, să-l scaneze și să ajungă pe pagina evenimentului meu. Sau să le las câte o scrisoare, cu un headline original, care să îi atragă și să vină pe pagina de Facebook, să vadă despre ce este vorba.
Ce sfaturi ai da cuiva care ar vrea să facă același lucru?
Sfatul meu ar fi să nu facă același lucru, pentru că lumea l-a văzut deja, și nu mai este ceva creativ. Sfatul meu e să se gândească la ceva care îi reprezintă. Pe mine mă reprezintă Facebook, social media – de aceea am și făcut așa. S-a viralizat foarte repede, știam puterea Facebook-ului. Astfel de campanii se pot face și pe Twitter, pe orice rețea de socializare.
Evenimentul, deși a fost închis, poate fi văzut aici.
Maria a scris despre demersul ei și pe blogul personal.
Află aici mai multe despre Maria.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam