Secțiune susținută de

Cum ne comportăm cu persoanele dificile (a doua parte)

Portal HR \ HR Pedia \ Cum ne comportăm cu persoanele dificile (a doua parte)

Vă mai aduceți aminte de ei? Supăraţii. Nerăbdătorii. Vorbăreții. Negativiştii. Stresaţii. Nemotivaţii (cu varianta Demotivații). Schimbătorii. Zi de zi interacţionăm cu modele diferite de comportament, fie că este vorba de colegii de birou, prieteni, manageri, membri ai familiei sau (poate) chiar de noi înşine. Vorbim adesea despre oameni dificili generalizând, fără să avem în vedere faptul că poate fi vorba doar de un aspect al comportamentului lor pe care-l găsim provocator şi supărător.

Săptămâna trecută vă povesteam despre a doua ediţie a cărţii How People Tick: A guide to over 50 types of difficult people and how to handle them scrisă de Mike Leibling, coach, mentor, scriitor şi fondatorul companiei Strategy Strategy care își propune să ajute oamenii şi organizaţiile să facă faţă situaţiilor dificile… cauzate de persoane dificile.

Supăratul, Nerăbdătorul, Vorbărețul, Negativistul, Stresatul, Nemotivatul (cu varianta Demotivatul) sau Schimbătorul sunt doar câteva dintre cele 50 de tipuri de persoane dificile prezentate în această carte ghid. Pe baza experienţei sale vaste şi a unei înţelegeri subtile a comportamentului uman, autorul descrie situaţii concrete, le analizează şi prezintă strategiile necesare pentru a face faţă problemelor cauzate de aceste comportamente.

Și tot săptămâna trecută vă promiteam că, în continuarea recenziei cărții How People Tick (oferită de Books Express), o să aflați cum să vă comportați cu persoanele lipsite de entuziasm și cu cele arogante.

Persoanele lipsite de entuziasm sau cele care au un nivel scăzut de ambiţie, motivaţie, optimism sau pasiune. La polul opus sunt cei care dispun de entuziasm, ambiţie, energie, concentrare, determinare şi pasiune pentru a reuşi. Chiar dacă nu reuşesc din prima, aceştia sunt foarte perseverenţi şi depun toate eforturile necesare pentru a avea succes. Spre deosebire de ei, persoanele fără entuziasm sau ambiţie pozitivă pot avea o influenţă negativă şi asupra celor din jur.

Trucuri pentru a face faţă persoanelor lipsite de entuziasm:

– Dacă aveți o viziune clară şi motivaţie intrinsecă şi interacţionaţi cu persoane fără entuziasm, amintiţi-vă că nu sunt, în mod voit aşa. Încercaţi să le încurajaţi instinctul nativ sau talentele, puneţi-le întrebări şi fiţi receptivi la reacţiile lor, chiar dacă nu denotă acelaşi entuziasm şi energie ca voi.

– Deşi au un nivel scăzut de entuziasm, încurajaţi-i, pe un ton calm, să fie un pic mai expresivi, după care faceţi o pauză mai lungă pentru a le oferi șansa să acționeze. Încercaţi să le transmiteţi o doză cât de mică de entuziasm care le va fi utilă pe viitor. Faceți acest lucru nu doar la nivel verbal, ci și prin atitudine și consecvență.

– Încurajaţi o persoană fără prea mult entuziasm să evite expresia: “da, dar…” și să o înlocuiască cu: “Pare interesant/Sună bine”.

Persoanele arogante sau foarte extrovertite şi egocentriste sunt acele persoane care se simt în elementul lor în momentul în care atrag atenţia celor din jur, fără a ţine cont de ce vor ceilalţi să facă. Aceste tipuri de comportament încearcă să iasă în evidenţă prin orice mijloace iar, atunci când nu le reuşeşte, îi învinovăţesc pe ceilalţi.

De cele mai multe ori, aceştia sunt atât de preocupaţi de propria imagine încât nu sunt conştienţi de efectul pe care-l au asupra celor din jur. Tot ce putem face este să nu le acordăm atenţie sau să îi evităm pe cât de mult posibil. Cel mai probabil nu vor observa, concentrați în continuare pe primirea de laude din partea altor persoane.

Trucuri pentru a face faţă persoanelor arogante:

– Încercaţi să le alimentaţi această nevoie doar la nivel superficial, atâta vreme cât unica modalitate de a primi atenţie este să le-o acorzi. După aceea, vorbiţi despre propriile nevoi sau ceea ce consideraţi că este util şi pentru voi. Exemplu:”Dar ideea este mai mult centrată pe nevoile tale și nu ale clientului” sau ” Dar aș prefera altă idee decât aceasta”. Este important să le subliniați calitățile în timpul discuției, dar să rămâneți concentrați pe ideea/nevoile clientului. Cel mai indicat este să fiți sinceri și deschiși deoarece este cea mai bună soluție în relația cu astfel de personalități.

– nu ezitați să le atrageți atenția ori de câte ori este nevoie cu privire la modul exagerat în care se așteaptă să iasă în evidență nejustificat.

Dacă ți-am trezit interesul și ai vrea să citești toată cartea How People Tick, stai pe aproape. În curând vom anunța un concurs în care vei putea câștiga un exemplar gratuit. Până atunci, gândește-te la cel puțin o situație în care a trebuit să faci față unei astfel de personalități dificile.

 

Data articol: aprilie 12, 2013

Îmi plac jocurile de cuvinte, sunt pasionată de HR, social media și tehnologie. Vorbesc moderat, însă prefer mai mult să ascult oamenii şi sunt foarte curioasă să descopăr permanent ceva nou. Creativă din fire, pot găsi destul de uşor soluții diferitelor probleme cărora le văd şi partea pozitivă. Cred în oameni şi în puterea lor de a se dezvolta.

Newsletter-ul Portal HR

100% fără spam