Secțiune susținută de

Cum ne comportăm cu persoanele dificile (prima parte)

Portal HR \ HR Pedia \ Cum ne comportăm cu persoanele dificile (prima parte)

Supăraţii. Nerăbdătorii. Vorbăreții. Negativiştii. Stresaţii. Nemotivaţii (cu varianta Demotivații). Schimbătorii. Zi de zi interacţionăm cu modele diferite de comportament, fie că este vorba de colegii de birou, prieteni, manageri, membri ai familiei sau (poate) chiar noi înşine. Vorbim adesea despre oameni dificili generalizând, fără să avem în vedere faptul că poate fi vorba doar de un aspect al comportamentului lor pe care-l găsim provocator şi supărător.

Plecând de la această idee, m-am gândit să vă recomand o carte practică care are câteva avantaje: se citeşte repede datorită modului prietenos în care este structurată, este captivantă şi abundă în idei utile de pus în practică. Cartea se poate dovedi necesară tuturor celor care se plâng că au în jurul lor oameni dificili pe care vor să-i înţeleagă, cu care trebuie să lucreze/conviețuiască pe o perioadă mai lungă de timp.

How People Tick

Este vorba despre a doua ediţie a cărţii How People Tick: A guide to over 50 types of difficult people and how to handle them scrisă de Mike Leibling, coach, mentor, scriitor şi fondatorul companiei Strategy Strategy care își propune să ajute oamenii şi organizaţiile să facă faţă situaţiilor dificile… cauzate de persoane dificile.

Supăratul, Nerăbdătorul, Vorbărețul, Negativistul, Stresatul, Nemotivatul (cu varianta Demotivatul) sau Schimbătorul sunt doar câteva dintre cele 50 de tipuri de persoane dificile prezentate în această carte ghid. Pe baza experienţei sale vaste şi a unei înţelegeri subtile a comportamentului uman, autorul descrie situaţii concrete, le analizează şi prezintă strategiile necesare pentru a face faţă problemelor cauzate de aceste comportamente.

Pentru ilustrare mă voi opri asupra câtorva modele de comportament prezentate de autor și care par să se manifeste destul de des în mediile în care trăim/lucrăm:

Persoanele rezistente la schimbare sau cele conservatoare, rigide, fără imaginaţie şi care nu-şi asumă (aproape niciodată) riscuri. Chiar și simpla mențiune a cuvântului schimbare le poate cauza panică, alimentată de sentimente negativiste care conduc la scenarii ireale. După cum ştim, suntem în permanență expuşi schimbărilor, motiv pentru care rezistenţa la schimbare are șanse să devină o problemă majoră și la nivel organizațional dacă ea nu este rezolvată în plan individual.

Trucuri pentru a face faţă persoanelor rezistente la schimbare:

– încercaţi un exerciţiu simplu cu aceste persoane prin completarea propoziţiilor ”Schimbarea este…/Dacă schimbarea ar fi mai …” cu primele lucruri care le vin în minte. Astfel veți afla reacțiile lor și motivele reale pentru reticența la schimbare;

– respectați-le această fobie sau teamă față de schimbare și aveți grijă la modul în care îi abordați;

– puneți întrebări specifice pentru a afla mai multe informații despre cauza problemelor, dincolo de aspectele generale.

Persoanele vorbărețe sau persoanele care împrăștie și sunt la curent cu zvonurile din interiorul unei organizații sau din cercul de prieteni/familie. Aceste persoane au o preocupare constantă să vorbească despre colegul X din departamentul Y sau despre managerul Z, intervenind permanent cu picanterii despre persoanele respective. (Re)cunoașteți cu siguranță acest tip de personaj.

Deși bârfa poate să semene adesea cu o simplă conversație sau cu transmiterea de informații noi, această formă de alertă și comentariile permanente (mai mult sau mai puțin în surdină) sunt o caracteristică a multor persoane cu care interacționăm.

Trucuri pentru face față persoanelor vorbărețe:

– pauza de cafea – Nu este niciun secret faptul că, indiferent de mărimea organizației, există mici „bisericuțe” care comentează diferite situații, evenimente, persoane de la locul de muncă. De multe ori, aceste mini grupuri discută în pauzele scurte de cafea sau țigară unde trebuie să vă “infiltraţi” pentru a fi “de-al lor”. Totuși, pentru a fi productivi ulterior, este recomandată interacțiunea separată cu doar două sau trei persoane din grupul respectiv pentru a reuși să înțelegeţi despre ce anume se discută, înainte de a face anumite presupoziții.

– fapte și numai fapte – Este important să fie comunicate fapte concrete înainte de a fi răspândite diverse zvonuri. Orice schimbare din cadrul organizației trebuie anunțată clar, corect și explicit, fără a lăsa loc de interpretări sau mici bârfe. Fără doar și poate vor exista și “scurgeri de informaţii” sau interpretări pe tema respectivă, însă o atitudine potrivită poate evita asemenea tipuri de comportamente organizaţionale.

– răspândirea zvonurilor (veştilor) pozitive despre o idee nouă la nivelul echipei sau al organizaţiei prin solicitarea sfatului sau părerii celorlalţi colegi. Indiferent de natura ideii – bună sau rea, ne vom crea reputaţia de persoane de încredere cu care se poate vorbi deschis şi sincer.

Citește continuarea recenziei How People Tick săptămâna viitoare și descoperă cum să te porți cu persoanele lipsite de entuziasm sau cu cele arogante dar și cum poți câștiga cartea oferită de PortalHR în colaborare cu Books Express.

Data articol: aprilie 5, 2013

Îmi plac jocurile de cuvinte, sunt pasionată de HR, social media și tehnologie. Vorbesc moderat, însă prefer mai mult să ascult oamenii şi sunt foarte curioasă să descopăr permanent ceva nou. Creativă din fire, pot găsi destul de uşor soluții diferitelor probleme cărora le văd şi partea pozitivă. Cred în oameni şi în puterea lor de a se dezvolta.

Newsletter-ul Portal HR

100% fără spam