Caracteristicile companiilor de succes în 2013 (a doua parte)
Din 2004, IBM realizează un studiu printre CEOs pentru a stabili trendurile și focusul pentru anul următor.
Studiul de anul acesta, desfășurat prin discuții 1-la-1 cu 1709 de CEOs din 64 de țări a relevat niște lucruri foarte interesante despre care va fi focusul companiilor ce își doresc să aibă succes. Trăim într-o perioadă dificilă, în plină schimbare datorită evoluției tehnologiei care schimbă complet modul în care comunicăm, ne raportăm unii la alții și facem lucrurile. Este o perioadă în care se pune foarte mult accent pe rețele și pe care ei o numesc connected economy. (Prima parte a concluziilor studiului o puteți citi aici.)
CARACTERISTICILE „NOULUI ANGAJAT” (the future-proof employee)
Liderii au învățat să se aștepte la neașteptat și să învețe din mers (learning while leading). Într-o cultură deschisă, acest lucru trebuie să se cascadeze către toți angajații pentru ca ei să poată să se adapteze noilor schimbări și să fie suficient de creativi cât să preîntâmpine sau chiar să genereze ei înșiși unele. Se caută acum angajați care se pot reinventa, care sunt confortabili cu schimbările, învață din mers și adesea din experiențele altora.
Training-urile clasice se confruntă cu aceeași provocare ca business-ul: viteza de reacție. Să înveți soluții standard la anumite probleme nu va mai fi de ajuns pentru că până s-au construit, livrat și învățat skill-urile/modul de rezolvare al unei probleme, deja este nevoie de altele.
Nu degeaba unele dintre cele mai importante școli de business au introdus în curricula lor cursuri de improvizație. Focusul nu mai este spre specializare ci, cum spuneam, spre abilitatea de a învăța din mers. Angajații trebuie să poată fi flexibili, creativi, să colaboreze și să se susțină. Anticipez că regula YES, AND (despre asculta, a fi deschis și a construi) va ajunge o regulă de bază în business.
RECOMANDĂRI (pentru leaderi și nu numai)
- Confruntă realitatea culturală – Uită-te și la imaginea reală a companiei, a culturii organizaționale, nu doar la cea pe care dorești să o construiești.
- Implică-ți angajații în crearea valorilor – Valorile și credințele nu pot fi impuse, pentru a funcționa e important ca angajații să creadă în ele. Construiește-le alături de ei pentru a ajunge la un sistem de valori împărtășit.
- Recalibrează controlul – Noua organizație este caracterizată de o cultură deschisă. Asta nu înseamnă să renunți complet la reguli sau la control. Însearcă să renunți la cele care pot fi implicite prin valori.
- Crează echipe neconvenționale – Într-o echipă complexă angajații ajung să interacționeze cu moduri diferite de gândire și experiențe (backgrounds) diferite.
- Concentrează-te pe învățarea experiențială – Expune-ți angajații la cât mai multe experiențe diferite pentru a-i ajuta să își dezvolte abilitatea de a fi flexibili, de a se adapta, de a fi pozitivi și mai relaxați atunci când apar schimbări.
- Încurajați rețelele angajaților – Nu subestimați puterea rețelor de contacte ale angajaților, încurajați-i să și le dezvolte. Social media poate fi folosită în favoarea companiei, nu trebuie privită ca un distractor.
- Caută tehnologii ce susțin colaborarea – Asigură-te că angajații pot ajunge ușor la expertiza nouă și că pot beneficia de inteligența colectivă a organizației.
- Creează stimulente ce susțin colaborarea – Pune accent pe colaborare și pe impactul pe care aceasta îl are la nivel individual, concentrează-te pe factori motivatori intrinseci (vizibilitate, reputației), spirit competitiv și lucrul către un obiectiv comun.
- Regândește “cutia de sugestii” – Folosește social media pentru a împrospăta modul de căutare al noilor idei. Oferă feedback asupra rezultatelor pentru ca angajații să poată vedea impactul colaborării lor.
Cum vă sună viitorul? Sunteți pregătiți să-i faceți față?
Întregul studiu îl puteți descărca de aici.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam