Secțiune susținută de

10 previziuni pentru recrutare în 2012

Portal HR \ HR Pedia \ 10 previziuni pentru recrutare în 2012

Nu suntem nici pe departe pasionați de ghicitul în globul de cristal, dar atunci când vine vorba de previziuni nu putem să ignorăm importanța lor și pentru domeniul HR-ului atât de încercat din punctul de vedere al credibilității strategice. În plus, atunci când previziunile sunt făcute de o autoritate în domeniu cum este John Sullivan, relevanța lor este cu atât mai mare.

Articolul pe care vi-l recomandăm de pe ERE se concentrează în particular pe zona recrutării și managementului talentelor și evidențiază aspectele care vor marca această activitate în 2012. Pentru că la noi lucrurile stau (ca de obicei) ușor diferit, le-am parcurs mai jos cu comentarii în notă locală (pentru clarificare: prima afirmație de la fiecare punct discutat este tendința prognozată în articolul comentat, celelalte sunt interpretări și opinii în notă locală):

1. 2011 a fost anul Social Media în recrutare, 2012 va fi anul platformei mobile. Pe plan local, credem că suntem cu câțiva pași în urmă. Am intrat în etapa în care companiile conștientizează importanța platformelor sociale pentru recrutare, astfel încât 2012 va fi probabil anul în care această tendință se va contura și mai bine și va tinde să devină normalitate.

2. Se vor relua angajările (a se citi războiul talentelor) în anumite zona cheie. Așa cum menționează și John Sullivan, în ceea ce privește Europa, nevoia de abilități specifice va rămâne în continuare limitată la anumite zone profesionale în care ele au lipsit și în ultimii ani.

3. Problemele legate de retenție se vor agrava. Credem în continuare că atunci când vorbim de criză, vorbim în principal de o criză de încredere. Sunt puține companiile care se pot lăuda în clipa de față cu rate de retenție mari datorate măsurilor proactive de creștere a angajamentului pe care le-au luat în această perioadă. De fapt, criza a fost și este probabil cel mai bun motivator pentru a rămâne într-o poziție care a încetat de mult timp să mai aducă satisfacții.

4. Crește impactul social media. Ca și la punctele anterioare, suntem și aici câțiva pași în urmă. Dacă în vest se poate vorbi deja despre o tradiție a încercărilor (și greșelilor) în domeniu, la noi „epoca” încercărilor abia începe. Avantajul este că avem de unde să învățăm.

5. Crește procentul angajaților care lucrează din alte locații decât sediul companiei. În ceea ce ne privește, este puțin probabil, credem noi, ca procentul de angajați „mobili” (în sensul anunțat de articol) să crească foarte mult. Mai avem încă de depășit paradigme majore de gândire care leagă inevitabil performanța de prezența la birou într-un anumit interval orar.

6. Nevoia de dezvoltare rapidă duce la o regândire a echilibrului dintre recrutare și dezvoltare internă. Mai precis, John Sullivan este de părere că în 2012 companiile vor fi mai degrabă tentate să recruteze pentru a se „mișca” repede” și mai puțin să dezvolte intern. În ceea ce ne privește, nu credem că strategiile actuale ale companiilor care activează local se vor schimba semnificativ. Din păcate, de multe ori recrutarea este la noi o soluție pentru rezolvarea unei crize de moment, cu șanse mari ca, în absența unor planuri coerente de dezvoltare, să perpetueze și nicidecum să rezolve criza. Angajăm pentru că nu avem timp și nici bani să dezvoltăm, dar ne despărțim repede de cei proaspăt angajați pentru că oricum nu avem nici timp și nici bani să investim în dezvoltarea și motivarea lor. E un cerc vicios care, din păcate, aruncă o lumină proastă și asupra activității de recrutare în sine, ca să nu mai vorbim de imaginea companiilor în ansamblu.

7. Strategia de recrutare prin intermediul referințelor interne se va armoniza cu strategia de recrutare prin social media. Practic, social media poate fi o platformă foarte utilă pentru un program bun de referințe interne iar companiile care vor utiliza inspirat aceste două resurse nu vor avea decât de câștigat.

8. Branding-ul de angajator revine în forță. De fapt, spune John Sullivan, branding-ul de angajator este singura strategie viabilă de recrutare împreună cu efortul de dezvoltare a comunităților de talente. Pe plan local credem că numărul organizațiilor care vor începe să acorde o atenție sporită brandului de angajator va crește în 2012, dar chiar și așa ele vor rămâne, probabil, excepții.

9. Experiența candidatului începe să capete importanța pe care o merită (Atenție! Este vorba aici de ceea ce experimentează candidatul în relația cu compania angajatoare, de experiențele bune sau nefericite prin care trece și nu de experiența se de muncă). Din păcate, atunci când vine vorba de activitatea de recrutare pe plan local, impresiile candidaților nu par să indice faptul că ar exista o astfel de grijă. Din contră, am putea chiar să previzionăm că situația riscă să se agraveze și mai mult adâncind criza de încredere dintre angajator și (potențial) angajat.

10. Companiile vor fi din ce în ce mai preocupate de utilizarea unor indicatori care să prezică impactul viitor al strategiilor actuale. Atâta vreme cât la noi vorbim încă de cele mai multe ori despre recrutare ca soluție punctuală, e puțin probabil ca ideea de proiectare a eforturilor în viitor să devină regulă. Chiar și pentru companiile care se laudă cu o abordare strategică în recrutare, utilizarea indicatorilor de acest gen este încă o practică de dobândit.

Suntem, așadar, cu (câțiva) pași în urmă și există riscul ca suprapunerea unei practici inovatoare cum este cea a utilizării platformelor sociale în recrutare să clatine și mai mult bazele relației și așa fragile dintre recrutor și candidat.  Din acest punct de vedere, experiența candidatului din timpul procesului de recrutare și, mai precis, calitatea interacțiunii dintre candidat și angajatorul potențial sunt probabil punctele sensibile asupra cărora companiile trebuie să lucreze și în 2012 pentru că doar în măsura în care vom putea vorbi de o practică transparentă și echitabilă vom putea discuta coerent și despre brand de angajator și comunități de talente construite cu ajutorul rețelelor sociale în activitatea de recrutare.

Citește tot articolul 10 Predictions for 2012: The Top Trends in Talent Management and Recruiting și spune-ne și tu care crezi că vor fi tendințele în recrutare și managementul talentelor pe plan local în 2012.

Data articol: ianuarie 18, 2012

Newsletter-ul Portal HR

100% fără spam