Ce reguli trebuie să respecte în 2015 angajatorii care folosesc zilieri
Legea zilierilor a fost modificată semnificativ pe parcursul anului recent încheiat, astfel că, în 2015, cei care vor să foloseascp zilieri pentru activitățile ocazionale trebuie să respecte reguli noi. Încălcarea acestora poate fi sancționată cu amenzi ce ajung până la 20.000 de lei.
Schimbările importante la Legea nr. 52/2011 privind exercitarea unor activități cu caracter ocazional desfășurate de zilieri au fost introduse în iunie 2014, acestea vizând, în principal, obligațiile părților, plata activităților ocazionale și domeniile de activitate.
Zilierii pot să desfășoare activități necalificate ocazionale – pentru care să fie plătiți – pentru persoanele juridice, persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale.
În acest sens, raportul de muncă se stabilește prin acordul de voință al părților, fără să fie necesară încheierea unui contract individual de muncă, pentru o durată de cel puțin o zi.
„Durata activității ocazionale care poate fi exercitată în temeiul prevederilor prezentei legi este de minimum o zi, corespunzător cu opt ore de muncă. Durata zilnică de executare a activității unui zilier nu poate depăși 12 ore„, stabilește actul normativ.
Important! Legea prevede că angajatorii pot să folosească zilieri pentru o perioadă de cel mult 90 de zile, într-un singur an calendaristic (dar cele 90 de zile nu trebuie să fie consecutive, pentru că acestea se cumulează), iar aceștia nu pot fi utilizați la munci de care să beneficieze un terț.
Registrul de evidență a zilierilor, obligatoriu pentru angajatori
Pentru a ține evidența zilierilor folosiți, angajatorii trebuie să întocmească zilnic un registru în care să-i înregistreze pe aceștia. Excepție fac perioadele în care nu se folosesc zilieri.
De asemenea, angajatorii sunt obligați să înainteze lunar, către insectoratul teritorial de muncă (ITM), un extras al Registrului de evidență a zilierilor, mai prevede Legea nr. 52/2011: „Beneficiarul va înainta lunar, până cel târziu la data de 5 a fiecărei luni, către inspectoratul teritorial de muncă unde își are sediul, un extras al Registrului de evidență a zilierilor conținând înregistrările din luna precedentă. Transmiterea extrasului se poate face și pe suport electronic, după caz”.
Aflați toate informațiile de care aveți nevoie pe acest subiect citind articolul Ce reguli trebuie sa respecte in 2015 angajatorii care folosesc zilieri de Alexandru Boiciuc pe Avocatnet.ro.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam