Secțiune susținută de

Dragoș Vărșăndan: “Ca să devii antreprenor, ai nevoie de o pasiune și de un plan”

Portal HR \ Opinia consultantului \ Dragoș Vărșăndan: “Ca să devii antreprenor, ai nevoie de o pasiune și de un plan”

În august 2011, Dragoș Vărșăndan, director executiv în cadrul Ringier România, anunța că părăsește trustul de presă, după aproape 12 ani, pentru a se dedica unui proiect antreprenorial, fără a da detalii privind planurile concrete de viitor. Decizia a fost, așa cum povestește chiar el, de neînțeles pentru majoritatea oamenilor din jurul său. Cu atât mai mult cu cât venea pe fondul extinderii portofoliului de reviste al companiei elvețiene pe piața din România. “Mulți nu au înțeles imediat, unii nu au înțeles nici măcar proiectul pentru care urma să renunț la un loc aparent confortabil și la o poziție destul de bună”, spune Dragoș.

Poate părea o nebunie să renunți la un job de director executiv (stabil și bine plătit) într-o multinațională, pentru a-ți deschide un magazin online de băuturi! Totuși, ruptura nu a venit brusc, ci după un an de frământări, timp în care Dragoș a pregătit noul proiect – theliquorstore.ro – cu pași mărunți, iar viitorul lui chiar sună bine!

Povestește-mi, pe scurt, parcursul tău în presă.

În anul al doilea de facultate (Filosofie, la Universitatea din București) m-am angajat prima dată în presă, la “Ziua”, unde am stat un an, după care, în vara lui ’98, am văzut un anunț în ziarul “Libertatea”, se făceau angajări la revista “Tvmania”. Auzisem deja de trustul Ringier, știam că sunt acționari la “Libertatea”, au revistele “Capital” și “Unica” și mi-am trimis CV-ul. Am ajuns redactor la “Tvmania”, care a apărut în octombrie 1998, iar după un an, eram editor coordonator. În 2000 am plecat la “Viva”, redactor-șef adjunct, iar în 2002 m-am întors la “Tvmania”, pe poziția de redactor șef. Din 2007 am devenit publisher pe ghiduri și revistele “Bravo” și din mai 2008, director executiv la reviste. Până în septembrie 2011. Când, după o îndelungă “agonie”, am decis să plec.

De când te bântuia gândul ăsta?

De vreun an. Mi-era din ce în ce mai clar că nu va trece criza, ba din contră, se va adânci. Măsurile de austeritate erau din ce în ce mai dure, nu trecuseră, după 2009 și 2010, când a trebuit să trecem prin tăieri de salarii, restructurări, închideri de titluri. Mi-era clar că lucrurile nu se vor îmbunătăți. Și cumva toată povestea a culminat cu schimbarea directorului general și cu finalizarea negocierilor de preluare a Edipresse.

Proiectul de preluare a revistelor de la Edipresse era unul mai vechi, la care se lucra de aproape doi ani, și inițial avea o cu totul altă idee. Doream să consolidăm piața revistelor și să dezvoltăm acest nou publisher sub conducerea, atunci, a lui Marius Hagger, cu Cristina Simion ocupându-se de revistele glossy și eu ocupându-mă de revistele mass-market. Piața a evoluat, însă, din prost în mai prost, proiectul inițial a început să se deterioreze și atunci mi-a fost clar că preluarea respectivă nu va fi, așa cum ne doream noi inițial, o dezvoltare, ci o restructurare, cu noi măsuri dure de tăieri.

Înainte de a pleca, nu credeam – așa cum nu cred nici astăzi – că în poziția de publisher mare, cum a devenit Ringier prin preluarea revistelor Edipresse, trebuia să ne gândim numai la tăieri de costuri și la austeritate. Credeam, și cred în continuare, că ieșirea din criză înseamnă și investiții în niște titluri care pierd tiraj, iar lucrurile astea nu se regăseau în proiectul respectiv.

Toate lucrurile astea de care vorbești au fost motive pentru care te-ai decis să pleci din Ringier, sau ai vrut să părăsești presa scrisă?

Din capul locului mi-am spus: dacă plec de la Ringier, plec din presă. La Ringier mi-am petrecut aproape 12 ani și cred că este locul cel mai bun pentru dezvoltare profesională.

Nu ai analizat și alte opțiuni, în alte trusturi de presă?

Sincer, nu, pentru că tot timpul am crezut că dacă nu pot să fac performanță într-o firmă cum este Ringier, șansele sunt foarte mici ca lucrul ăsta să se întâmple la alt publisher. Cunoșteam piața destul de bine.

Spuneai că te-ai gândit timp de un an să pleci din companie, la ce te-ai gândit, concret?

Un an de zile m-am gândit, de fapt, la ce o să se întâmple după ce o să plec din presă. Pentru că, pe undeva, decizia era pe jumătate luată, dar, având în vedere că numai asta știam să fac, asta era viața mea și îmi plăcea ce făceam, nu-mi era foarte clar încotro o s-o apuc după ce plec din presă. Bineînțeles, primul lucru care mi-a venit în minte a fost să încerc să fac ceva pentru mine, un proiect antreprenorial, dar aveam nevoie de o idee, de un proiect concret.

De ce tocmai magazin online de băuturi fine?

Chiar dacă, aparent, ieșirea lui Dragoș Vărșăndan din presă a fost abruptă, lucrurile nu au stat deloc așa. Au fost luni întregi de frământări și idei puse pe hârtie, a citit, s-a informat, s-a sfătuit cu apropiații care o luaseră deja pe calea antreprenoriatului și, cel mai important, a ales un business pe care să îl facă cu pasiune. De fapt, după ce am stat de vorbă cu mai mulți Career renegades, alegerea direcției pe care au luat-o după ruperea de statutul de angajați în companii a izvorât, în toate cazurile, din pasiuni vechi. Și în cazul lui Dragoș s-a întâmplat la fel, ceea ce mă îndeamnă să cred că nimic nu e întâmplător. Dar asta, deja, e altă discuție, așa că îl las pe Dragoș să ne spună de ce a ales să deschidă un magazin online de băuturi.

Cum ți-a venit ideea să deschizi theliquorstore.ro?

M-am gândit foarte mult la lucrurile care îmi plac și la care mă pricep. Am avut tot felul de idei, multe dintre ele cred în continuare că sunt bune și probabil că la un moment dat le voi pune în aplicare. Mi-am dorit să încerc să fac ceva al meu în online, am făcut o listă de idei de site-uri, de proiecte la care aș putea să am o oarecare expertiză sau care să-mi placă, pur și simplu, și să încerc să învăț și să capăt expertiză. Mi s-a părut clar că îmi va fi foarte greu să fac un site de conținut susținut din venituri din publicitate, cunoșteam piața de publicitate și știam cât de greu e să crești un site de conținut. Nu dispuneam nici de mijloacele materiale ca să fac o investiție de genul ăsta, și nici de toate pârghiile necesare să fac un site de conținut cu potențial mare de trafic. Și atunci m-am gândit la un model de business bazat pe comerț. Am urmărit piața de comerț online și așa a apărut ideea acestui magazin de băuturi, cumva inspirată și dintr-o pasiunea mai veche de-a mea pentru vinuri și alte băuturi, și am spus că merită încercat. Aveam câteva cunoștințe din industria băuturilor alcoolice, am cules informații și mi-am construit încet-încet un business plan, un proiect de site de magazin online și am început să lucrez la el.

Înainte de a pleca de la Ringier?

Da. După vacanța de vară, din 2011, care mi-a fost un sfetnic bun, am avut o discuție cu Mihnea Vasiliu (GM Ringier România, n.r.). Într-o primă fază am căutat o soluție prin care aș fi putut totuși să rămân, dar nu cu atribuțiile de director executiv, însă până la urmă mi-a fost clar că asta nu s-ar fi putut întâmpla, dacă începeam un proiect antreprenorial serios.

Cum a fost trecerea de la angajat – la antreprenor?

O experiență destul de interesantă. A fost greu din câteva puncte de vedere, cel mai mult îmi lipsește munca în echipă. Pentru că în faza asta a proiectului am colaboratori, am prieteni, parteneri, dar eu trebuie să iau decizii, să le implementez, să urmăresc cum sunt implementate și ce rezultate au, de unul singur.

E alt tip de business decât cel cu care erai tu obișnuit, cum ai invățat să fii antreprenor?

M-am documentat, am vorbit cu o grămadă de oameni care făceau chestia asta deja de ceva timp, nu numai în online, dar și cu oameni întreprinzători din alte domenii, pentru că vroiam să știu foarte clar în ce mă bag, dacă dispun de toate resursele și dacă sunt în stare să dezvolt un proiect de genul ăsta. În primele luni, mai ales când site-ul nu era încă online și totul era în faza de proiect, mi-a fost destul de greu. Pe de altă parte, era foarte mult de muncă la site și munca a fost motorul motivațional care m-a ajutat să trec peste perioada asta mai grea.

Ce au zis cei din jur când le-ai spus că vrei să ieși din presă și să-ți deschizi magazin online de băuturi?

Prietenii apropiați știau, avusesem discuții pe tema asta, știau care sunt motivele deciziei și care este mediul în care lucrez la Ringier. Și m-au încurajat să fac o schimbare, pentru că era clar că eram fundamental nefericit și nu întrevedeam niciun viitor în poziția în care eram. Ceilalți au aflat cu surprindere, în momentul în care am plecat, că voi renunța la presă. Mulți dintre ei nu au înțeles imediat, unii nu au înțeles nici măcar proiectul pentru care urma să renunț la un loc aparent confortabil și la o poziție destul de bună. Probabil că unii dintre ei nu cred nici astăzi, pentru că nu există semne evidente că viața mea s-ar îmbunătăți!

Dar cum e viața ta acum?

Mult mai liniștită! Lucrurile care mi se întâmplă de când a început să funcționeze magazinul online îmi aduc aminte de începuturile mele în presă, când eram entuziasmat, când găseam motivații la tot pasul, când vedeam lucruri cum cresc, nu doar lucruri care se dărâmă.

Cum te-a schimbat experiența asta?

Cred că e devreme să îmi dau seama. În mod cert m-a schimbat, s-au întâmplat niște lucruri pe care eu le percep într-un mod pozitiv acum. De când am început site-ul lucrurile s-au derulat rapid și a fost o perioadă solicitantă, încât nu am avut încă răgaz să mă uit un pic în urmă, dar în mod cert, schimbarea e pozitivă.

Ai descoperit ceva ce nu știai despre tine?

Categoric, da. De exemplu, am descoperit că îmi lipsea foarte mult să scriu. Și, din fericire, pe lângă textele pe care le scriu pentru blogul site-ului și pentru magazinul online, am putut să încep o colaborare cu publicația “Capital”, care e destul de solicitantă, pentru că e vorba de trei cronici de restaurante pe săptămână. Scriu niște recomandări obiective despre localurile pe care le găsesc eu bune și pe care pot să le recomand cititorilor și îmi place foarte mult să scriu despre asta.

“Nu cred în despărțirile abrupte, în demisii, în schimbările pe care ai putea să le faci stând acasă”

De-a lungul perioadei în care a fost director executiv al revistelor din Ringier, Dragoș Vărșăndan a fost pus și în situația de a semna demisii ale angajaților care, din motive diverse, s-au hotărât să-și părăsească joburile, să stea o vreme acasă și apoi „să vadă ei ce fac”. Mi-a mărturisit că strategia asta rareori dă roade, și că dimpotrivă, poate să te macine mai rău ca un job plin de rutină. De aceea nu sfătuiește pe nimeni să iasă dintr-o companie doar pentru că nu-i mai place ce face, înainte de a avea un plan de bătaie, căruia să-i acorde toată atenția și disponibilitatea.

Ți se pare greu antreprenoriatul în România?

Da, din multe puncte de vedere, din cauza mediului de afaceri, care nu e cel mai favorabil micilor întreprinzători, din pricina birocrației, a lipsei de informare, a lipsei de acces la date fundamentale despre legi, despre modul în care ar trebui să-ți conduci un business propriu, mai ales într-o economie destul de chinuită. Probabil că lucrurile ar sta mult mai bine dacă antreprenorii nu ar petrece atât de mult timp încercând să se dumirească cum pot să facă un business legal, profitabil și la adăpost de influențe negative majore venite din exterior.

Ce sfaturi ai pentru cineva care vrea să facă pasul pe care l-ai făcut tu în viața profesională?

Când iei decizia de a renunța la o carieră, la un post călduț într-o firmă, trebuie să ai un proiect, un plan bine pus la punct. Eu nu cred în despărțirile abrupte, în demisii, în schimbările pe care ai putea să le faci stând acasă. Cred că atunci când decizi să renunți la un drum și să o apuci pe altul, îți trebuie un proiect pe care să îl pui concret pe hârtie și căruia să-i acorzi mult timp. Să faci un business plan cât mai aproape de realitate, să încerci să obții cât mai multe informații despre piața în care vrei să intrii, să încerci să înțelegi lucrurile întâi pe hârtie și apoi să le faci. Fără un proiect mi-e greu să cred că poți să construiești ceva solid, mai ales în mediul economic de azi, din România.

Un al doilea sfat ar fi să nu se lase descurajați de toate aceste mizerii birocratice de care cu siguranță că se vor lovi în primele luni, când își vor construi firma, când vor încerca să afle care sunt toate autorizațiile, taxele, hârtiile și hârtiuțele pe care trebuie să le bifeze ca să fie legal proiectul. Uneori e extrem de descurajant, dar nu e imposibil. Eu am reușit!

“Singurul regret? Că nu am început mai devreme proiectul”

La șase luni de la lansarea magazinului online, Dragoș privește înainte cu încredere. Sigur, sunt suișuri și coborâșuri, ca la orice început, și, din păcate, birocrația și tot ceea ce ține de partea administrativă îi fură din timpul în care și-ar dori să se ocupe de promovare și îmbunătățirea site-ului. Dar, dincolo de toate astea, are gânduri mari. Nu regretă ieșirea din presă și fața i se înseninează când îmi vorbește despre avantajele unui magazin online de băuturi, de relația cu clienții sau intenția de a organiza evenimente în care să implice comunitatea theliquorstore.ro.

Dacă te uiți înapoi, la ultimul an, ai vreun regret, ai face ceva altfel?

Nu, singurul regret e acela că nu am avut înțelepciunea să încep proiectul ăsta mai devreme și să îl construiesc mai bine.

Ce planuri mai ai?

Pe termen scurt, vreau să cresc notoritatea magazinului online. Să dezvolt magazinul, să încep parteneriate cu alte site-uri pe care aș putea să-mi fac o promovare relevantă și să adaug și mai multe băuturi la oferta pe care o am. Cred că un magazin online are avantajul că poate găzdui o listă imensă de produse pe care un magazin fizic nu le poate avea și îi poate oferi clientului șansa să cunoască și să înțeleagă mai multe despre un produs înainte de a-l cumpăra. Îmi doresc ca toți potențialii mei clienți să înțeleagă rapiditatea și confortul cu care pot avea acces la aceste produse, prin faptul că ele le sunt livrate acasă într-un timp relativ scurt.

Pe termen mediu, în condițiile în care mediul economic va fi unul propice, îmi doresc să deschid și un magazin fizic, de băuturi, care să mă ajute să am un contact direct cu clienții. Vreau să încep un proiect de evenimente, care să însemne o întâlnire cel puțin lunară cu comunitatea pe care încerc să o contruiesc pe theliquorstore.ro, un club în care să putem să descoperim împreună tot felul de băuturi noi.

În măsura în care toate lucrurile astea se vor întâmpla, intenționez să demarez și alt proiect, care va fi legat tot de comerțul online, dar și de zona asta de life-style în care activez, cu rubrica pe care o scriu în “Capital”.

Pe termen lung, excluzi reangajarea într-o multinațională?

Nu aș lucra într-o multinațională din afara presei, dacă m-aș întoarce într-o companie ar fi una care activează în presă, dar în cu totul altă piață decât cea de azi. Nu am renunțat la ideea de a lucra în media, dar nu vreau să lucrez în presă așa cum e ea astăzi, în România. Însă să nu uităm că presa nu înseamnă numai print. Înseamnă și online, unde aș lucra oricând.

Data articol: aprilie 12, 2012

Jurnalist de profesie, am urmat Jurnalism și Științele Comunicării din pasiune pentru presa scrisă. Între 1999 și 2011 am lucrat în trusturile Edipresse și Ringier, în redacțiile mai multor reviste, însă mediul online a câștigat, zic eu, pariul cu presa scrisă, așa că m-am hotărât să devin freelancer. Scriu, în continuare, din pasiune, chiar dacă suportul este altul, iar această schimbare îmi lasă timp pentru ceea ce prețuiesc cel mai mult: să fiu alături de familie.

Vezi profilul Linkedin

Newsletter-ul Portal HR

100% fără spam