Competentele generice si specifice
Competentele organizationale generice (cateodata denumite si strategice) sunt acele cunostinte, abilitati si comportamente derivate din strategia organizatiei si a caror prezenta este obligatorie in profilul fiecarui angajat pentru a garanta un nivel de performanta asteptat. Ele nu sunt asadar imediat legate de natura postului, dar pot imbunatati succesul in postul respectiv in masura in care nivelul lor este unul eficient.
Preluarea mecanica a unor liste de competenta deja definite de catre alte organizatii poate vicia toate procesele in care acestea se dovedesc atat de importante. Pe scurt, competente care nu sunt definite pe baza strategiei si obiectivelor unei organizatii specifice pot duce la recrutarea unor persoane cu profile nepotrivite si, ca atare, la lipsa de performanta in contextele cerute.
Mai jos sunt enumerate cateva competente generice/ organizationale care pot fi combinate in mod diferit in functie de strategie si obiective:
1. Etica profesionala
2. Comunicare
3. Rezolvarea problemelor
4. Gandire analitica
5. Orientare catre client
Atentie! Pentru eficienta, nu se recomanda ca lista de competente generice/ strategice/ organizationale sa fie mai lunga de 3, maxim 5.
Competentele specifice au in vedere standardele de performanta pentru un anumit post. Astfel, este mai putin probabil ca pentru un contabil sa fie relevanta competenta de negociere, in timp ce pentru un agent de vanzari ea este critica. Ele deriva din Analiza postului, a responsabilitatilor si obiectivelor de performanta specifice.
Internetul abunda in liste de competente gata elaborate, dar riscul preluarii lor ca atare nu este mai putin mic decat in cazul celor generice. Competentele trebuie alese, definite si validate avand in vedere specificul postului si al organizatiei, liste generale ducand de cele mai multe ori la greseli in recrutare, evaluare si dezvoltare.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam