Secțiune susținută de

Ce-și doresc de Paşte angajaţii romȃni: o zi liberă

Portal HR \ Actual \ Ce-și doresc de Paşte angajaţii romȃni: o zi liberă

Cei mai mulți angajați români preferă ca angajatorul să le ofere o zi liberă cu ocazia sărbătorilor de Paște, în loc de alte beneficii, pentru a o putea petrece cu familia sau cu prietenii. Banii, cadourile, tichetele speciale sau vacanțele sunt secundare când vine vorba despre una dintre cele mai importante sărbători la români.

Aceasta este principala concluzie a sondajului „Ce își doresc de Paște angajații de la angajatorii lor”, realizat de către Accace, unul dintre liderii din Europa Centrală și de Est pe piața de consultanță în management financiar şi externalizare. Realizat pe un eșantion ce cuprinde angajaţi atȃt din sectorul privat, cȃt şi cel de stat, sondajul a avut ca obiectiv identificarea preferinţelor angajaţilor ȋn ceea ce priveşte beneficiile acordate de companii de Paşte.

Deşi angajatorii preferă ȋn general să acorde tichete cadou sau cadouri ȋn bani ȋn limita a 150 de lei (deoarece sunt avantajoase din punct de vedere fiscal), 28,33% dintre angajaţii romȃni preferă să primească de la companie o zi liberă, următoarea opţiune fiind prima inclusă ȋn venitul brut (26,67%), deşi statul va beneficia de o parte din acea sumă sub forma de contribuţii şi impozit. Celelalte preferinţe sunt cadourile ȋn bani de maximum 150 de lei (21,67%), coşurile cu produse specifice (10%), tichetele cadou (10%) şi altele, precum vacanţele plătite de companie sau ieşirile la restaurant (3,33%).

 

„Așa cum arată datele Institutului de Statistică, tendinţa de evoluţie a activităţii economice este una relativ stabilă, cu uşoare semne de creştere ȋn cea de-a doua parte a trimestrului I, acesta fiind un semn bun şi pentru angajaţii ce aşteaptă cu nerăbdare prima de Paşte din partea companiei. Cu toate acestea, companiile au fost și în acest an prudente ȋn proiectarea bugetului, inclusiv ȋn ceea ce priveşte acordarea de stimulente cu ocazia sărbătorilor pascale. Ȋn plus, experienţa arată că valoarea beneficiilor acordate cu ocazia Crăciunului este ȋn general mai mare decȃt cea a beneficiilor acordate cu alte ocazii, creȃnd premisa ca şi de această dată angajatorii vor fi mai reţinuţi, chiar şi ȋn condiţiile ȋn care ar realiza creşteri economice”, explică Angelica Ene, payroll accountant Accace.

Beneficiile pe care angajaţii le pot obţine de sărbători pot fi diverse, precum prime ȋn bani, tichete, coşuri cu produse, abonamente la fitness, vacanţe plătite de companie ş.a.m.d. Primele ȋn bani incluse ȋn venitul brut sunt ȋnsă diminuate considerabil prin aplicarea contribuţiilor sociale şi a impozitului (contribuţiile angajatului 16.5%, ale angajatorului ȋntre 27.75% şi 28.45%  + impozitul pe venit al angajatului 16%). Astfel, pentru o primă ȋn valoare de 100 RON, angajatorul mai plăteşte contribuţii ȋn valoare de 28 RON, iar valoarea netă efectivă primită de angajat va fi de 70 de RON (deoarece plăteşte contribuţii 17 RON şi impozit 13 RON).

Legea permite ȋnsă companiilor să opteze pentru alternative de stimulare a angajaţilor avantajoase din punct de vedere fiscal (deoarece sunt deductibile limitat, nu se aplică taxe asupra lor, sau se aplică doar impozitul pe venit) precum tichetele (de masă, vacanţă, creşă, cadou), cheltuielile ce se ȋncadrează ȋn categoria protocol sau cheltuielile sociale conform art. 21, ali.(3), lit.c) din Codul Fiscal. Pentru a nu se reţine contribuţii angajat/angajator, cadourile ȋn bani (oferite cu ocazii speciale) nu trebuie să depăşească (conform articolului 296^15 lit.b) limita de 150 RON. Aceste cadouri ȋn bani se acordă ȋn baza specificaţiilor contractelor colective de muncă şi a regulamentelor interne şi ȋntotdeauna trebuie să existe un document care prevede strict condiţiile ȋn care se acordă astfel de sume. Astfel, existenţa acestor tipuri de beneficii scade considerabil şansele acordării clasicelor prime asupra cărora se vor calcula atȃt impozit pe venit, cȃt şi contributii sociale, deşi opţiunea aceasta este cea mai simplă din punct de vedere al aplicabilităţii.

Primele incluse ȋn venitul brut, deşi diminuate prin aplicarea contribuţiilor sociale şi a impozitului, rămȃn ȋn evidenţa instituţiilor statului, fiecare sumă contȃnd ȋn momentul ȋn care o persoană intră ȋn şomaj, ȋn concediul de ȋngrijire copil sau ȋn momentul pensionării.

Prin urmare, prin alegerea tipului de beneficiu, compania nu ar trebui să facă doar o alegere bună din punct de vedere fiscal, ci ar trebui să se consulte şi cu departamentul de Resurse Umane, pentru a lua o decizie cȃt mai eficientă reflectată ȋn relaţia angajat-angajator. Un beneficiu acordat angajatului, indiferent de valoarea acestuia, va fi apreciat, ȋnsă  o schemă de compensaţii şi beneficii bine pusă la punct este foarte importantă. O astfel de strategie ar trebui să existe indiferent de mărimea sau specificul companiei, fiind una dintre măsurile ce asigură transparenţa procesului decizional.

Deşi companiile mari se bazează pe specificaţiile contractului colectiv de muncă, a regulamentului intern şi a contractelor individuale, acestea lasă de cele mai multe ori loc interpretării. Ne referim aici la sumele exacte ce vor fi oferite fie pentru performanţă, fie pentru ocazii speciale precum Paştele sau Crăciunul, dar şi la zilele libere ce pot fi acordate doar sub aprobarea managementului. De aceea, o schemă de compensaţii şi beneficii ar veni ȋn completarea acestora şi ar asigura un proces decizional mult mai fluid prin stabilirea unor condiţii clare de acordare.

Ȋn plus, implementarea unei astfel de scheme poate ajuta ȋn atingerea mai multor obiective, precum  recrutarea şi păstrarea angajaţilor valoroşi,  ȋncurajarea performanţei, stimularea şi mentinerea satisfactiei la locul de muncă, motivarea angajaţilor şi cȃştigarea loialităţii acestora.

Data articol: aprilie 13, 2012

Newsletter-ul Portal HR

100% fără spam