Regimul telemuncii este prevăzut într-o lege care a intrat în vigoare luna trecută. Cei interesați să lucreze în acest mod sau să aibă salariați care lucrează și de acasă, și de la birou, și din alte locuri, eventual, trebuie să adapteze contractele în condițiile legii, să fie atenți la aspectele legate de sănătatea și securitatea în muncă (SSM) și de regimul muncii suplimentare. Specialiștii în relații de muncă și resurse umane ne-au prezentat recent și câteva dintre dificultățile pe care le poate aduce telemunca, care ar putea să mai scadă din avantajul flexibilității pe care o promite acest tip de muncă.
Telemunca este „forma de organizare a muncii prin care salariatul, în mod regulat şi voluntar, îşi îndeplineşte atribuţiile specifice funcţiei, ocupaţiei sau meseriei pe care o deţine, în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator, cel puţin o zi pe lună, folosind tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor”. Aceasta e definiția pe care o regăsim în Legea nr. 81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă, în vigoare deja de luna trecută.
1.Telemunca nu poate fi impusă
Nu i se poate impune salariatului să muncească în regim de telemuncă, legea fiind destul de clară la acest capitol. Telemunca e o opțiune rezultată din acordul celor două părți la contractul de muncă. „Refuzul salariatului de a consimți la prestarea activității în regim de telemuncă nu poate constitui motiv de modificare unilaterală a contractului individual de muncă și nu poate constitui motiv de sancționare disciplinară„, scrie în legea privind telemunca. Angajatorul riscă, de asemenea, chiar o amendă serioasă pentru nerespectarea acestei condiții, aspect detaliat aici.
2. Munca la domiciliu vs. telemunca acasă
Nu ar trebui să spunem că abia acum, odată cu intrarea în vigoare a Legii nr. 81/2018, salariații pot, în sfârșit să lucreze de acasă. Au putut și până acum și se chema muncă la domiciliu, reglementată scurt în Codul muncii. Însă telemunca înseamnă mai mult de atât, nu doar muncă la domiciliu, ci oriunde în altă parte unde angajatul și salariatul au convenit. Telemunca înseamnă rigori specifice, obligații specifice, clauze specifice și nu trebuie confundată cu munca la domiciliu. Mai multe despre diferențele dintre cele două ne-au explicat specialiștii de la Maravela | Asociații în acest material.
Citește tot articolul pe Avocatnet: Ghidul telemuncii: Zece aspecte de care trebuie să ții cont ca angajator
39,4% dintre participanții la cel mai recent sondaj eJobs declară că nu sunt mulțumiți de salariul lor, în timp ce 49,8% spun că este ok, dar s-ar putea și mai bine. Doar 10,7% nu au niciun motiv de nemulțumire din acest punct de vedere. Cu toate acestea, o eventuală renegociere salarială pare a fi o […]
DetaliiŞapte companii de renume din România au intrat în finala competiţiei Top WellBeing Employer, ce premiază implicarea acestora pentru a oferi o stare de bine a angajaților și a comunității în care activează. Arctic SA, BCR, KPMG, Majorel Romania, mindit.io, Phillip Morris Romania și Provident Financial Romania au trecut de semifinala primei ediții a acestei […]
DetaliiRaluca Burghelea este noul Country Managing Director al Accenture România. Raluca și-a început cariera la Accenture în anul 2007, iar în prezent este Managing Director al Accenture Operations în România, rol pe care îl va păstra. În calitate de Operations Lead, ea a jucat un rol esențial în dezvoltarea activității locale din România în 6 […]
DetaliiPe 30 septembrie și 1 octombrie, la Sala Palatului din București, va avea loc IUF – The International University Fair, cel mai important eveniment educațional din Sud-Estul Europei. Reprezentanții universităților din 12 țări vor prezenta elevilor de liceu și studenților programele de licență, masterat și facilitățile la care pot avea acces (burse, surse de finanţare, […]
Detalii