Cum te schimbă coaching-ul?
După ani de zile în care am lucrat în vânzari și ulterior în consultanță și training, eram obișnuit cu acțiunea și convins că prin forță și convingere lucrurile pot fi schimbate.
Aceste credințe se bazau pe experiența câștigată în proiecte importante, așa că mi-era foarte greu să schimb ceva dacă aceste elemente funcționaseră pentru mine.
Și totuși, de ce căutam altceva? Răspunsul este legat de relația cu clienții pe care îi întâlneam la workshop-uri. După terminarea acestora nu ne mai vedeam și experiența comună de învățare se termina brusc.
În timp însă, am simțit nevoia de mai mult. Faptul că livram niște cunoștințe nu însemna că ele erau și aplicate ulterior. Nu din rea voință ci pentru că am observat cât de greu este să-ți schimbi singur un comportament pe care îl ai de ani de zile chiar și atunci când vrei. Întotdeauna vor exista elemente de genul credințe (asta n-o să meargă, roata a fost deja inventată), frici (imi pierd imaginea, postul dacă nu reușesc) sau scuza universală “timpul” pentru a nu face schimbarea.
Am întâlnit acum, în ultima perioadă, de când prezint noul proiect la care lucrez, ICA Balkans Brochure (International Coach Academy în România) câteva persoane cu care am rezonat și în care m-am regăsit sau mai bine zis am recunoscut modul meu de gândire și frământările mele de atunci. Am recunoscut neliniștea, nemulțumirea faptului că se lasă prinși în capcanele de zi cu zi, dorința de a face altceva, precum și dorința de a fi proprii lor stăpâni.
Întrebarea este întotdeauna legată de momentul la care decizi “până aici”. Acum e momentul să fac o schimbare.
Prima persoană despre care vreau să vă vorbesc este un manager de succes cu experiență în corporații, care practică o activitate de dezvoltare a oamenilor din departamentul său. Faptul că este expus oamenilor și că poate să livreze cunoștințe îi conferă o impresie de ușurință în privința contractării, dar și un feedback diferit față de situația în care, dacă nu ar fi perceput doar ca și șef, ei ar putea spune exact ce simt. În acest caz procesul de schimbare ar putea fi gestionat diferit și rezultatele obținute ar fi pe măsură.
Un student de al meu de la ICA, mă intreba de curând cum să procedeze legat de “empowerment’’ în privința oamenilor lui, ori acest lucru se poate înțelege ușor dacă practici folosind competențele de coaching, lăsând de exemplu, colegul să vina cu agenda de schimbare, iar tu fără să intervii, doar să-l încurajezi și să-l asculți.
Însă aici este important de lucrat întâi la nivel personal de motivație și aliniere, și de înțeles că forța și impunerea nu funcționează. Managerul are nevoie de răbdare și puterea de a lăsa lucrurile să vină de la sine, sau cum spunem în coaching de la client.
Cea de a doua persoană pe care am întâlnit-o este antreprenor. Deși are succes în ceea ce face, dorește să-și extindă gama serviciilor adăugând coaching-ul. Până la urmă aici mă regăsesc cel mai bine, eu lansându-mi serviciile de coaching împreună cu programele strategice de consultanță pe care deja le aveam în piață. Aici e puțină inerție dată în primul rând de businessul în care activezi deja. Chiar dacă te atrage coaching-ul ai temeri legate de cât o să câștigi, cum o să atragi clienții, când o să ai succes și amâni luarea unei decizii. Concret, pentru mine decizia de a începe o școală acreditată a fost grea, pentru că a presupus deplasare în afara țării, deci cheltuieli suplimentare, însă nu mi-am imaginat că o sa fiu angajat încă din primele luni ale școlii de către un client care mă cunoștea din celalalt business.
Investiția și efortul meu au meritat? Pai din contactele pe care le-am avut în timpul școlii am primit invitația în cel mai important proiect de executive coaching derulat la nivel regional cu C-level executives, proiect urmat la 5 ani de altul derulat tot cu colegi din scoala pentru 2 corporații leaderi mondiali in domeniile lor.
Un alt potențial client interesat să devină coach este o persoană aflată într-un moment dificil (de cotitură) al carierei sale care dorește să demareze o afacere în parteneriat în care să includă și serviciile de coaching.
Am întâlnit de multe ori acest exemplu, fie în companiile cu care colaboram, fie printre studenții sau clienții mei. De multe ori frica de necunoscut și nevoia de siguranță au învins și ei au ales soluția fără risc, un nou job, cu un șef aparent mai bun și un program puțin mai flexibil. Puțini au fost cei ce au luat decizia de a deveni antreprenori. Sigur, un parteneriat este mai ușor de acceptat pentru că ai un sprijin pentru momentele mai dificile.
Aici pot spune că eu, deși am început singur, după primul modul de fundamentals mi-am convins și soția să meargă și așa s-a născut, greu dar sigur, parteneriatul nostru.
La ora actuală orice parteneriat de coaching poate aduce două sau mai multe surse de venit în funcție de nișele în care activează partenerii. Aici modelul seamană cu avocatura de business.
În ultimii 4 ani în timpul conferintelor ICF, am cunoscut peste 300 de persoane având ocazia să descopăr dorințele și planurile lor. Nu de puține ori am întâlnit subiecte ce pot fi grupate sau regăsite în cele de mai sus.
Cheia reușitei nu stă în simpla decizie de a urma niște cursuri de coaching, poate necesare cândva, ci în înțelegerea de la început a faptului că acesta este un business, nu un hobby. Faptul că ești pasionat sau te face să te simți bine este un lucru pozitiv, dar nu are legătură cu clienții și problemele lor!
Am exemple de oameni din aceste categorii care au reușit să-și concentreze atenția pe clienții lor fie într-o nișă fie în cadrul organizației și au ales să folosească coachingul pentru a contribui și a oferi putere personală clienților lor.
Voi demara o serie de materiale video în care voi explica baza educației unui coach. Sper să fii interesat de ele, și să te ajute să înțelegi cu claritate pasul următor. Pentru a fi sigur că le primești, trimite mail la Raluca.chinole@iconsultants.ro.
Până atunci, te invit să descoperi cum poți deveni coach studiind ICA Balkans Brochure.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam