Generaţia Z alege antreprenoriatul
Un studiu realizat de compania de resurse umane Artwin Consulting arată faptul că 39% dintre membrii Generaţiei Z (tineri născuți după 1995) îşi doresc foarte mult ca în următorii ani să deţină propria afacere, în timp ce doar 3% dintre aceştia nu şi-ar dori deloc să devină antreprenori în perioada următoare.
Explicaţiile venite de la reprezentanţii companiei de resurse umane trimit înspre faptul că aceşti tineri au fost martori ai recesiunii economice, practic şi-au văzut părinţii şi fraţii mai mari cum au rămas fără locuri de muncă şi poate unii dintre ei văd în antreprenoriat soluţia de a nu rămâne fără o slujbă.
“De asemenea, tinerii din generația Z au fost expuși la multe schimbări, iar lucrurile în lumea virtuală se mișcă cu rapiditatea unei atingeri de tabletă. Lucrul acesta îi face să își piardă răbdarea repede să se aștepte ca lucrurile din lumea reală să se miște cu aceeași viteză. De aceea de multe ori un job într-o companie poate părea plictisitor. Antreprenoriatul este o alternativă în care ei preiau controlul și pot mișca lucrurile cu viteza pe care și-o imaginează” a declarat Monica Soare, Managing Partner Artwin Consulting.
Un alt argument este faptul că aceşti tineri nu îşi mai doresc stilul de muncă al părinţilor lor.
În acest sens, Monica Soare a subliniat: „Mulți dintre acești tineri au părinți care lucrează în multinaționale și au resimțit beneficiile, dar și dezavantajele traduse prin program de lucru rigid și de multe ori prelungit. Probabil că atunci când erau copii, acești tineri au resimțit într-un mod neplăcut lucrul peste program al părinților. Antreprenoriatul poate părea și o revoltă față de rigiditatea statutului de angajat. Ei pun accentul pe echilibrul dintre viața profesională și cea personală și sunt mai motivați să își îndeplinească visele, chiar cu costul unor venituri mai mici. Antreprenoriatul oferă mirajul libertății, al unui program de muncă redus, al unor venituri substanțiale.”
Acelaşi studiu arată faptul că circa 70% dintre tinerii care acum au până în 21 de ani vor să îşi construiască în România un viitor profesional, în timp ce restul vor să plece în străinătate după finalizarea studiilor.
„Motivele pentru care mulți tineri pleacă în străinătate sunt foarte diverse. Mulți au părinți sau alte rude care sunt deja în străinătate și s-au “așezat” acolo. Ei au practic la cine să plece și le este mai ușor să se desprindă de România. Este un procent semnificativ de tineri plecați din facultate în străinătate și reprezintă modele pentru cei rămași, care probabil nu și-au permis să se întrețină la studii în străinătate. Și modelele atrag ca un magnet.
Pentru alți tineri, plecarea în străinătate este o altă formă de turism. Se bucură de faptul jobul din străinătate le dă ocazia să viziteze mai ușor Europa”, a detaliat Monica Soare.
Studiul a fost realizat de compania Artwin Consulting pe un eşantion de circa 400 de reprezentanţi ai Generaţiei Z formată din tineri născuţi după 1995.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam