Aliz Kosza: Niciodată nu am „omorât” competitorii, ci m-am diferențiat prin inovație și poziționare corectă în piață
Aliz Kosza este una dintre persoanele cu cea mai mare experiență de business din România, cu experiență profesională de fost CEO și Business Mentor, creator de culturi organizaționale, modele de business de succes, lideri şi branduri de top. Cu o carieră profesională de 45 de ani, din care 33 de ani în business, a condus companii străine din 6 industrii diferite cum ar fi: MOL România, Orkla Foods România sau Fabryo Corporation.
Din 2012 este Business Mentor și a derulat peste 80 de proiecte, ajutând companiile antreprenoriale romanești să se profesionalizeze și să crească dinamic. În descrierea sa, spune că este un „constructor” (builder and developer), care a lăsat în urmă organizaţii, branduri şi oameni; dar a și format sute de lideri și manageri, pentru care a creat fundaţii pentru viitor, fundaţii pe care au construit succesorii săi, strategic vorbind.
Acum, Aliz oferă o nouă serie de conferințe de business, care să ofere publicului interesat viziunea asupra ce înseamnă afacere sănătoasă și importanța capitalului uman, într-un concept care se intitulează „Sufletul în business”.
Următoarea conferință are loc pe 26 octombrie 2023 la Sibiu, și pe lângă discuțiile de business live, aduce și componenta caritabilă, pentru că suma rezultată din vânzarea biletelor este contribuția participanților la costurile aferente pentru intervențiile chirurgicale ale unor copii vulnerabili aflați în grija Fundației Polisano, în cadrul misiunii operatorii umanitare care va avea loc în noiembrie 2023.
Conferință de business cu scop caritabil – Din inimă pentru micile inimi cu Aliz Kosza
Cum a apărut ideea și inspirația pentru lansarea conferințelor „Sufletul în business”?
În 2012, când am demisionat din ultimul, cel mai provocator și extenuant mandat de CEO, un fost superior, care era exclusiv omul cifrelor și al rapoartelor analitice, mi-a spus: Aliz, mereu m-am întrebat, cum ai reușit să livrezi în doar 9 luni leadership de piață?
Nu m-a surprins întrebarea, deoarece am simțit pe propria piele lipsa de empatie, smerenie, recunoaștere sau mentorship, lipsa de suport uman; cred că ei nu au înțeles pe deplin că eu m-am ocupat 70% de oameni, m-am concentrat pe proces, adică pe calitatea acțiunilor echipei, pe dezvoltare și motivarea lor – atunci, în acea secundă, am decis să creez un concept prin care să demonstrez mediului de afaceri că există suflet în business și că oamenii sunt cei care fac cu adevărat diferența: oamenii sunt parte integrantă a business-ului, iar organizațiile reprezintă suma sufletelor care lucrează acolo.
Care au fost principalele necesități ale pieței și ale profesioniștilor din România care au condus la crearea acestor conferințe?
Au fost mai multe, pe care le menționez sub formă de listă:
- Lipsa leadershipului la nivelul managerilor de vârf: micro management, „șefo-manie” și amprenta acestor comportamente deviante în cultura de organizație
- Lipsa conștientizării rolului unui TOP Manager: acela de mentor, care este o responsabilitate uriașă; cei care nu sunt mentori și nu dezvoltă oamenii din subordine, nu se pot numi lideri
- Obsesia, stresul și focusul pentru a livra bugetele, targetul, profitul, ignorând cea mai impoartantă resursă, oamenii
- Lipsa înțelegerii fundamentale a ființei umane și a faptului că cifrele sunt doar consecințele pozitive sau negative ale acțiunilor noastre: nu funcția, ci faptele vorbesc despre noi, ce lăsăm în urma noastră este rodul muncii noastre (în cazul afacerilor: organizații, oameni, branduri)
- Teama managerilor de a recunoaște că sunt și ei înainte de toate oameni (deci sunt și ei vulnerabili) și numirea lor în funcții cheie, fără a lua în considerare latura vocațională, chemarea, aptitudinile de leadership strategic și comunicare.
Care sunt principalele mesaje și informații pe care Aliz Kosza încearcă să le transmită prin aceste conferințe?
PRACTICA, NU TEORIE. Mesajele sunt transmise prin studii de caz relevante din cele peste 80 de proiecte de mentorat pe care le-am derulat în antreprenoriate și evident, din experiențele de CEO.
Principalele mesaje se referă la:
- Importanța echilibrului dintre elementele Hard (strategie, sisteme, structura) și Soft (valori, oameni, competențe = suflet!) într-o organizație, prin Diagnoza de business
- Interdependența, integralitatea și interconectarea elementelor Hard & Soft
- Modelele de management eficiente sunt cele construite pe ADN-ul antreprenoriatului și a fondatorului, adaptate dimensiunii și stadiului de dezvoltare al companiilor
- Modele de business și strategii integrate: rolul procesului CREATIV în construirea și implementarea strategiilor, precum și calitatea și proporțiile relațiilor interumane
Toate acestea cu studii de caz: Ce am găsit? (Dianoza) Ce am făcut? (Strategie) Care sunt rezultatele? (Implementarea strategiei).
Spuneți în descrierea programului că afacerile le vedeți ca „un teren de joacă unde ajutorul şi generozitatea ar trebui să înlocuiască spectacolul trist de luptă a egourilor. Cred cu tărie că bunătatea, umanitatea din noi, este forţa reală care va ajunge să schimbe faţa lumii de business. Şi, cândva, faţa lumii cu totul.” Dacă am vorbi statistic, cum arată mediul de afaceri românesc cu lentila generozității de care vorbiți?
Greu de spus statistic. Am declarat cele de mai sus cu 10 ani în urmă și văd în jurul meu că afacerile sănătoase, stabile, au făcut mutarea către oameni, bunătate, respect reciproc.
Este adevarat că între timp afacerile românești au fost sugrumate de: fiscalitate, concurență neloială, lipsa forței de muncă calificate și de forța financiară a jucătorilor globali, pandemie. Dar vine generația peste 35 care are deschidere spre progres, și aici mă refer la antreprenoriate.
În ceea ce privește mediul de business – în general – lideri nu prea sunt și nici nu se formează; în continuare avem mulți șefi, directori, patroni. Cunosc din ce în ce mai mulți oameni care nu mai vor pe cartea de vizită titulatura de manager … acum se poartă numai director. Trist, foarte trist. Majoritatea cu ego cât cerul, dar competențele la pământ.
Complementaritatea și colaborarea fac parte din valorile mele personale și de lider, și le promovez ca atare. Personal, nu cred în competiția internă și nici în lupta cu concurenții direcți din piață.
Fiecare jucător se adresează unui segment de consum, e bine să găsești mereu locul potrivit pe harta brandurilor în domeniul în care activezi: ca organizație, ca brand, produse. Niciodată nu am „omorât” competitorii, ci m-am diferențiat prin inovație și poziționare corectă în piață. De exemplu brandul savana a ajuns lider absolut în segmentul lui prin poziționarea într-un teritoriu nerevendicat de alți jucatori din piață. Asta funcționează când construiești pe inovație și valori internalizate, împreună cu oamenii.
Cum funcționează conceptul Inward Business Mentorship® și care este rolul său în dezvoltarea organizațiilor?
ROL: transfer de know-how și mod de gândire.
Soluțiile vin întotdeauna din interior, de acolo de unde vin și provocările…nu din exterior. Singurul model e afacerea proprie, de aceea conceptul se cheamă “Inward” (din interior). Construim împreună cu echipa de manageri pe punctele forte ale organizațiilor.
Rolul proiectelor de mentorat este ca oamenii din organizațiile beneficiare să dobândească, prin munca cu mine, UN MOD DE GÂNDIRE STRATEGIC, nu șabloane sau teorii. Este plin internetul de teorii.
NU SE LUCREAZĂ CU MODELE TEORETICE de MBA, SAU SCHEME SECI, DE URMAT.
Antreprenorii și managerii intră în proiect cu materialul de studiu al propriei afaceri și ies de acolo cu soluții concrete pentru provocările cu care au intrat.
Practic cei care au deschidere să evolueze, reușesc să facă saltul la nivelul următor al afacerii prin învățare practică și know-how de nivel înalt.
Cum se măsoară succesul sau impactul conferințelor „Sufletul în business” și al conceptului Inward Business Mentorship® în comunitatea de afaceri din România?
SIMPLU: prin studiile de caz prezentate; proiecte și povești de antreprenoriat de succes, cu care demostrez reușita celor care au parcurs procesul de reinventare a afacerii. Adesea, cum a fost și la Conferința aniversară de la Brașov, antreprenorii vin cu mine pe scenă și prezentăm poveștile lor în tandem. Cu rezultate cu tot, rezultate măsurabile și în cifre – care de altfel sunt publice. Deci rezultatele sunt palpabile, vizibile.
Care sunt obiectivele acestui concept și cum intenționați să continuați să contribuiți la evoluția mediului de afaceri din țară?
Singurul meu obiectiv la lansarea acestui concept integrat a fost și rămane să dau ceva înapoi mediului de afaceri din România, să împărtășesc cât mai mult din experiența mea personală și profesională. Am acumulat o experiență vastă în cei 45 de ani de carieră, în industrii și medii diferite; am lăsat în urma mea organizații, oameni și branduri care și azi strălucesc în piață.
Îmi doresc să construiesc o cultură de business solidă, deoarece exista mult prea mulți amatori în piață care induc în eroare oamenii de business, mai ales pe cei care sunt la început de drum, dar și pe cei care nu știu să facă diferența între formă și fond. Iar acest fond, conținut poate veni numai din experiență.
Ce impact au abordarea interactivă și studiile de caz asupra înțelegerii modului în care organizațiile au „suflet” și cum se poate construi o strategie eficientă din interior?
Business cu suflet înseamnă că pui oamenii și talentele lor pe primul loc. Este atât de simplu 😊
Cum alegi partenerii de afaceri și furnizorii pentru a se potrivi cu valorile tale și cu obiectivele tale de a face business cu suflet?
Toate afacerile au suflet, atâta timp cât lucrează oameni în acele organizații. Managerii și/sau decidenții, oricât și-ar dori, nu pot ignora asta.
Statisticile globale demonstrează că peste 75% din deciziile de business se iau EMOȚIONAL și NU RAȚIONAL. Suntem de circa 10 ani – chiar și cu AI-ul în evoluție – in era H2H (human to human). Nu se mai vorbește de B2B, ci de H2H.
Nu relaționează un business cu alt business, ci oamenii dintr-un business cu oamenii din alt business. Suntem încă martori la fuziunea capitalului intelectual cu cel emoțional. Omul are și suflet și mereu va avea.
Ce înseamnă de fapt H2H:
- Relație: energia individuală și cea emoțională
- Suflet: inspirat din “lumea” interioară
- Echilibru: reciprocitate, încredere
- Conexiune: comunicare, valori comune
- Uman: empatie, „îmi pasă”.
Unde urmează să mai aveți conferințe în viitor?
În octombrie pornește Caravana Mentorama, o serie de conferințe cu scop caritabil pentru cauze locale. Pe 26 octombrie la Sibiu, apoi urmează în noiembrie la București și Craiova. Anul viitor doresc să ajung și la: Cluj, Galați, Piatra Neamț, Iași, Suceava și Buzău.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam