Ce pot face echipele de recrutare în perioadele de restrângere a angajărilor
În luna martie, mai mult de jumătate din companiile din România au ales să înghețe temporar toate angajările. Pentru echipele de recrutare, asta a însemnat punerea pe pauză a tot ceea ce făceau până atunci și găsirea unor noi sarcini pe care să se concentreze.
Astfel, specialiștii în recrutare au rămas cu câteva întrebări privind munca lor: ce pot face pentru a rămâne productivi, relevanți și aliniați cu noile obiective ale companiei lor? Cum pot profita de această perioadă?
Din fericire, există o multitudine de proiecte pe care aceștia pot lucra în timpul înghețării angajărilor, pentru a susține procesele viitoare ale organizației. Am pus laolaltă o colecție de practici adoptate de specialiștii în recrutare, care îți poate veni în ajutor. Înainte de a le pune în practică, este important să identifici elementele procesului tău de recrutare care au nevoie de îmbunătățiri și să îți prioritizezi inițiativele în funcție de acestea.
1. Îmbunătățește procesul de recrutare
Încetinirea ritmului muncii îți permite să analizezi câteva posibile soluții pentru lipsurile din procesul de recrutare pe care nu ai avut timpul să te concentrezi până acum.
- Pune la punct un nou ghid de recrutare. Astfel, tu și colegii tăi veți putea să vă folosiți mai bine eforturile atunci când veți începe din nou să recrutați.
- Aruncă o privire la indicatorii de recrutare pentru a identifica ce anume poți schimba în procesul tău pentru a-l face mai eficient. Pentru asta, analizează: timpii de angajare, costul unei angajări, sursele de recrutare și eficiența lor sau rata de acceptare a ofertelor. Analizând acești indicatori, poți identifica și elimina timpii morți din procesul tău și poți folosi cele mai eficiente surse de candidați pentru fiecare poziție deschisă.
- Experiența candidaților: poți investi o parte din timp pentru a analiza indicatorii care măsoară experiența candidaților (de exemplu, rata de conversie a vizitelor pe pagina de cariere, sau procentul de candidați care se retrag din procesul de recrutare). Astfel, poți găsi posibilele probleme care îi determină pe candidați să își piardă interesul în compania ta.
- Transformarea digitală: Acum s-ar putea să fie cel mai bun moment pentru a contura strategia de transformare digitală a echipei de HR. Un proces digitalizat reduce timpii de angajare, crește eficiența, simplifică procesul de evaluare și te poate ajuta să găsești mai ușor candidații ideali. Începe prin adoptarea unor soluții tehnologice simple și măsoară constant, pentru a descoperi ce funcționează cel mai bine pentru echipa ta.
2. Pregătește-te pentru noul val de recrutare
Chiar dacă acum eforturile de recrutare au fost puse pe pauză, e de așteptat ca acestea să revină pe ordinea de zi în viitor, poate chiar într-un număr mai mare, sau într-un ritm mai rapid decât înainte. De aceea, poți folosi această perioadă pentru a-ți ușura munca din viitor, astfel:
- Crește baza de candidați: De îndată ce ți-ai făcut o idee despre posibilele roluri pentru care va trebui să recrutezi în viitor, poți lucra de pe-acum la creșterea bazei de candidați. Folosește surse precum LinkedIn, Twitter sau Instagram, sau platforme mai puțin convenționale precum UndeLucram, Glassdoor sau Github pentru găsirea specialiștilor de IT. De asemenea, acum poți evalua strategia de recrutare prin recomandări, pentru a evalua eficiența sistemului prezent și îmbunătățirile pe care le-ai putea aduce.
- Sincronizează-te cu liderii de echipe: Participă la întâlniri cu liderii de echipe pentru a discuta despre nevoile lor curente și despre cum le-ar plăcea să evolueze echipele lor în viitor. Chiar dacă momentan organizația este în reconstrucție și nu aveți la dispoziție informații clare sau sigure, poți încerca să înțelegi de ce abilități sau roluri noi va avea nevoie compania în viitorul apropiat.
- Asigură eficiența operațională: Timpul pe care îl petreci acum analizând și rezolvând lispurile proceselor de recutare te va ajuta să asiguri eficiența operațională a acestora pe viitor. Fă o listă cu procesele care nu ți se par că merg eficient în prezent și cu câteva idei pe care ai vrea să le încerci. De exemplu, îți poți da seama că numărul mare de aplicanți este greu de gestionat și multe informații sunt pierdute pe drum. În acest caz, ai putea lua în considerare investiția într-un sistem de gestiune a candidaților (applicant tracking system).
3. Investește în employer branding
Brandul tău de angajator este ceea ce diferențiază organizația ta de celelalte, făcând-o un loc de muncă la care candidații își doresc să lucreze. Cu cât ai mai multă grijă de el, cu atât mai multe rezultate bune îți va aduce. Un brand de angajator bun scoate în evidență valorile organizației tale, mediul de lucru și cultura, astfel că are un impact asupra deciziei candidaților de a aplica pentru un rol în compania ta sau nu, sau de a accepta o ofertă de job sau nu.
Mai mult decât atât, brandul tău de angajator are un impact și asupra deciziilor angajațiilor tăi. Aceștia tind să rămână mai mult timp alături de companiile în care se simt respectați și de care sunt mulțumiți, în comparație cu cele în care întâmpină un mediu de lucru anost sau ostil.
Practici orientate spre candidați
Pentru a atrage talente de top, menținerea și personalizarea conținutului dedicat candidaților ar trebui să fie una dintre prioritățile echipelor de HR. Iată în ce poți investi:
- Rețelele sociale și pagina de cariere: Poți da frâu liber imaginației și creativității pentru îmbunătățirea comunicării pe aceste canale: publică imagini din mediul de lucru online, sau chiar scurte videoclipuri. De exemplu, poți publica un interviu luat colegilor tăi, în care povestesc puțin despre viața la companie sau despre munca lor. Nu ezita să scoți în evidență ceea ce face din compania ta un loc excelent de muncă: inițiativele voastre, cultura, avantajele și beneficiile.
- Șabloane gata de a fi folosite: Acum este un bun moment să verifici și să actualizezi conținutul descrierilor de joburi sau modelele de email pe care le folosești. Limbajul pe care îl utilizează este clar și concis? Reușesc să transmită atmosfera din companie? Chiar și câteva mici îmbunătățiri pot avea un impact notabil în experiența candidaților și în felul în care aceștia percep brandul vostru de angajator.
Practici orientate spre angajați
Pentru a menține activitatea de zi cu zi funcțională, trebuie ca angajații să rămână implicați – iar asta este mai probabil să se întâmple dacă aceștia sunt mulțumiți cu munca lor și dacă se simt apreciați și recunoscuți. Iată două direcții pe care le poți optimiza pentru a stimula forța de muncă:
- Pachetul de beneficii: Beneficiile și avantajele din prezent sunt suficiente pentru angajații tăi? Mai poți include ceva în schema de beneficii pentru a-i face mai productivi și a-i ajuta să se simtă mai bine la muncă? Acum poți face o cercetare rapidă a celorlalte companii din piață, pentru a afla ce beneficii oferă acestea.
- Recompense și recunoaștere: Nu numai că este benefic și echitabil ca angajații să poată fi recunoscuți pentru contribuția lor la succesul organizației, însă este și secretul fidelizării acestora pe termen lung. Acum poți efectua o analiză a sistemului prezent de recompense și recunoaștere, pentru a determina ce anume funcționează și ce ar putea fi îmbunătățit. De exemplu, puteți începe să anunțați inițiativele de succes ale angajaților către toată compania (prin e-mail, Whatsapp, Slack sau în cursul unei întâlniri cu toată echipa). Sau poți analiza pachetele de bonusare: sunt echitabile și generoase? Indicatorii de performanță pe baza cărora se oferă sunt realiști și clari?
4. Dezvoltă-ți abilitățile de recrutare
O altă bună oportunitate în această perioadă este aceea de a-ți acorda timp pentru a crește și a învăța mai multe. Poți începe să citești opiniile experților în recrutare, poți participa la webinarii sau asculta podcasturi cu conținut dedicat. Iată mai jos o listă de resurse care ți se pot părea interesante:
- Podcasturi: Recruiting Brainfood, Recruitment on the Go, Recruiting Future
- Selecția de articole dedicate echipelor de resurse umane a revistelor Inc sau Harvard Business Review
- Colecția de resurse Workology sau SHRM
În același timp, poți investi într-un program de training pentru îmbunătățirea abilităților de recrutare, sau pentru a dobândi noi perspective și cunoștințe din alte domenii care s-ar putea să-ți fie utile în munca de recrutare:
- Abilități de negociere și vânzare: Acestea te pot ajuta să interacționezi mai bine cu candidații sau cu partenerii externi (agenții de recrutare, reprezentanți ai platformelor de joburi etc) și să îți construiești brandul de angajator. Iată câteva cursuri utile: Successful negotiation: Essential Strategies and Skills, Winning qualities of inside sales pros sau The Art of Sales
- Marketing: Poți apela la tehnicile de marketing pentru a promova mai bine posturile disponibile sau pentru a îmbunătăți experiența candidaților și a construi o reputație mai bună pentru brandul tău. Cursuri pe care le poți urma: Optimizing Marketing Emails, Introduction to Social Media Analytics sau Professional Networking
- Psihologie: Domeniul resurselor umane este strâns legat de cel al psihologiei, astfel că poți beneficia de pe urma acestor cursuri pentru a învăța să evaluezi mai bine candidații sau pentru a te conecta mai bine cu aceștia. Pentru asta, poți urma cursuri de Effective Listening sau Leading with Emotional Intelligence.
E mereu loc de creștere
Fie că alegi să-ți îmbunățești brandul de angajator sau procesul de recrutare, să-ți dezvolți abilitățile de recrutare sau să te pregătești pentru următorul val de angajări, ai multe proiecte din care poți alege ce este potrivit pentru tine și organizația ta în această perioadă. Chiar dacă nu este munca de recrutare cu care te-ai obișnuit, s-ar putea să îți prindă bine să te deconectezi puțin și să privești imaginea de ansamblu. Poate chiar vei reuși să identifici câteva probleme care au afectat până acum procesul de recrutare și să profiți de această perioadă pentru a le adresa. Cu siguranță că te vei bucura de lucrurile pe care le înveți pe termen lung: crescându-te pe tine acum, vei ajuta organizația să crească pe viitor.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam