Secțiune susținută de

Cum ii spun sefului ca am prea mult de lucru?

Portal HR \ Opinia consultantului \ Cum ii spun sefului ca am prea mult de lucru?

Una din cititoarele noastre de pe Unica.ro ne-a intrebat:

Cum sa ii spun sefului ca am prea mult de lucru si nu mai fac fata? De cand cu criza am ramas mai putini, volumul de lucru a crescut, iar banii sunt mai putini. Am ajuns la un punct in care pur si simplu nu mai fac fata si nu stiu cum sa-i spun sefului meu ca sa nu creada ca sunt prea slaba. Efectiv nu mai pot fizic sa rezist la atata munca, cu toata bunavointa mea. Ce as putea face?

Noi ii raspundem:

Din pacate, sub presiunea reducerilor de personal si de costuri, multe companii au cazut in extrema periculoasa a cresterii exagerate a volumului de munca pentru cei ramasi.  Problema inca nu ar fi atat de grava daca ar exista un sistem bun de recunoastere si rasplatire a efortului suplimentar.  Dar, dupa cum este de asteptat, asa ceva exista foarte rar.

In astfel de situatii, este adesea inutil sa astepti ca angajatorul sa aiba o revelatie salvatoare si sa constientizeze ca aceasta abordare este perdanta pentru ambele parti. Ceea ce trebuie sa faci este sa iti asumi una din urmatoarele variante:

1.     Sa discuti cu managerul direct despre aceasta problema.

2.     Sa cauti un alt loc de munca.

De fapt, cel mai eficient mod de a rezolva aceasta problema este de a vedea variantele de mai sus ca pasi succesivi. Adica: incearca intai o discutie si, doar daca nu se schimba nimic, asuma-ti cu constiinta impacata cautarea unui alt loc de munca.

Revenind insa la teama ta de a discuta despre acest subiect, oricat de explicabila ar fi din punct de vedere emotional, in situatia in care te afli nu poti decat sa iti propui sa o depasesti. Cum? Ai facut deja primul pas in acest sens: ai constientizat-o si, mai mult decat atat, ai asezat-o in tiparele normalitatii.

Nu esti singura careia ii este frica sa vorbeasca cu superiorul direct (din pacate, se pare ca femeile au aceasta tendinta de a-si negocia mai putin pozitia, probabil si din cauza unei determinari culturale care se asteapta de la ele sa munceasca si sa nu “comenteze”).

Al doilea pas pentru a depasi teama este rationalizarea motivelor pentru care trebuie sa faci asta. Ai in primul rand o datorie fata de tine si abia dupa aceea fata de angajator. Iar daca pana acum ai pus angajatorul pe primul loc (muncind pana la epuizare) acum e momentul sa te gandesti si la tine. Nu e egoism, e pur si simplu vorba de sanatate.

Pregateste-te pentru discutia cu superiorul direct facand o analiza detaliata a responsabilitatilor tale actuale prin comparatie cu cele de dinainte de criza. Cauta cat mai multe exemple concrete si sustine-ti argumentatia nu cautand vinovati ci explicand in termeni rationali de ce volumul actual de munca iti afecteaza grav productivitatea, sanatatea si echilibrul. Tonul discutiei trebuie sa fie unul sincer si sa comunice o nevoie concreta de ajutor.

E posibil ca un manager bun (dar aflat la randul sau sub presiunea producerii rezultatelor) sa nu fi constientizat pe moment efectele pe care reducerile de personal le au asupra oamenilor, dar dupa o asemenea discutie nu isi mai poate permite sa ignore aceasta problema. Iti vei da seama din modul in care iti raspunde si din masurile pe care le ia (daca le ia) ulterior, daca are sens sa mai speri ca lucrurile se vor echilibra. Daca orizontul ramane cenusiu, s-ar putea ca “raul” perceput al cautarii unui nou loc de munca sa fie mult mai mic decat ramanerea intr-un job care te epuizeaza fizic si psihic.

Data articol: martie 11, 2011

Newsletter-ul Portal HR

100% fără spam