Hot Now

Lectii de management adaptate crizei

08 04 2011, Adriana Dutescu , Comenteaza, 5.349 afisari

Lucrurile nu vor mai fi niciodata la fel dupa aceasta criza – este o afirmatie pe care o intalnesc des in discutiile cu studentii si profesorii nostri. Tocmai de aceea, cel mai intelept lucru pe care il putem face este sa lasam in urma retetele care ne-au adus in trecut succes si sa vedem ce functioneaza acum. 

1. Care sunt principalele asteptari avute din partea angajatorilor de la rolul de manager in aceasta perioada?

Este foarte greu de dat un raspuns exhaustiv la aceasta intrebare. Evident este faptul ca asteptarile angalatorilor (top managementului) sunt in concordanta cu obiectivele specifice fiecarei organizatii. Chiar si in aceasta perioada sunt organizatii care isi propun sa creasca, sa castige cota de piata iar altele, bineinteles, sa supravietuiasca. Daca exista insa un element comun in toate aceste situatii, este cel legat de eficienta (sa obtii acelasi lucru dar utilizand mai putine resurse) si eficacitate (rezultatele finale sa fie mai mari/mai bune decat cele planificate). Bineinteles ca aceste lucruri nu se pot obtine fara o determinare superioara si un efort conjugat din partea actionarilor.

2. Care sunt principalele asteptari avute din partea angajatilor de la manageri in aceasta perioada?

Si aici este greu de dat un raspuns general. Angajatii doresc sa vada o atitudine corecta din partea angajatorilor (top management), vor sa vada ca procesele de restructure si realocare a sarcinilor de serviciu vizeaza pe toata lumea si se realizeaza pe criterii strict profesionale si mai doresc sa stie ca atunci cand perioada de criza va fi depasita iar pachetele salariale vor reveni la nivelul lui 2008.

3. Care sunt managerii care au avut de pierdut? Unde au gresit ei?

In periodele de criza pierd managerii care au avut politici incoerente de-a lungul timpului (inclusiv in perioadele de boom economic – ex. cresteri bruste ale salariilor) si care reactioneaza impulsiv, fara a avea o strategie pe termen mediu si lung.

4. Cum au reusit managerii de succes sa supravietuiasca crizei? Cum s-au adaptat acesteia si ce au facut?

Poate parea paradoxal, dar managerii care au rezistat sunt cei care au privit criza economica nu ca pe o problema ci ca pe o oportunitate, in sensul evaluarii angajatilor pe criterii profesionale si de aport al acestora la atingerea obiectivelor firmei, de evaluare a portofoliului de clienti si nu in ultimul rand de analiza a profitabilitatii si sustenabilitatii pe termen mediu si lung a portofoliului de produse si servicii.

5. Care sunt principalele recomandari pe care le aveti pentru manageri pentru a trece cu succes peste aceasta perioada?

Sa aiba obiective clare si realiste care sa tina cont atat de piata cat si de propriile resurse, sa defineasca strategii coerente pe termen mediu si lung si nu in ultimul rand, sa investeasca in propria pregatirea manageriala precum si in cea a anagajatilor.

6. Ne puteti da un exemplu de strategie de management de succes in criza si un exemplu de strategie care nu a avut atat de mare succes?

Un exemplu de strategie de management de succes care poate fi aplicata in aceasta perioada este cea a specializarii, a intoarcerii la competentele de baza care ajuta firma sa se diferentieze fata de competitie.

O strategie prost aplicata in aceasta perioada a fost aceea a reducerilor brutale a tuturor costurilor intr-o organizatie, fara a avea insa fixate obiective clare pe termen scurt si mediu si fara a fi evaluat necesarul de resurse pentru a atinge aceste obiective.

Adriana DUTESCU este Director Romanian – Canadian MBA Program, Bucharest School of Management

Adauga comentariu

Cele mai noi

Școala de Valori a lansat pe 20 iulie Tabăra online Laboratorul de cariere, o premieră în educația alternativă românească: primul program de experiențe pentru succes în care tinerii cu vârste între 16 – 20 ani își pot dezvolta abilitățile și identifica oportunitățile de dezvoltare academică și de carieră. Înscrierea în tabăra are loc până pe […]

Detalii

Absolvenții din promoția 2020 de la ciclul de licență și masterat din toată țara, dar și tinerii profesioniști care se află în căutarea unui loc de muncă sau unui program de internship/trainee sunt invitați să acceseze gratuit portalul de carieră Hipo.ro, unde până pe 14 august, se desfășoară Târgul Virtual pentru Absolvenți 2020, un eveniment […]

Detalii

Redacția Avocatnet a scris în ultimele luni despre foarte multe aspecte ce țin de relația angajator – salariat în contextul epidemiei de coronavirus. Acesta este motivul pentru care au putut să pună azi informațiile cap la cap pentru a face un ghid orientativ util pentru orice companie activă în momentul de față sau care se […]

Detalii

În perioada 1-9 septembrie 2020 se va desfășura ediția a XIV-a a Școlii de Vară HR Club Next Generation, dedicată studenților și masteranzilor pasionați de resurse umane. Adaptându-ne “noului normal”, formatul va fi puţin diferit faţă de anii trecuţi, iar cursurile se vor desfăşura pe o platformă virtuală, însă obiectivul rămâne acelaşi: continuăm să ne […]

Detalii
Newsletter-ul Portal Hr

Rămâi conectat la ultimele tendințe în HR

Abonează-te la newsletter