Atunci cand nu “tace”, coachul pune intrebari. In coaching, ca si in alte forme de comunicare, este de dorit ca intrebarile sa fie putine. Puternice si revelatoare.
Dintre toate intrebarile folosite in coaching, intrebarea mea preferata este: “Ce vei face mai bine data viitoare?” (sau cu varianta ei – Ce vei face diferit si / sau mai bine data viitoare?).
De la feedback la feedforward
Probabil ca ati auzit de feedback, o tehnica de baza in comunicare si un instrument foarte folosit in management. A oferi feedback inseamna a impartasi “reactia” ta la ceva ce s-a intamplat. A comunica ceea ce a fost bine si ce ar putea fi imbunatatit in scopul dezvoltarii, conform perceptiei tale.
Marshall Goldsmith, un renumit ganditor american in domeniul leadershipului, a fost printre primii care a sesizat si limitele feedback-ului, pe langa meritele sale evidente. Astfel, feedback-ul (asa cum ne sugereaza si etimologia) se refera la trecut si este in esenta static. Mai mult, oamenii manifesta deseori rezistenta in a primi feedback.
In articolul sau, “Try Feedforward instead of Feedback” (“Incearca feedforward in loc de feedback”), Marshall Goldsmith a definit metoda de a genera resurse pentru viitor – feedforward-ul, care ar putea fi sintetizata in intrebarea “Ce vei face diferit si/sau mai bine data viitoare?”. (Click aici pentru a citi articolul complet al lui Goldsmith)
Forta intrebarii
Iata trei motive care recomanda aceasta intrebare:
1. Orienteaza catre viitor
Intrebarea ne orienteaza catre singurul lucru pe care il putem influenta – viitorul. Este un exercitiu de vizualizare, care ne proiecteaza deja mental si emotional in succesul din viitor.
2. Ajuta oamenii sa aiba succes
Intrebarea porneste de la presumptia de succes – cel care i se adreseaza isi poate imagina deja actiunile pozitive pe care urmeaza sa le faca. Astfel, se depaseste o dificultate, intalnita mai ales in cazul feedback-ului negativ – dorinta de a-i dovedi celuilalt ca greseste, ceea ce produce de obicei o reactie defensiva dar si disconfort din partea celui care trimite mesajul.
3. Este mai usor de acceptat decat feedbackul
Oamenilor de succes le plac metodele care ii ajuta sa isi atinga obiectivele. Avand o imagine de sine mai degraba pozitiva, este mai usor pentru acestia sa “raspunda” la o intrebare orientata catre succes si viitor decat sa se indrepte spre trecut.
Cum putem folosi aceasta intrebare?
In grupul tau de prieteni sau de colegi, poti incerca urmatorul exercitiu, care nu ar trebui sa dureze mai mult de 15 minute.
Alege un comportament pe care doresti sa il imbunatatesti: de exemplu, abilitatea de a vorbi in public. Descrie-le celorlalti situatia si cere-le optiuni legate de modul in care ti-ai putea imbunatati acest comportament in viitor.
Intreaba primul participant “Ce crezi ca as putea sa fac diferit si/sau mai bine pentru a-mi imbunatati abilitatea de a vorbi in public?”. Asculta activ, nu intrerupe, noteaza, multumeste si treci la urmatorul participant, repetand intrebarea. Ceilalti participanti sunt rugati sa pastreze tacerea si sa nu comenteze, nici chiar laudativ, nicio sugestie primita. In final vei avea o serie de optiuni din care doar tu poti alege ce ti se potriveste!
La nivel individual, o optiune este sa ne adresam aceasta intrebare cat mai des. De exemplu, ar putea fi intrebarea de la inceputul fiecarei zile – “Ce voi face diferit sau/si mai bine astazi?”.
39,4% dintre participanții la cel mai recent sondaj eJobs declară că nu sunt mulțumiți de salariul lor, în timp ce 49,8% spun că este ok, dar s-ar putea și mai bine. Doar 10,7% nu au niciun motiv de nemulțumire din acest punct de vedere. Cu toate acestea, o eventuală renegociere salarială pare a fi o […]
DetaliiŞapte companii de renume din România au intrat în finala competiţiei Top WellBeing Employer, ce premiază implicarea acestora pentru a oferi o stare de bine a angajaților și a comunității în care activează. Arctic SA, BCR, KPMG, Majorel Romania, mindit.io, Phillip Morris Romania și Provident Financial Romania au trecut de semifinala primei ediții a acestei […]
DetaliiRaluca Burghelea este noul Country Managing Director al Accenture România. Raluca și-a început cariera la Accenture în anul 2007, iar în prezent este Managing Director al Accenture Operations în România, rol pe care îl va păstra. În calitate de Operations Lead, ea a jucat un rol esențial în dezvoltarea activității locale din România în 6 […]
DetaliiPe 30 septembrie și 1 octombrie, la Sala Palatului din București, va avea loc IUF – The International University Fair, cel mai important eveniment educațional din Sud-Estul Europei. Reprezentanții universităților din 12 țări vor prezenta elevilor de liceu și studenților programele de licență, masterat și facilitățile la care pot avea acces (burse, surse de finanţare, […]
Detalii