Lectii de management adaptate crizei
Lucrurile nu vor mai fi niciodata la fel dupa aceasta criza – este o afirmatie pe care o intalnesc des in discutiile cu studentii si profesorii nostri. Tocmai de aceea, cel mai intelept lucru pe care il putem face este sa lasam in urma retetele care ne-au adus in trecut succes si sa vedem ce functioneaza acum.
1. Care sunt principalele asteptari avute din partea angajatorilor de la rolul de manager in aceasta perioada?
Este foarte greu de dat un raspuns exhaustiv la aceasta intrebare. Evident este faptul ca asteptarile angalatorilor (top managementului) sunt in concordanta cu obiectivele specifice fiecarei organizatii. Chiar si in aceasta perioada sunt organizatii care isi propun sa creasca, sa castige cota de piata iar altele, bineinteles, sa supravietuiasca. Daca exista insa un element comun in toate aceste situatii, este cel legat de eficienta (sa obtii acelasi lucru dar utilizand mai putine resurse) si eficacitate (rezultatele finale sa fie mai mari/mai bune decat cele planificate). Bineinteles ca aceste lucruri nu se pot obtine fara o determinare superioara si un efort conjugat din partea actionarilor.
2. Care sunt principalele asteptari avute din partea angajatilor de la manageri in aceasta perioada?
Si aici este greu de dat un raspuns general. Angajatii doresc sa vada o atitudine corecta din partea angajatorilor (top management), vor sa vada ca procesele de restructure si realocare a sarcinilor de serviciu vizeaza pe toata lumea si se realizeaza pe criterii strict profesionale si mai doresc sa stie ca atunci cand perioada de criza va fi depasita iar pachetele salariale vor reveni la nivelul lui 2008.
3. Care sunt managerii care au avut de pierdut? Unde au gresit ei?
In periodele de criza pierd managerii care au avut politici incoerente de-a lungul timpului (inclusiv in perioadele de boom economic – ex. cresteri bruste ale salariilor) si care reactioneaza impulsiv, fara a avea o strategie pe termen mediu si lung.
4. Cum au reusit managerii de succes sa supravietuiasca crizei? Cum s-au adaptat acesteia si ce au facut?
Poate parea paradoxal, dar managerii care au rezistat sunt cei care au privit criza economica nu ca pe o problema ci ca pe o oportunitate, in sensul evaluarii angajatilor pe criterii profesionale si de aport al acestora la atingerea obiectivelor firmei, de evaluare a portofoliului de clienti si nu in ultimul rand de analiza a profitabilitatii si sustenabilitatii pe termen mediu si lung a portofoliului de produse si servicii.
5. Care sunt principalele recomandari pe care le aveti pentru manageri pentru a trece cu succes peste aceasta perioada?
Sa aiba obiective clare si realiste care sa tina cont atat de piata cat si de propriile resurse, sa defineasca strategii coerente pe termen mediu si lung si nu in ultimul rand, sa investeasca in propria pregatirea manageriala precum si in cea a anagajatilor.
6. Ne puteti da un exemplu de strategie de management de succes in criza si un exemplu de strategie care nu a avut atat de mare succes?
Un exemplu de strategie de management de succes care poate fi aplicata in aceasta perioada este cea a specializarii, a intoarcerii la competentele de baza care ajuta firma sa se diferentieze fata de competitie.
O strategie prost aplicata in aceasta perioada a fost aceea a reducerilor brutale a tuturor costurilor intr-o organizatie, fara a avea insa fixate obiective clare pe termen scurt si mediu si fara a fi evaluat necesarul de resurse pentru a atinge aceste obiective.
Adriana DUTESCU este Director Romanian – Canadian MBA Program, Bucharest School of Management
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam