Cand se cauta un job?
Daniel ne-a intrebat:
Astazi, majoritatea companiilor prefera sa nu recruteze, ba chiar sa reduca din personal.
Totusi, unii dintre specialistii HR din SUA recomanda ca activitatea de tatonare si analiza a pietei de forta de munca sa fie desfasurata incontinuu. In ce masura se justifica aceste recomandari in Romania?
Noi ii raspundem:
Este adevarat, in vremuri de criza (ca acelea prin care inca trecem) multe organizatii se reorganizeaza/restructureaza si isi micsoreaza adesea eforturile de recrutare de personal din afara, cateodata ajungand la ceea ce este denumit „inghet”. In realitate insa, migratia fortei de munca exista, doar ca e mult mai putin vizibila si ritmul este mult incetinit.
E suficient sa ne uitam la vestile despre cele 200 de joburi disponibile in institutiile UE, sau despre miile de joburi disponibile in Finlanda, despre cei 150000 de romani care vor putea pleca in Germania, cele peste 12000 de posturi disponibile pe BestJobs sau cele peste 9000 de pe Ejobs in clipa de fata, ca sa ne dam seama ca de recrutat se mai recruteaza, dar intr-un ritm diferit.
E posibil sa nu te regasesti in niciuna din ofertele mentionate in enumerarea de mai sus, dar acesta este, credem noi, un motiv in plus pentru a monitoriza in permanenta piata muncii si ofertele de joburi.
Mai ales in vremuri de criza, sfatul specialistilor din afara de a urmari cu constiinciozitate ce se intampla in piata ni se pare mai mult decat de bun simt, este critic pentru oricine isi propune un traseu profesional gandit atent si elaborat in functie de nevoi si obiective personale si nu de cataclisme sau presiuni externe. De fapt, in spatele recomandarii mentionate de tine se afla un adevar cat se poate de valabil si pentru Romania:
– o cariera se cladeste in timp prin alegeri inspirate (cum ai putea documenta aceste alegeri daca nu esti in permanenta la curent cu tendintele de pe piata, cu ceea ce se cauta si ceea ce se ofera?);
– o pozitie egala cu a evaluatorului la un potential interviu de angajare se cladeste printr-o cunoastere in adancime a organizatiilor care recruteaza pe piata si a pozitiilor cerute de catre acestea sau asteptate de catre candidati (cu cerinte, nivele de compensatii si beneficii, seturi de competente si experiente specifice);
– iesirea dintr-un eventual moment de criza a organizatiei in care te afli in clipa de fata (exista intotdeauna riscul de a fi expus unor restructurari/reorganizari) este cu atat mai usoara atunci cand te afli in posesia unor informatii atent analizate si selectionate despre ceea ce se intampla in piata si despre cum ar putea evolua cererea/oferta;
– strategia strutului este un prieten fals si in aceasta situatie. Doar daca ne prefacem ca nu ne intereseaza un job nou sau o oportunitate mai provocatoare in cariera pentru ca este criza si prioritatea numarul 1 este mentinerea jobului actual, nu inseamna ca frustrarile nu se vor acumula.
– Ideea de a monitoriza piata in permanenta nu impune in mod absolut o cautare activa, ci mai degraba o pasivitate informata.
– In efortul de monitorizarea a cererii si ofertei de munca, mai devreme sau mai tarziu poti descoperi modalitati inspirate de a-ti dezvolta un profil personal esential in contextul de mentalitati si tehnologii in care traim. Sunt companii care recruteaza mai degraba prin intermediul unor retele de contacte de genul celor dezvoltate pe LinkedIn, un motiv in plus pentru a vedea „criza recrutarii” cu un graunte de scepticism.
Revenind la intrebarea ta initiala, putem spune cu toata convingerea ca recomandarile specialistilor din afara sunt mai mult decat justificate si in Romania. Un job nu se cauta (doar) atunci cand avem o nevoie critica de el pentru ca riscul de a lua decizii pripite este major in acele momente. Pasii viitori in cariera se analizeaza si se proiecteaza din vreme printr-o imbinare inspirata a dorintelor personale cu realitatea mai mult sau mai putin limitativa.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam