Hot Now

Referințele – cum și când le verificăm

22 07 2014, Career Advisor , Comenteaza, 3.866 afisari

Am primit în ultima vreme mai multe întrebări despre modalitatea cea mai bună de luare a referințelor în timpul proceselor de recrutare. Părerile despre validitatea acestui tip de informații variază foarte mult. Unii le consideră absolut inutile pentru că e de așteptat ca un candidat să ne ofere datele de contact ale celor care vor vorbi frumos despre el, alții sunt de părere că orice discuție despre performanțele anterioare ale unei persoane pe care urmează să o angajeze are potențialul să le ofere informații utile și poate chiar critice în decizia de angajare.

Din experiența noastră în recrutare, referințele sunt utile în măsura în care discuția cu cei care le oferă iese din tiparul întrebărilor și răspunsurilor standard. În plus, recomandăm ca procesul de luare a referințelor să respecte anumite reguli, și anume:

1. El trebuie derulat doar aproape de finalizarea recrutării, în momentul în care candidații de pe lista scurtă au fost intervievați și sunt luate în calcul și puse în balanță toate informațiile disponibile pentru luarea deciziei de angajare.

2. Practica luării referințelor fără acordul în prealabil al candidatului (și solicitarea a 3 nume de persoane care pot fi contactate în acest sens) este nerecomandată. Ea poate da naștere la situații neplăcute cu conotații eronate pentru decizia de angajare.

3. Este puțin probabil ca un candidat să permită luarea referințelor de la angajatorul actual (doar în masura în care “intenția de desparțire” este oficială și sub auspicii pozitive).

4. Marea provocare a procesului de luare a referințelor de la persoanele indicate de candidat este riscul primirii răspunsurilor de fațada, încă un motiv pentru care activitatea de verificare a referințelor riscă să devină de foarte multe ori inutilă, după cum explicam și în acest articol.

5. Sunt de evitat întrebările standard din procesele de verificare a referințelor, precum cele de genul: “Este X un bun membru în echipă?”, “Este X un profesionist pe care ne putem baza?” etc. Recomandarea noastră pentru cei care nu vor să își piardă vremea primind doar confirmări la telefon este să renunțe complet la acest gen de formulari.

6. Pentru a valoriza aceasta discutie, am propune o abordare structurată și susținută de o tehnică a întrebărilor oarecum asemănătoare cu cea din interviu. Odată parcursa etapa de stabilire a tipului de relație dintre cel care oferă referințe si candidat (detalii precum perioada în care au colaborat, pozițiile pe care se aflau, frecvența cu care au lucrat împreună pe proiecte specifice, frecvența interacțiunilor etc), al cărei scop este, printre altele, și stabilirea gradului de relevanță a informațiilor primite, discuția ar trebui să semene cu investigația în filtre succesive din interviu.

7. Subiectele de discuție trebuie abordate în funcție de informațiile oferite anterior de candidat. Dacă acesta a menționat un proiect mai deosebit din perioada în care a colaborat cu cel care oferă referințe, este de discutat punctul de vedere al acestuia din urmă. Întrebările trebuie să fie deschise, invitând la comentarii mai ample și nu la simple confirmari sau infirmari. De exemplu, ar putea suna așa: “Domnul X mi-a menționat proiectul Y la care a lucrat în perioada cât a ocupat poziția Y la compania Z (unde înțeleg că ați fost colegi). Cum s-a derulat proiectul respectiv? Care a fost rolul domnului X? Cum s-a achitat de responsabilitățile sale? Ce ar fi putut face mai bine din punctul dumneavoastră de vedere?” etc.”

Deși e puțin probabil ca în timpul procesului de verificare a referințelor să iasă la iveală probleme serioase de performanță, un evaluator experimentat va putea să traga singur concluziile de care este nevoie prin punerea în paralel a “imaginilor” proiectate pe de o parte de candidat și, pe de alta, de persoanele care oferă informații despre acesta.

Adauga comentariu

Cele mai noi

Revista HR Manager împreună cu Humanistic organizează miercuri 8 iulie, între orele 14.00-16.00, evenimentul online „DIGITAL LEARNING ORGANISATION. FAST FORWARD”. Vom afla cum arată și cum construim o strategie de digitalizare a procesului de învățare aplicabilă pentru o organizație care învață în mod constant, și nu doar forțată de împrejurări. Discuțiile despre digitalizarea procesului de învățare […]

Detalii

În cadrul CiscoLive!, eveniment organizat în mediul virtual pentru prima dată, în perioada 16-17 iunie 2020, experții și specialiștii Cisco au explorat modul în care tehnologia va ajuta la modelarea noii normalități pe care o trăim. Această criză a subliniat importanța de a avea tehnologii de infrastructură rezistente și scalabile la nivel global, pentru a […]

Detalii

Jumătate din populația școlară a României nu are acces la ceea ce are în mod obișnuit un copil la oraș: nu are posibilitatea unui program de școală prelungit, nu are acces la programe extrașcolare, are profesori care fac naveta între 2-3 școli, învață în școli neîncălzite și cu WC-ul în curte. Mai mult decât atât, […]

Detalii

Pandemia, la fel ca orice mare criză, este testul angajatorilor puternici, iar ultimele luni au forțat afacerile să iasă din zona lor de confort și să se adapteze pe toate planurile noii normalități. Comunicarea transparentă și clară a devenit rapid piatra de temelie a companiilor progresiste, care au înțeles că atât clienții, cât și potențialii […]

Detalii
Newsletter-ul Portal Hr

Rămâi conectat la ultimele tendințe în HR

Abonează-te la newsletter