Give me five!
E suficientă o certificare internațională de genul PMP sau IPMA pentru a spune despre cineva că este un bun manager de proiect? Stăteam de vorbă cu ceva timp în urmă cu un bun prieten, PMO Manager la o companie din România, despre piața forței de muncă în management de proiect și despre ceea ce se caută în candidații pentru pozițiile de manager de proiect. La întrebarea de mai sus, el mi-a răspuns:
“Cred că nu. Într-adevăr, e un foarte bun diferențiator, atunci când, căutând candidați pentru o poziție de manager de proiect, facem o listă scurtă de CV-uri cu cei pe care vrem să îi chemăm la un interviu. Însă am întâlnit foarte buni manageri de proiect care nu aveau o certificare PMP sau IPMA, cum la fel de bine am întâlnit project manageri cu aceste certificari dar cărora le lipseau anumite lucruri pe care eu le căutam.”
“Dar ce anume căutai?”
“Întotdeauna am o listă de 5 lucruri pe care vreau să le gasesc într-un manager de proiect, indiferent de senioritatea poziției respective.
Să gândească business: Fiecare proiect are un business case. Atâta vreme cât nu uită acest lucru, este ok. În business nu se face artă de amorul artei. Pe lanțul trofic al business case-ului ajungem invariabil la bani. Că e vorba de intrarea pe o piață nouă sau de dezvoltarea unor capabilități noi ca business case cu prioritatea 1, nu înseamnă că prețul pe care îl plătim pentru asta nu e important Întotdeauna există niște calcule. De multe ori sunt curios dacă cel care vine la interviu știe contextul de business al proiectelor la care a lucrat și business case-urile lor. Mă las sedus chiar dacă îl inventează, cu condiția să aibă logică.
Să fie un bun negociator: Înca din faza de interviu, încerc să testez abilitățile de negociere. Negocierea salariului este un bun exercițiu Iar faptul că știe să se vândă în interviu fără să fie agresiv, mă poate face să cred că ar putea să facă același lucru și cu soluții la problemele care apar în cadrul proiectului.
Să fie un bun comunicator: Managerul de proiect este un liant între echipa de proiect, management, clienți și furnizori. E important să găsească limbajul potrivit astfel încât să se facă înțeles de fiecare dintre stakeholderii de mai sus. Și la fel de important e să știe să asculte. Și uneori e mai greu să știi să asculți decât să știi să vorbești. Am întâlnit candidați care vorbesc mult, pretențios, dar nu ascultă. Poate e de vină tracul. Unora le încleștează gura, altora le provoacă logoree.
Sa aibă umor: Doua treimi din timpul în care suntem activi, îl petrecem la serviciu. Puțin umor nu strică. Am auzit că prelungește viața.
Să nu fie încrezut: Nici foarte modest nu e bine. Însă, când aud că în viața lor profesională au avut doar succese, îmi vine să fug și să mă ascund într-o peșteră.”
“Doar atât? ” am întrebat eu.
“E puțin? ”, mi-a răspuns el.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam