Secțiune susținută de

Cum scapi de teama de a vorbi în public

Portal HR \ Opinia consultantului \ Cum scapi de teama de a vorbi în public

Scriam acum ceva vreme, aici, despre ce putem face ca să livrăm prezentări reușite și să le oferim celor din audiență o experiență memorabilă.

Tot atunci am promis că voi reveni să povestim despre teama de a vorbi în public care pare să fie una din cele mai des întâlnite frici și asta are o legătură stransa cu cât de multă încredere avem în noi și în abilitatea noastră de a livra o prezentare reușită.

Ne simțim încrezători când vine vorba despre lucruri la care ne pricepem, nu? Și ajungem să ne pricepem atunci când lucrăm mult și exersăm. Lipsa încrederii în calitățile noastre de prezentator se poate datora, pe de o parte, lipsei de experiență acumulată și/sau pregătirii necorespunzătoare, pe de altă parte.

Persoanele care știu că vor avea de susținut o prezentare se tem de același lucru: că ceea ce vor spune nu va fi suficient de interesant, de bogat în informații relevante. Le este teamă să nu pară că nu s-au pregătit suficient, că nu vor fi credibili sau că nu vor ști să răspundă la întrebări. Cu alte cuvinte, ele vor aborda prezentarea dintr-o poziție de supraviețuire. Problema cu o astfel de alegere este că e centrată mai degrabă pe supraviețuirea celui care prezintă, decât pe experiența oferită audienței.

Sigur că nu e ușor să vorbești în fața unor oameni, dar pentru a livra o prezentare de succes este nevoie de o schimbare de perspectivă. E important să ne asumăm responsabilitatea experienței oferite audienței: vorbitul în public nu e despre tine, ci despre ceilalți.

O abilitate se dobândește în proporție de 70% prin exersare, 20% prin feedback și coaching, cititul despre subiect și participarea la cursuri contribuind doar cu 10%.

Cât despre lipsa de pregătire…este probabil cel mai mare obstacol în calea unei prezentări reușite. Cum ar zice englezul: „fail to prepare, prepare to fail”.

În principiu, dacă alegi să nu te pregătești înseamnă că alegi să:

  • lași slide-urile să vorbescă în locul tău;
  • te uiți și vorbești către slide, nu către audiență;
  • vorbești pe un ton monoton, lipsit de pauze pentru că citești în loc să vorbești liber;
  • nu ai contact vizual suficient cu sala;
  • ai un limbaj al corpului care va transmite mesajul că nu îți dorești să fii acolo;
  • umpli slide-urile cu propoziții sau fraze complete;
  • nu ai o structură logică și fluentă;
  • nu ai un mesaj clar.

Te-aș mai întreba: de câte ori obișnuiești să repeți prezentarea înainte de marele moment? Știi, fără exercițiu, mintea ta o poate lua pe o multitudine de cărări ca să ajungă la destinația finală, iar pentru tine asta înseamnă un risc mare să te pierzi pe parcursul prezentării. Cu fiecare repetiție, reduci numărul de drumuri posibile, ceea ce înseamnă că, exersând prezentarea de mai multe ori, vei ajunge să folosești doar undeva între 8 și 10 astfel de cărări.

Îți recomand să repeți prezentarea completa, de minim 3 ori (ideal ar fi undeva între 3-6 ori), înainte de momentul evenimentului real, pentru a avea un discurs convingător și cu cât mai puține “a”-uri, “și”-uri sau alte ticuri verbale cu care tindem sa umplem liniștea dintre idei.

Și da, când zic repetiție adevărată, mă refer la cea în care treci prin toată prezentarea, cu slide-uri cu tot, în timp ce stai în picioare și vorbesti cu voce tare exact ca și când ar fi prezentarea reală.

Așadar. Vrei sa nu îți mai fie teamă de vorbitul în public? Atunci caută cât mai multe ocazii să prezinți în fața altora, pregătește-te temeinic și repetă.

Succes!

Data articol: martie 26, 2015

Sunt mama a doi copii - un băiețel și o fetiță - care mă ajută să redescopăr micile plăceri ale vieții în fiecare zi. Am ales să lucrez în training pentru că îmi place să îi ajut pe cei care își doresc să se dezvolte și să își îmbunătățească abilitățile și cred cu tărie că atunci când știi clar de ce vrei să faci un lucru găsești motivația necesară să îl obții.

Newsletter-ul Portal HR

100% fără spam