Secțiune susținută de

Trainerul

Portal HR \ HR Pedia \ Trainerul

Calitatea procesului de  invatare din timpul sesiunilor de training este determinata intr-o masura covarsitoare de competenta trainerului. Si nu este vorba aici doar de nivelul de cunostinte. Acesta este relevant dar nici pe departe suficient pentru a transforma o persoana experimentata intr-un anumit domeniu intr-un trainer bun.

Programe de training cu un continut notional mai putin bogat pot fi “salvate” de o prezenta de impact, de calitati precum creativitate, deschidere catre diversitate, rabdare etc. Din pacate, de cele mai multe ori organizatiile isi condamna o intreaga strategie de training la esec alegand programele de training doar cu gandul la continut si adresabilitate si mult prea putin sau deloc avand in vedere persoana care le livreaza.

Pentru organizatiile care isi pot permite luxul de a avea un departament de training intern, dezvoltarea unor traineri competenti este o parte integranta a strategiei organizationale de training si dezvoltare. Se va avea astfel in vedere, dincolo de nivelul de cunostinte necesar, o paleta de competente cum ar fi discursul cu impact, ascultarea activa, prezenta etc (unele dintre ele pot fi dezvoltate in timp, altele pot fi elaborate prin programe de Train the Trainer).

Multe companii de training dezvolta, odata cu filosofia de training, si un profil al celui care livreaza cursurile. In majoritatea profilelor se vor regasi insa cateva trasaturi comune. Trainerul ar trebui sa fie:

  • in permanenta preocupat de dezvoltare si auto-dezvoltare;
  • experimentat in ceea ce priveste dificultatile interactiunii cu participantii (Atentie! Ca orice experienta, aceasta se castiga si se consolideaza in timp.)
  • capabil sa fie suficient de apropiat de participanti incat sa le cladeasca increderea, dar si suficient de echidistant pentru a impune respect si profesionalism;
  • clar in exprimare, capabil sa isi adapteze discursul in functie de subiect si audienta;
  • atent la nevoile participantilor (experimentat in interpretarea limbajului verbal, non-verbal si para-verbal);
  • controlat in reactii;
  • capabil sa creeze un mediu care sa favorizeze invatarea;
  • un bun facilitator;
  • un ascultator activ;
  • un bun prezentator;
  • capabil sa integreze idei si puncte de vedere;
  • capabil sa diagnosticheze probleme si sa ajute la rezolvarea lor;
  • atent la detalii dar constient de coerenta intregului;
  • orientat catre atingerea obiectivelor de invatare dar nu in detrimentul calitatii procesului si intelegerii notiunilor vehiculate;
  • organizat, structurat;
  • un bun manager al timpului;
  • racordat la realitatile de business;
  • cunoscator al proceselor complexe de business.

Data articol: septembrie 29, 2010

Newsletter-ul Portal HR

100% fără spam