Secțiune susținută de

Cum ajungi Specialist Adwords

Portal HR \ Opinia consultantului \ Cum ajungi Specialist Adwords

Există adesea o aură de mister în jurul celor care au titulaturi de joburi neobișnuite sau foarte rare. Dar ce înseamnă neobișnuit în materie de joburi? Adesea este vorba de acele colecții de responsabilități care acoperă zone cu care noi, ceilalți, suntem foarte puțin familiarizați sau despre care avem șanse să auzim doar în medii foarte specializate. Pe de altă parte, dincolo de caracterul perceput diferit al unor astfel de ocupații, titulaturile de genul Specialist Adwords, PPC Marketing Director etc. spun ceva despre o evoluție a pieței muncii (și la noi), despre racordarea pieței locale la realități internaționale, despre lucruri care se întâmplă (și e bine că e așa). Ca să lămurim (măcar puțin lucrurile) am stat de vorbă cu Cristian Ignat despre cum ajungi să fii responsabil de campanii Adwords, despre marketing altfel, despre un job care are șanse mari să devină un deziderat pentru proaspete generații de absolvenți racordați la universul online.

Care a fost traiectoria ta profesională până la Adwords specialist?

Eu sunt de formație programator. Am terminat facultatea de informatică din Iași. Primii doi ani de facultate am lucrat ca programator pe site-uri de freelancing din afară. Deși câștigam bine, mă frustra faptul că persoana care-mi marketa aplicațiile făcute de mine câștiga considerabil mai mult 🙂 Atunci mi-am dat seama că ar trebui să învăț marketing online pentru a-mi vinde propriile aplicații. În anul doi de facultate am lucrat la un proiect mai complex pentru un englez ce avea să-mi devină partener de business și mentor mai bine de 4 ani. Așa am avut primul contact cu interfața alb-verde de la Google Adwords. În această perioadă am învățat și experimentat Google Adwords pe bugete impresionante pe care abia aștept să le administrez și la clienți din România. Mi-a plăcut foarte mult modelul de promovare oferit de Google așa că, pe lângă trainingurile de care am avut parte, am început să citesc orice carte apărea din domeniu, bloguri și site-uri unde se vorbea pe acest subiect și să particip la conferințe – ca spectator.

Ce te-a atras la acest tip de job și care au fost provocările în prima etapă?

În primul rând îmi place diversitatea, iar Google Adwords îmi oferă ușor acest lucru. Pentru că fiecare client are un business diferit pe care trebuie să-l analizez și să-mi fac o strategie de „atac”. Îmi place că pot analiza ușor concurența online și tot timpul urmăresc să fiu mai bun decât ei. Îmi mai place că toate modificările din cont sunt făcute aproape în real time. Dacă lansez acum o campanie, în jumătate de oră pot avea deja clienți.

Prima provocare a fost trecerea de la programare la marketing. Făcând freelancing, m-a ajutat faptul că știam să mă vând pe mine destul de bine. Apoi a trebuit să învăț să vând orice alt business. Venind dintr-un domeniu cu profil real, mi-a fost puțin greu la inceput. O altă provocare au fost bugetele pe care le gestionam. Cu cât ai un buget mai mare, cu atât traficul este mai mare, trebuie să fii atent la volumul foarte mare de căutari prin care se ajunge pe site și cum transformi acești vizitatori în clienți finali. Provocări vor fi tot timpul, iar asta îmi place cel mai mult. Spre exemplu, îmi place să am o competiție smart cu care să mă „bat”, it’s very challenging 🙂

Cum faci să înveți într-un domeniu care abia acum se formează?

Într-adevar, în România, piața de online abia se formează. Cu atât mai mult Google Adwords care e doar unul din canalele prin care poți promova online. Evident, cel mai ușor este să înveți de la cineva cu experiență, care să aibă timpul și răbdarea necesare ca tu să greșești – de multe ori. Adwords nu se predă în facultăți și sunt puține traininguri pe acest segment la noi. Mai ales dacă ești din provincie. De aceea o opțiune ideală este MarketMotive, recent adus în România de 2Parale. Aici e o mare oportunitate de a învăța de la lideri mondiali in marketing online. Și aici mă refer la Avinash Kaushik, Brian Eisenberg, Brad Geddes, Todd Mellicoat și alții. Recomand să căutați puțin despre aceste nume pentru a vă convinge. Eu am făcut masterul la ei în urmă cu doi ani și m-a ajutat foarte mult. Principalele lor beneficii sunt faptul că ai acces la toate cursurile în timp ce plătești doar unul, primești feedback de la acești oameni pur și simplu geniali, ai webinarii regulate în care afli tot ce este nou în domeniu.

Pentru toate celelalte domenii sunt necesare formări suplimentare. Cum poți să te menții la curent cu noutățile din domeniul acesta?

În primul rând citind blogurile din domeniu. Ppc Hero, Avinash Kaushik, Get Elastic, smx sunt doar câteva dintre ele. Pe de altă parte, este important să încerci să ajungi la evenimente dedicate. Aici, pe lângă faptul că afli ultimele noutăți și tehnici de promovare prin acest canal, ai ocazia să faci networking. Spre exemplu, așa l-am cunoscut pe Dorin Boerescu, un om extraordinar cu o experiență vasta în online și împreună cu care fac lucruri foarte faine le 2Parale de peste 2 ani.

Un eveniment care se apropie cu pași foarte repezi este semdays, dedicat 100% domeniului SEM, unde vorbesc speakeri foarte cunoscuți din afară cât și din România.

Ce i-ai sugera cuiva care acum se gândește să intre într-un asemenea job?

Știu că auzim peste tot asta, dar în primul rând trebuie să-i placă. Eu ador pur și simplu acest domeniu, iar clienții mei știu câtă pasiune depun în ceea ce fac. Apoi, așa cum spuneam și mai sus, participarea la evenimente dedicate unde în mod obligatoriu să interacționeze și să schimbe cărți de vizită cu speakerii, precum și terminarea unor cursuri specializate.

Data articol: mai 21, 2012

Newsletter-ul Portal HR

100% fără spam