Probleme legale în recrutarea prin social media
În cadrul primei Conferințe despre recrutarea prin Social Media, organizată de BestJobs pe 29 noiembrie, s-a discutat și despre problemele legale din social media. S-a pus accent pe legitimitatea accesării datelor, scopul postării datelor în social media sau discriminarea candidaților din cauza informațiilor postate în social media.
Instrumente care pot proteja angajatorul
Cadrul legislativ care să ne protejeze de problemele legate de expunerea în rețelele sociale nu e foarte bine conturat. Există Legea 53/2003 și Legea 677/2001, pentru protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date.
În cadrul Conferinței BestJobs, Anca Vătășoiu (Avocat, Practica de Dreptul Muncii, NNDKP) a enumerat câteva instrumente interne care pot ajuta angajatorul: contractul colectiv de muncă, statutul de personal, regulamentul intern și politica de recrutare.
Cum folosim datele din social media în procesul de recrutare?
Aici intervine legitimitatea accesării datelor versus scopul postării datelor în social media. Datele culese de pe profilul candidaților ar putea crea probleme de protecție a datelor. Dacă utilizatorul are contul “la vedere”, nu înseamnă că acesta și-a dat consimțământul în sensul utilizării acestor date pentru recrutare. Scopul postării pe rețelele de socializare este altul, nu recrutarea.
În ceea ce privește colectarea, stocarea, transferul de date ale salariaților cu caracter personal, trebuie respectate formalitățile cerute de lege. Iar legea spune că e necesar consimțământul salariatului, a mai arătat Anca Vătășoiu.
Discriminarea candidaților
Dacă este dovedită, excluderea unui candidat prin criterii de selecție discriminatorii atrage daune morale. În social media însă, riscul discriminării este redus, pentru că, cel mai probabil, candidații nu vor fi conștienți de acest lucru. Nu se poate dovedi că un candidat nu a fost luat în considerare pentru că a postat pe un site de socializare ceva care a deranjat potențialul angajator. În acest context, rămâne la latitudinea persoanei care face recrutarea să stabilească ce înseamnă “deranjant”.
Informațiile preluate din social media trebuie filtrate foarte bine și luate în considerare numai acele aspecte care interferează direct cu jobul, nu și cele subiective.
Și nu uitați că atunci când spunem „social media”, nu spunem automat Facebook. Rețele de socializare reprezintă și LinkedIn, Google+, Twitter, Hi5, MySpace, bloguri, comunități virtuale sau alte website-uri.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam