Cât costă o decizie de angajare greșită
Adesea, succesul proiectelor de recrutare este legat de momentul în care candidatul semnează propunerea de angajare. Senzația este că efortul s-a terminat, toată lumea e mulțumită și putem trece mai departe. Un recrutor cu experiență știe însă că momentul angajării nu este nici pe departe cel în care poate fi mulțumit de treaba făcută. Abia după ce angajatul dovedește că poate performa la standardele dorite și rămâne suficient timp în organizație nu doar pentru a amortiza cheltuielile procesului de recrutare, adaptare etc., dar și pentru a-și atinge obiectivele individuale și a contribui la cele organizaționale, se poate vorbi despre succesul proiectului de recrutare.
Evident, în funcție de poziție, aceste aspecte variază. Costurile sunt diferite pentru o poziție de entry level față de una de management, după cum sunt diferite pierderile pe care le suferă o companie atunci când ia o decizie de recrutare greșită pentru o secretară sau pentru un director de vânzări.
The Society for Human Resources Management estimează că o decizie de recrutare greșită costă de 5 ori salariul anual al angajatului neperformant. Dacă acest lucru este valabil și în organizația voastră, rămâne de văzut, dar ceea ce vă propunem noi este să descoperim care sunt „costurile” pe care trebuie să le avem în vedere atunci când calculăm aceste pierderi (căci, inevitabil, vine și momentul când trebuie să le calculăm).
Așadar, atenție la:
– cheltuieli cu interviuri (călătorii, cazare, mese);
– costuri de relocare (mutări, reorganizări etc.);
– costuri de training, orientare și testare (atât pe parcursul procesului de recrutare, cât și pe perioada ocupării postului);
– costuri legate de timp și oportunități ratate pentru toți cei implicați în proces (nu doar echipa de evaluatori);
– costuri din încheierea/închiderea contractului de muncă (conform legislației);
– costuri legate de posibile procese (în cazul în care angajatul decide să dea compania în judecată);
– cheltuieli de outplacement.
Evident că, în funcție de perioada de timp pe care angajatul a petrecut-o în organizație, există și un anumit ROI care trebuie luat în calcul. Oricum, orice proces de recrutare care trebuie reluat presupune, evident, cheltuieli adiționale, neacoperite de bugetul inițial, ca să nu mai vorbim de costuri mai puțin cuantificabile, cum ar fi: scăderea moralului angajaților, clienți nemulțumiți, oportunități de business pierdute etc.
Pentru a înțelege mai bine cât de importantă este o decizie de angajare bine documentată, vă recomandăm să parcurgeți și infograficul din acest articol.
Pentru decizii de angajare bazate pe evaluări corecte și complexe, nu uitați de soluția Centrului de Evaluare și Dezvoltare despre care vorbim în cursul deschis de luna aceasta.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam