Managementul performantei in IT
Ramona ne-a intrebat:
Cum se face managementul performatei in firmele de IT? (sau mai specific: Care sunt diferentele intre practicile de management al performantei intre o multinationala de IT si o firma traditionala romaneasca de IT?)
Noi ii raspundem:
Indiferent de domeniul de activitate in care activeaza o companie, managementul performantei este unul din procesele critice prin care organizatia stabileste obiective si masoara gradul lor de atingere, identifica nevoi de dezvoltare si elaboreaza solutii pentru adresarea acestora, asigurandu-se ca exista toate premizele pentru a-si atinge obiectivele la standardele de performanta dorite.
Printre cele mai importante aspecte de retinut din descrierea de mai sus se numara efortul de masurare a performantei existente si de identificarea celor mai bune solutii pentru rezolvarea lacunelor. E insa putin probabil ca acestea sa se poata desfasura in absenta indicatorilor de performanta stabiliti anterior ca dezirabili. Cu alte cuvinte: masuram dar care este unitatea de masura?
Dimensiunea strategica a activitatii de management al performantei a incetat de ceva vreme sa mai fie pusa sub semnul intrebarii. De la teoriile clasice bazate pe ideea ca avem ceea ce masuram, pana la noile tendinte in managementul resurselor umane, toate recomanda o forma sau alta de management al performantei (mai mult sau mai putin structurat).
La nivelul angajatului, managementul performantei se vede de multe ori insa mai degraba in dimensiunea sa de evaluare (sau „tragere la raspundere”) decat in cea de identificare a nevoilor de dezvoltare si rezolvare constructiva a lor. Diferenta o face pe de o parte calitatea sistemului dar si modul in care este el implementat. De fapt, diferenta semnificativa o fac managerii (pentru care managementul performantei ar trebui sa fie o responsabilitate evidenta).
Revenind la intrebarea ta, ceea ce putem lamuri aici sunt cateva idei despre cum AR TREBUI sa se faca managementul performantei (indiferent daca este vorba de o companie multinationala sau de o organizatie romaneasca). Nu ne putem aventura in a descrie in detaliu cum se face de fapt acest lucru la noi cel putin din 2 motive: nu avem suficiente date obiective despre cum se desfasoara acest proces si, chiar daca le-am avea, nu ne-am propus sa aratam cu degetul pe PortalHR.
Pentru o intelegere detaliata a ceea ce inseamna si ce presupune managementul performantei intr-o firma de IT, iti recomandam acest tutorial.
Iata cateva idei care ne-au atras atentia si pentru care consideram ca parcurgerea lui in detaliu merita investitia de timp:
1. Una din marile provocari ale organizatiilor IT atunci cand vine vorba de managementul performantei este legata de faptul ca managementului ii este greu sa stabileasca daca intr-adevar performanta existenta serveste obiectivele strategice (poate si pentru ca adesea se sare peste etapa de stabilire clara a acestora).
2. In principiu, organizatiile IT masoara, monitorizeaza si actioneaza asupra informatiilor obtinute prin aplicarea unei varietati de instrumente si tehnici de management al performantei. Acestea au tendinta de a masura mai degraba performanta tehnica (aspecte de genul: „managementul configuratiei” si „managementul greselilor”.)
3. Ceea ce rateaza multe organizatii din IT sunt informatiile despre performanta non-tehnica si mai exact datele care le vor permite managerilor sa stabileasca daca: proiectele se deruleaza asa cum au fost planificate, exista indicatii clare despre potentiale problemele de performanta, exista proiecte care necesita interventia managementului, masurile luate deja pentru a corecta problemele s-au dovedit functionale.
4. Un proces de management al performantei care sa surprinda atat indicatorii tehnici cat si pe cei mai volatili (mentionati la punctul anterior) trebuie stabilit pe o baza sanatoasa. Aceasta presupune colectarea datelor de performanta privind variabilele critice, analizarea informatiilor pentru a defini „standardul”, stabilirea nivelelor de performanta relevante pentru fiecare variabila, monitorizarea periodica a variabilelor (cel putin o data pe luna) pentru a stabili devieri, discutarea problemelor cu managementul senior si aplicarea masurilor corective.
5. Si intr-o firma de IT, procesul de management al performantei trebuie sa fie unul permanent. Metodele care pot fi utilizate pentru a evalua si prezice performanta includ: simulari, analiza tendintelor si necesarele revizuiri de performanta (care au la baza discutii de evaluare intre manager si fiecare membru al echipei). Ele nu pot insa functiona corect atata vreme cat nu sunt stabiliti indicatorii de performanta (tehnici si non-tehnici) pe baza carora se va face evaluarea si se vor identifica zonele care necesita imbunatatire.
Pentru mai multe informatii despre instrumentele si procesele care trebuie sa faca parte din managementul performantei intr-o firma de IT, recomandam, asa cum spuneam mai sus, acest tutorial.
Pentru o intelegere de principiu a conceptului de management al performantei, rezumatul de pe CIPD este una din resursele de calitate pe care te poti oricand baza.
De asemenea, pentru o clarificare a modului in care unele companii IT au decis sa investeasca in managementul performantei si care au fost beneficiile in comparatie cu cele care au preferat sa functioneze in virtutea inertiei si impresiei, poti asculta inregistrarea acestui webinar.
In plus, iata si 100 de indicatori de performanta ce pot fi utilizati in companiile IT.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam