Formula de succes pentru managementul oamenilor
Cei doi autori ai cărții The People Management Formula – Six Indispensable Human Relations Practices Used by Bosses Everyone Admires Most nu sunt niste teoreticieni ai abordărilor în management. Cartea aceasta, pe care ei o denumesc inspirat „proiect”, a venit firesc ca urmare a multor ani de experiență și implicare în problemele legate de oameni care apar la locul de muncă.
Poziția de consultanți care le-a permis să își adune informații și să tragă concluzii pe baza unui eșantion reprezentativ le-a mai oferit și marele avantaj de a surprinde, în diversitatea de abordări și tendințe, modele care rezistă și care. cu atenție și interes, pot fi aplicate asemeni unei formule ale cărei șanse de succes sunt semnificativ mărite de contextele anterioare (și verificate) în care ea a funcționat.
Departe de a avea bagajul teoretic al abordărilor științifice în domeniul managementului oamenilor, cartea debutează cu o întrebare cât se poate de grăitoare: „cum era managerul cu care v-a făcut plăcere să lucrați până acum?”. Relația cu superiorii direcți este probabil unul dintre punctele critice ale experienței noastre profesionale, potențială sursă de frustrări și demotivare sau, din contră, de inspirație și dezvoltare personală.
Există oare un prototip al managerului ideal? Având în vedere varietatea de sisteme de gândire, de motivații personale și interese profesionale, suntem tentați să spunem că a defini un astfel de prototip este utopic. Și totuși, anumite trăsături se vor regăsi cu siguranță și este cât se poate de evident că orice inițiativă de dezvoltare managerială trebuie să le aibă în vedere.
Cele trei premize de la care pornesc autorii în definirea acestui prototip sunt:
1. Abilitățile de management al oamenilor sunt esențiale pentru un management bun. Ele sunt critice pentru manageri indiferent de nivelul la care sunt poziționați în organizație.
2. Managementul oamenilor este un meșteșug care se învață.
3. Având în vedere programul încărcat al managerilor, training-ul lor trebuie să fie relevant și eficient.
Concluzia la îndemână este că managerii buni (a se citi apreciați de subordonați) nu se nasc, se fac. Dar, de la această idee la punere ei în practică, drumul nu este deloc unul simplu.
Unul din marile obstacole în calea acestui proces de dezvoltare a abilităților de management al oamenilor este ignorarea problemelor. Multe organizații nu înțeleg care sunt cauzele reale ale unor fenomene precum turnover-ul ridicat, dificultatea completării pozițiilor vacante din interior, disputele care necesită medierea celui de la resurse umane, boicotarea procesului de management al performanței, ignorarea procedurilor organizaționale etc. În realitate, la originea tuturor acestor crize este o lacună de management al oamenilor și rezolvarea problemei de acolo trebuie să pornească.
Pentru o abordare consistentă a procesului de dezvoltare managerială, autorii propun un model piramidal pe care il denumesc sugestiv: S.O.L.I.D. (Skills for Organizational Leadership and Individual Development). La baza piramidei se află trei cărămizi: extinderea procesului de auto-cunoaștere, practicarea empatiei și respectarea principiilor regulii de aur. Acestea sunt considerate abilitățile de bază, fundația pe care se poate construi restul procesului de dezvoltare. Nivelul doi al piramidei este ocupa de abilitățile de menținere a „granițelor” necesare și de critică cu stil, în vreme ce în vârful piramidei se situează flexibilitatea în fața diferitelor tipuri de personalități.
Piramida SOLID(ă) înglobează așadar acele 6 practici esențiale de management pe care orice efort de training și dezvoltare managerială trebuie să le aibă în vedere. Atenție însă! Ele trebuie adresate nu oricum, ci exact în această ordine.
Modelul poate fi utilizat atât într-un efort individual de dezvoltare, cât și în demersul de coaching, iar cartea abundă de exemple și strategii prin care cele 6 practici pot deveni bună practică.
Pentru a înțelege mai bine modelul și pentru o aplicare corectă a lui, citește The People Management Formula – Six Indispensable Human Relations Practices Used by Bosses Everyone Admires Most de Stephen E. Kohn și Vincent D. O”Connell.
Cui îi este utilă?
– managerilor aflați la început de drum sau care conștientizează o nevoie de dezvoltare suplimentară a abilităților de management al oamenilor;
– coach-ilor care lucrează cu clienți aflați în poziții de manager;
– responsabililor de training și trainerilor care sunt implicați în elaborarea proiectelor de dezvoltare managerială;
– managerilor sau responsabililor de resurse umane.
Și pentru ca să îți fie mai ușor să intri în posesia cărții, poți participa și la concursul nostru din luna decembrie.
Cartea este oferită de PortalHR în colaborare cu Okian.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam