CV-ul – scurt ghid de citire si interpretare
De cele mai multe ori CV-urile pe care le veti primi in urma anunturilor vor fi scrise pe baza unor formate predefinite la indemana oricui pe site-uri de internet mai mult sau mai putin profesioniste.
In principiu insa exista doua categorii mari de CV-uri: cele cronologice si cele functionale. Mai nou, template-urile de CV-uri fac o combinatie mai mult sau mai putin inspirata din cele doua.
1. CV-ul cronologic sau traditional
Denumit asa deoarece listeaza in ordine (invers) cronologica locurile de munca anterioare, educatia si programele de training urmate.
Exista sectiuni speciale in care sunt listate datele personale (data nasterii etc.), datele de contact.
Spre final, formatele predefinite de astfel de CV-uri le cer candidatilor sa listeze abilitati specifice: limbi straine, calculator, permis de conducere, dar si hobby-uri.
Aspecte specifice de retinut in cazul CV-urilor traditionale:
- Prima pagina este de cele mai multe ori aglomerata cu informatii care nu sunt in mod imediat critice procesului de recrutare, fiind astfel nevoie sa treceti la paginile urmatoare pentru a avea o idee mai clara despre experienta persoanei care aplica;
- Candidatii prefera de multe ori formatele predefinite care nu le cer sa listeze responsabilitati cheie si/ sau realizari concrete (efortul de redactare a CV-ului ar fi mult mai mare in acest caz), astfel incat este foarte probabil ca la sectiunea experienta sa va loviti de o lunga enumerare de pozitii si companii in care a lucrat anterior fara explicatii suplimentare privind natura activitatilor in care a fost implicat;
- De multe ori informatiile despre cunoasterea limbilor straine sunt incadreate intr-o grila pe nivele de competenta. In general, tendinta este sa ne exageram calitatile si sa ne minimizam defectele, motiv pentru care orice informatie de acest gen trebuie tratata cu un grad mare de relativitate si trebuie verificata daca este vorba de unul dintre criteriile de performanta ale postului.
- Elaborarea CV-ului intr-o limba straina nu garanteaza cunoasterea limbii respective. De mult prea multe ori CV-urile nu sunt scrise de candidati in persoana, ci de persoane “de incredere”.
2. CV-ul functional sau axat pe abilitati
Este mai degraba axat pe ceea ce poate sa faca persoana care aplica si mai putin pe ceea ce a facut. Pune accentul pe prima pagina pe aspecte legate de competente generice si/ sau specifice si cauta sa le ilustreze cu pozitii ocupate de candidat, nu neaparat listate in ordinea cronologica. In mod similar, pot fi folosite exemple de proiecte in care a fost implicat candidatul.
Aspecte specifice de retinut in cazul CV-urilor functionale:
- prima pagina tinde sa fie aglomerata de multe ori de cuvinte si locuri comune (mai ales in cazul persoanelor care folosesc exagerat functia de copy si paste si se “inspira” din CV-urile prietenilor/ rudelor);
- competente generice si specifice ilustrate prin diverse joburi sau proiecte nu garanteaza in mod automat nici existenta si nici potrivirea cu cele pe care doriti sa le identificati in procesul de evaluare. Competentele sunt de cele mai multe ori definite diferit in functie de organizatie, chiar daca titlul este acelasi, indicatorii comportamentali pot sa varieze. Un motiv in plus ca aceasta lista de competente din CV sa fie doar un punct de plecare in discutia de evaluare, si nu un factor de decizie in procesul de angajare.
- pot fi confuzante in ceea ce priveste continuitatea joburilor si pot ascunde pauze/ perioade incerte care vor trebui lamurite in timpul interviului.
Indiferent de tipul de CV trimis de un candidat, sunt de retinut cateva aspecte importante care nu trebuie sa afecteze decizia privind selectarea sa mai departe sau nu:
- un CV aparent stangaci elaborat poate sa ascunda un candidat valoros care nu si-a cautat de mult timp un loc de munca si nu mai are practica redactarii unor astfel de documente;
- un CV exagerat de detaliat/ elaborat/ pretios poate sa indice un candidat de cariera care face o arta din elaborarea documentelor de aplicatie dar care nu este neaparat si cel mai potrivit pentru jobul anuntat;
- un CV de peste 3 pagini in cazul unei persoane cu doar 2 – 3 ani experienta poate sa indice atat lipsa de experienta in redactarea unui astfel de document, cat si o incapacitate de concentrare a informatiilor si de selectare prioritara a lor (totusi, in masura in care informatiile incluse merita atentia, este recomandabil ca un astfel de candidat sa fie admis in etapa urmatoare de evaluare);
- calitatile, abilitatile, rezultatele sau competentele enumerate de catre un candidat in CV au mai multe sanse sa fie incluse acolo in urma unui proces de copy si paste sau avand la baza considerente de genul “da bine sa spun asta” decat baze reale. Orice astfel de afirmatie trebuie verificata in timpul procesului de evaluare/ interviului cu intrebari specifice si sondare in adancime a raspunsurilor.
- pozele incluse sau atasate la CV nu sunt o baza corecta si eficienta de selectare a candidatilor.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam