Hot Now

Brainstormingul – furtună într-un pahar cu apă?

14 11 2013, Vlad Ioan Tausance , Comenteaza, 4.173 afisari

Prin anii ’40, un expert din publicitate, pe numele său Alex Osborn, inventa prima tehnică de scos idei pe bandă rulantă: brainstormingul. 70 de ani mai târziu, ședințele creative sau „furtunile-de-creiere” sunt încă la modă, deși tot mai multă lume le neagă eficiența.

Regulile unei astfel de atelier sunt simple: „sfidează rațiunea” și „țintește către cantitate”. Pe scurt, într-un brainstorming toată lumea are dreptate, nu există „nu se poate”, iar obiectivul este să găsești cât mai multe soluții la o problemă dată: de la strategia de vânzări a firmei la un titlu bun pentru newsletter. Teoretic, tactica asta funcționează, fiind dragă corporațiilor și nu numai lor. Practic, brainstormingurile pot deveni ușor o pierdere de timp și, în consecință, de bani. Nu este nimic creativ în a bloca câțiva oameni aleși la întâmplare într-o sală de ședințe sau în a-i obliga să se prefacă interesați de ideile celorlați. Bonus, managerii sau experții rupți de email și telefon, nelăsați să-și vadă de treabă, vor fi ostili și vor calcula mereu în minte câți bani pierd odată cu întâlnirea asta. Există totuși, câteva reguli pentru a ține brainstormingul sub control și a-l face productiv, reguli pe care, ca antrenor de creativitate, insist să le aplic de fiecare dată când mi se cere ajutorul.

1017194_366703336785295_1366208905_nAsigură-te că ai în aceeași cameră oamenii potriviți și că acești oameni vin din domenii sau departamente diverse. Inteligența grupului este direct proporțională cu diversitatea lui, dar prezența prea multor străini față de problema discutată poate deveni frustrantă, mai ales pentru ei. În traducere liberă, zece manageri de același nivel tind să fie de acord și să se autocenzureze, probabilitatea ca ei să ajungă la ceva cu adevărat inovativ în câteva discuții este mică. Este ca și cum într-un cocktail ai amesteca doar whisky, rezultatul fiind, surpriză… whisky. Dacă cocktailul  amestecă departamente și oameni cu puteri diferite de decizie, de la financiar la client service, de la account management la inginer, amestecul devine interesant. În schimb, dacă amesteci zece manageri cu un inginer, cocktailul de idei va fi mai sec decât un Martini Dry.

Numărul participanților este la fel de important ca și diversitatea lor. Asigură-te că în sală sunt doar oamenii necesari, fără elemente de decor inutile. Un grup de douăzeci de oameni este, în mod clar, prea mare, un grup de trei oameni se va bloca. Cifrele de aur pentru o discuție eficientă sunt 5, 6 sau 7.

Nu lungi întâlnirea mai mult decât este cazul. Unele soluții pot fi obținute după o discuție în picioare, cu cafeaua în mână. Pentru altele este nevoie de o oră de ping-pong de idei. Ce nu poate fi lămurit în trei ore nu merită discutat, cel puțin nu în formularea curentă. Ai grijă să le lași oamenilor pauze, precum și libertatea de a se mișca în timpul discuțiilor. Ședințele operative ale armatei americane pe timp de război se țin, deseori, în picioare și în viteză, tocmai pentru a ține participanții alerți și atenți.

Asigură-te că toată lumea a fost informată în prealabil despre subiectul ce urmează să fie abordat. Nimic nu este mai enervant decât să redescoperi roata timp de două ore. Începe discuția cu o informare clară și bine redactată. Lămurește aspectele neclare în primele 10 minute. Limita asta de timp îți dă și limitele brainstormingului: poate funcționa pentru a inventa nume, concepte, platforme, produse și servicii. Este însă o metodă proastă pentru decizii care implică producție, planificare financiară sau management de resurse, domenii vaste și pline de aspecte tehnice greu de expediat.

1016072_366703326785296_1709395334_nNumește un maestru de ceremonii, o persoană din interior sau, preferabil, din exterior care să conducă discuția, să pună întrebările, să stabilească regulile și, cel mai important, să nu lase schimbul de idei să se transforme în dezbatere sau monolog. Evident, rolul de maestru de ceremonii nu are cum să fie îndeplinit de superiorul ierarhic, pentru a nu inhiba restul de participanți. Cel mai bun candidat pentru acest rol este fie un expert extern, fie cineva cu experiență în comunicare, din departamentul de marketing sau PR.

Folosește foi de flipchart, dar nu și flipchartul. Pune foile și markerele pe masă sau pe jos astfel încât toată lumea să poată contribui și să aibă o vedere de ansamblu asupra ideilor notate. Creioanele sau cariocile cu tușă fină îndeamnă la pierdere în detalii. Markerele groase sunt perfecte pentru a nota idei și concepte.

Fă scheme, nu liste. Încercuiește cuvintele și conceptele puternice, leagă-le prin săgeți, desenează. Transformă minuta ședinței într-o hartă bună de afișat sau de fotografiat, nu într-un to do list de care va uita toată lumea în cinci minute.

Scoate în afara legii formulările toxice de genul „nu se poate”, „nu o să meargă”. Transformă întâlnirea într-un joc: cine folosește de cinci ori una dintre formulările toxice, plătește pizza. Valabil și pentru cei care-și butonează telefonul. Limitează accesul la laptop și internet. Fă regulile publice de la începutul întâlnirii.

Mută întâlnirea într-o cafenea sau într-un restaurant. Ideile bune, la fel ca foamea, vin mâncând. Un spațiu informal va fi întotdeauna un factor de motivare, dar și un accelerator al ideilor bune.

Ai nevoie de o soluție creativă de resurse umane? Vlad Tăușance, antrenor de creativitate metodică din cadrul Creative Fitness Studio îți stă la dispoziție. Trimite-ne întrebarea sau situația prin email și ți se va răspunde printr-un articol.

Creative Fitness Studio este primul program românesc de stimulare a creativității și de încurajare a inovației dezvoltat de Fundația Friends For Friends.

Adauga comentariu

Cele mai noi

Aproximativ 500.000 de căutări au fost făcute, de la începutul anului, pe eJobs.ro de către candidații aflați în căutarea unui loc de muncă. Numărul este în creștere față de aceeași perioadă a anului trecut, evoluție reflectată și în nivelul aplicărilor înregistrate în luna ianuarie, când a fost depășit pragul de 1 milion. Prima lună din […]

Detalii

Cătălina Dodu se alătură EY România ca Partener în cadrul departamentului de Consultanţă,începând cu luna februarie 2023. Bogdan Ion, Country Managing Partner EY România și Moldova și Chief Operating Officer pentru EY Europa Centrală și de Sud-Est și Regiunea Asiei Centrale: „În calitate de Cybersecurity Leader pentru EY South Cluster şi Tehnology Consulting Leader pentru […]

Detalii

82% dintre angajați ar renunța la locul de muncă din cauza unui manager nepotrivit FUTURE Manager – programul ce ajută tinerii și profesorii să își dezvolte competențele de lideri. FUTURE Manager este programul gratuit care se lansează în România pentru studenții și profesorii universitari care doresc să își dezvolte competențele de management și să fie […]

Detalii

Valentin Ștefan, Director General Compania Națională Poșta Română vine la cea de-a 12-aediție a evenimentului anual HR 2.0 – Ce îi motivează pe angajați în vremuri de criză,organizat de Wall-Street.ro. Publicația Wall-Street.ro te invită pe 23 februarie 2023 la „HR 2.0 – Ce îi motivează peangajați în vremuri de criză”, unde va fi invitat ca […]

Detalii
Newsletter-ul Portal Hr

Rămâi conectat la ultimele tendințe în HR

Abonează-te la newsletter