Cursuri online direct pe telefon prin aplicația Docentix
Într-un articol recent de pe PortalHR rezumam concluziile studiului Deloitte despre tendințele în managementul capitalului uman în 2019. Printre cele mai puternice idei erau cele legate de procesul de învățare, de modul în care gradul de implicare al angajatului (engagement) depinde, într-o măsură foarte mare, și de calitatea procesului de învățare și dezvoltare din organizație. Se vorbește în raportul Deloitte despre cum trebuie să arate noile LMS-uri, despre cum mediul este mesajul mai mult decât oricând, despre preferințe de învățare în funcții de categorii de vârstă, despre e-learning.
Cel mai mare producător de cursuri e-learning din lume, Skillsoft, este prezent din 2007 în România prin The E-learning Company. Deoarece suntem convinși că pentru a înțelege tendințele dintr-un domeniu cel mai bine este să vorbești cu cei care lucrează în el zi de zi, am stat de vorbă cu Adrian Călin, Managing Partner, despre Docentix, cel mai recent proiect al companiei, despre localizare și importanța ei pentru piața din România, despre tendințe locale în e-learning și planuri de viitor.
De ce SkillSoft?
Am început cu SkillSoft în anul 2007 pentru că era singurul provider de cursuri online care acoperea cu adevărat nevoia de conținut e-learning. SkillSoft a fost o companie pionier, inovatoare și cu o cultură organizațională extraordinară; dacă ar fi să fac o paralelă aș spune că SkillSoft a reprezentat pentru industria e-learning ceea ce este Tesla pentru mașinile electrice azi. E greu să nu ai o fascinație pentru acest tip de organizație. După anii de glorie au apărut și provocările cauzate de situațiile tehnologice: apariția smartphone-urilor, ambiția lui Steve Jobs de a nu permite Flash și Java pe iPhone, apariția unor jucători care au generat conținut direct în format video și html5. Piața s-a reașezat, poziția de lider nu mai era așa sigură și cred că a fost cel mai bun lucru care se putea întâmpla pentru că SkillSoft s-a reinventat, a reușit să se transforme într-un mediu atât de diferit față de cel cu care erau obișnuiți în situația în care alții n-au reușit. Ca să revin la comparații, SkillSoft a fost în poziția în care a fost Nokia în zilele de glorie sau chiar Polaroid dar, spre deosebire de Nokia și Polaroid, a reușit să treacă de șocul tehnologic și să rămână, la modul cât se poate de obiectiv, providerul cu cele mai bune programe e-learning. De ce SkillSoft? Pentru că am început cu ei, pentru că am trecut prin furtuni împreună cu ei și pentru că mi-a plăcut să vâslesc împreună cu ei, sunt exact genul de căpitan-camarad pe care ți-l dorești.
Ce înseamnă localizarea și de ce are nevoie piața din România de ea?
Cea mai mare provocare pe care o are un provider de conținut este adaptarea la piețele locale; SkillSoft are o politică mult mai potrivită decât alți furnizori pentru că lucrează cu parteneri locali, iar noi am identificat comportamente cheie ale cursanților. Fără ca românii să fie cei mai disciplinați atunci când vine vorba de învățarea la vârsta adultă (nu suntem nici mai răi, nici mai buni decât vecinii noștri), am remarcat că, deși nivelul de engleză este unul bun, oamenii preferă să învețe în propria limbă. Nu știu pe nimeni care să utilizeze Netflix, de exemplu, și să schimbe subtitrarea din limba română în engleză sau să renunțe complet la „localizarea filmelor” oricât de bine ar ști engleză. Este firesc să te simți mai bine să înveți în limba în care gândești, ceea ce înseamnă că este chiar nevoie de conținut de calitate care să fie livrat în limba română. O să revin la comparații pentru că este cea mai bună modalitate ca cineva să realizeze unde ne aflăm: înainte de intrarea Netflix pe piața românească cu conținutul de entertainment, au existat provideri români de asemenea conținut, dar în limba română. Știe cineva să-i numească acum? Evident nu, pentru că, de fapt, piața avea nevoie de conținut creat la alte standarde. Netflix disponibil în România este, de fapt, un fel de localizare a unei soluții, din același motiv am localizat conținut SkillSoft și tot din același motiv are piața din România nevoie de această soluție.
Ce este Docentix? De unde ți-a venit ideea?
Docentix este Netflix pentru cursuri online … . Numele nu este ales întâmplător, „docent” are rezonanțe clare, mai mult, în trecut era denumirea dată unui profesor la al cărui curs nu era nevoie să dai examen, iar „ix” vine de la cei care ne inspiră în această zonă: Netfl”ix”.
Ideea există de multă vreme, așa cum ideea mașinilor zburătoare există de zeci de ani, dar poate fi pusă în practică eficient doar în zilele noastre sau în viitorul foarte apropiat. Acum este timpul, acum avem resursele și acum sunt pregătiți oamenii să se aboneze la acest tip de servicii. Am avut șansa să găsim acele soluții și resurse pe care le-am pus împreună și a rezultat Docentix. Dincolo de idee, a fost și o analiză foarte atentă, sute de ore petrecute pentru a evalua soluții (eu am pe telefon foarte multe aplicații care oferă cursuri online, de fapt aș risca să spun că le am pe toate cele care chiar contează și am parcurs multe resurse ca să-mi dau seama ce și cum fac alții), alte zeci de ore de discuții cu cei care ar fi putut să dea un sfat bun, nenumărate telefoane și emailuri și nu în ultimul rând, resursele financiare pentru un asemenea demers, este un pariu riscant pe care l-am făcut. Așa a rezultat docentix.com.
Care au fost provocările?
Când am început, nu am realizat câte provocări vor urma. Știam că, înainte de toate, trebuie să existe conținutul într-un format pe care poate fi rulat pe orice device, mai apoi trebuie o soluție de platformă care să îndeplinească același criteriu. După ce au fost bifate cele două, a venit vremea să găsim soluția pentru procesarea plăților. A vinde în sistem subscripție către românii care ar putea să plătească cu un card emis de o bancă italiană, engleză sau spaniolă este o provocare mai mare decât pare la prima vedere. De exemplu, Stripe nu acceptă plăți cu card românesc și nu are activitate în România iar platforma pe care o utilizăm este integrată cu Stripe la un nivel care ne-ar fi făcut viața mult mai ușoară. Mai apoi a venit vremea pentru aplicația pentru telefoanele mobile, ei bine, am petrecut ceva timp la telefon cu reprezentații Apple care voiau să se asigure că este totul în regulă. Trebuie să recunosc că a fost o experiență interesată să publicăm aceeași aplicație la Google și la Apple și să vedem două abordări diferite: la Google merge repede dar cu o verificare minimă, la Apple este mult mai complicat, am așteptat 3 săptămâni să ne înregistrăm și să primim un număr cam cum este CUI-ul în România doar că la nivel internațional și pe care Apple pune mare preț. Așadar, aveam material video, aveam o platformă pe care o alesesem pentru livrarea acestui conținut, am ales un procesator de plăți care să se integreze rapid și cu costuri cât mai mici cu platforma (aveam varianta unui procesator local care ne-ar fi acoperit nevoile dar ne-ar fi costat mai mult integrarea). Toate astea trebuiau puse împreună, colegii mei au muncit extrem de mult să asigure materialele video în formatul actual, după care am luat o altă decizie care a dus la alte sute de ore de muncă ca mai apoi să renunțăm la varianta pe care o doream și să o punem în așteptare pentru că nu era sustenabilă din punct de vedere al business-ului. Așadar, provocări? Multe, foarte multe, și acum analizăm opțiuni și variante care să ne facă viața mai bună atât abonaților, cât și nouă. Este un proiect care ne va provoca în permanență și care ne va solicita foarte mult, trebuie să ținem pasul, suntem primii în această zonă și doar acest lucru este o provocare în sine, trebuie să dărâmăm ziduri singuri, iar asta cere multă energie. Următoarea provocare: promovarea corectă și atragerea de cât mai mulți abonați.
Care sunt planurile de viitor?
Avem un plan foarte clar, extinderea regională, de altfel, așa am vrut să începem, până ne-am dat seama că timpul de realizare este mult mai mare iar resursele financiare necesare de cel puțin 10 ori mai mari. Câteva luni vom funcționa doar pentru clienții români, dar lucrăm la varianta regională. În următorii 5 ani vrem să să ne consolidăm poziția de principal jucător pe piața de cursuri online în sistem subscripție în alte limbi în afară de engleză. La nivel de vise optimiste, ne dorim 1 milion de abonați, la nivel de așteptări realiste cred că ne putem aștepta la aproximativ 300.000 de abonați în regiune (Estul și Sud-Estul Europei) în următorii 5 ani, dacă facem lucrurile corect. Dacă le facem senzațional, s-ar putea să ne atingem obiectivele optimiste.
The E-learning Company – povestea ultimilor 7 ani în cifre
- 250 de module de curs în limba română (vor fi 350 până la finalul anului 2019 și vom ajunge la minim 500 de module la finalul lui 2020);
- Peste 20.000 de utilizatori activi pentru platforma iKnowLMS și cursurile în limba română și așteptăm o creștere cu cel puțin 10.000 anul viitor.
- Peste 35.000 de utilizatori de cursuri SkillSoft în limba română și a cursurilor de engleză
- 15 organizații utilizează platforma iKnowLMS, cea mai mică are 110 utilizatori, cea mai mare peste 3500 de utilizatori activi. Niciun alt provider de platforme LMS din România nu are mai mult de 5 clienți corporate privați. Noi avem 15;
- 10.000.000 de lei generați exclusiv din soluții e-learning livrate către clienți privați din România;
- Singura aplicație disponibilă în App Store și în Google Play care livrează cursuri online în limba română (Docentix).
Află mai multe informații accesând cursurile demo de pe Docentix și descărcând aplicația Docentix pentru iPhone sau Android.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam