Hot Now

Business mentoring înseamnă H2H

14 10 2015, Aliz Kosza , Comenteaza, 3.001 afisari

În ultimii ani – de când mi-am dedicat tot timpul proiectelor de business mentoring – încă mi se mai întâmplă ca oamenii care nu mă cunosc să îmi pună titulatura de ”consultant în business”. O etichetă facilă care însă nu are deloc legătură cu proiectele mele, cu ceea ce fac zi de zi împreună cu partenerii mei. Atunci când se fac astfel de confuzii, știu că e nevoie să îi vorbesc celui din fața mea despre diferența imensă între consultanță și mentorat în business. Și să îl fac să înțeleagă că, de fapt, dincolo de toate detaliile tehnice, marea diferență între consultanță și mentorat vine tocmai din relația diferită care se leagă între omul de faceri și consultant/mentor în cele două cazuri.

Relația dintre business mentor și omul de afaceri care are nevoie de serviciile lui este infinit diferită de cea pe care o are cu un consultant. Ca mentor, mă implic zi de zi alături de antreprenor în transformarea unui business. În proiectele de business mentoring, lucrez cu antreprenorul în propria lui organizație zi de zi, adesea pentru săptămâni sau luni de zile. Îi ofer sprijin personal în momentele de îndoială dar și consiliere profesională în același timp, îi dau sfaturi, însă îi spun și ce greșește, îl ajut să își recunoască talentele din jurul său, însă îi și dezvolt capacitățile de leadership pentru a face mai târziu singur acest lucru. Ca business mentor, lucrez direct cu omul din fața mea, cu toate provocările lui de om. Și numai astfel un proiect de business mentoring poate aduce rezultate consistente: atunci când relația este de la om la om, nu de la client la consultant.

Business mentoring-ul în sine este o activitate care s-a dezvoltat, de prin anii 70-80 încoace (dar mai ales în ultimi 10 ani) tocmai ca o reacție la ideea de consultanță. Consultantul oferă soluții tehnice, limitate ca specializare și care se perimează în timp, clar definite pentru o anumită zonă de business, axat pe procese abstracte și, de cele mai multe ori, nu se implică în implementare alături de client. Mentorul în schimb, are o abordare total opusă: privește business-ul în ansamblu, lucrează direct cu oamenii și este implicat 100% în implementarea proiectelor de transformare a business-ului alături de echipa de management.

Relația specifică de business mentoring este cea de la om la om, nu de la client la consultant. Și acest lucru se vede cel mai bine poate în faptul că un antreprenor de exemplu, poate lucra cu aproape orice consultant de business pe un anumit domeniu (de exemplu pentru un audit financiar sau pentru realizarea unui proiect anume) însă nu poate lucra cu orice mentor. Cu un consultant, ca și antreprenor, ai un contract în primul rând. Cu un business mentor trebuie să ai în primul rând ”chimie” și apoi contract. În business mentoring, încrederea reciprocă și ”chimia” între parteneri este strict necesară. E drept, nu și suficientă.

De aceea, atunci când am fost întrebată de un partener ”pe ce piață activezi?” am avut o primă ezitare înainte de a răspunde. Nu ofer servicii B2C (business to consumer), evident. Dar nu ofer nici servicii B2B (business to business). De fapt, nici nu ofer servicii, ci doar oportunități. Ca business mentor, rolul meu este să ofer celor cu care lucrez oportunitatea de a-și transforma afacerile și de a se transforma pe sine ca lideri și manageri. Atunci ”pe ce piață activez?”. Dezvoltarea recentă a marketing-ului mi-a dat răspunsul: pe H2H (human to human). Pe piața în care clientul este în primul rând tratat ca o persoană, cu cerințe, nevoi și profil individual.

H2H este exact opusul lui mass market și B2B. Este piața în care serviciile și produsele (și mai ales suportul profesional oferit pentru acestea) sunt personalizate pentru fiecare client în parte, în care fiecare client este tratat ca o persoană și cu care se leagă o relație de încredere cât se poate de non-formală.

În acest moment, marea majoritate a consultanților în business sunt încă în zona de B2B. Ei încă vorbesc cu ”companii”, mai impersonal, mai formal, încadrează fiecare client într-un model, îi pun o etichetă și îl tratează după ”proceduri” sau „modele”. În unele cazuri aceasta este cea mai bună soluție (mai ales pentru companii client foarte bine procedurate și formalizate). Însă, din ce în ce mai mult, acest tip de abordare începe să nu mai funcționeze la fel de bine.

Așa că ar trebui, fiecare dintre noi, că vrem sau nu, să începem să ne obișnuim foarte repede cu acest nou termen: H2H (human to human). În mentorat, conceptul H2H a funcționat de când există această noțiune pe pământ; în business mentoring, H2H este deja, dincolo de necesitate, o normalitate.

Adauga comentariu

Cele mai noi

Piața muncii se află într-o continuă dezvoltare ceea ce face ca o mare parte dintre angajatori să caute constant noi talente în cadrul companiilor. Pentru a se integra în piața muncii studenții au nevoie de o dezvoltare majoră atât a competențelor hard, precum și a celor soft: comunicare, lucrul în echipă, creativitate sau responsabilitate. „Profesorii […]

Detalii

Cisco a anunțat un nou portofoliu de soluții axate pe continuitatea afacerii, în cadrul CiscoLive!, eveniment organizat în mediul virtual pentru prima dată, în perioada 16-17 iunie 2020. Trăim într-o lume incertă, de aceea continuitatea operațională a devenit un obiectiv major pentru companii. Conform celui de-al cincilea studiu PwC COVID-19 CFO Pulse Survey în rândul […]

Detalii

Printre problemele ridicate în ultima vreme printre angajați și contabili a fost chestiunea diminuării numărului de zile de concediu de odihnă la care are dreptul un salariat, în contextul în care a stat o perioadă de timp în șomaj tehnic – în unele sectoare de activitate, unde sunt încă restricții, sunt salariați care încă se […]

Detalii

Revista HR Manager împreună cu Humanistic organizează miercuri 8 iulie, între orele 14.00-16.00, evenimentul online „DIGITAL LEARNING ORGANISATION. FAST FORWARD”. Vom afla cum arată și cum construim o strategie de digitalizare a procesului de învățare aplicabilă pentru o organizație care învață în mod constant, și nu doar forțată de împrejurări. Discuțiile despre digitalizarea procesului de învățare […]

Detalii
Newsletter-ul Portal Hr

Rămâi conectat la ultimele tendințe în HR

Abonează-te la newsletter