Mircea Georgescu (Hunnebeck): „Provocarea rămâne de a găsi în continuare și de a forma noi generații care să activeze într-una dintre cele mai puternice și durabile industrii”
Nici industria construcțiilor nu a fost ocolită de provocări în pandemie. Ca să aflăm mai multe despre schimbările care au avut loc și ce strategii sunt utilizate pentru a atrage candidații, am stat de vorbă cu Mircea Georgescu, Managing Director, Hunnebeck România
Care sunt principalele provocări pe piața muncii din domeniul construcțiilor?
Principala provocare pe piața muncii în domeniul construcțiilor s-a configurat încă de anul trecut. Și este vorba despre o criză majoră a forței de muncă manifestată în mai multe domenii: Construcții, HoReCa, IT. Pentru sectorul construcţiilor, criza este una acută și greu rezolvabilă pentru că vorbim de sute de mii de specialiști, lucrători calificați și necalificați, care ar trebui să umple acest gol. Cu atât mai complicat într-un context economic, social și politic dificil, cu un apetit extrem de scăzut al tinerilor pentru sectorul construcțiilor în ansamblu. La care se adaugă și faptul că formarea profesională în acest sector este una derulată pe termen lung. Conform estimărilor Federației Patronatelor Societățiilor din Construcții la nivelul sectorului există un deficit curent de 100.000 de constructori, iar dacă se activează proiectele din PNRR o să fie necesară suplimentarea cu încă 200.000 de constructori.
Hunnebeck Romania activează în domeniul închirierii cofrajelor și eșafodajelor necesare în realizarea structurilor de beton, un domeniu complementar construcțiilor propriu-zise și ca atare suntem și noi afectați de situația generală din piața forței de muncă din acest domeniu.
Cum s-au schimbat lucrurile din acest punct de vedere post pandemie?
Anul acesta cred că incertitudinea generală din economie și întreg contextul politic și social au pus în stand-by o serie de planuri și au dus la regândirea strategiilor de HR. În continuare cel mai dificil rămâne numărul din ce în ce mai mic de personal calificat în construcții, care generează în fapt creșterea costurilor cu forța de muncă. Dacă vă exista o politică fluntă cât să susțină stabilizarea forței de muncă atunci într-o mare proporție avem asigurat un climat favorabil pentru întregul sector de construcții astfel încât să fie îndeplinite toate obiectivele setate pentru anul 2022.
Care sunt principalele strategii pe care le derulați pentru a atrage personal?
În condițiile în care anumite poziții din organigramă, precum cele din departamentul de vânzări sau tehnic, necesită pe lângă bune cunoștinte tehnice, și abilitați de comunicare cu diferite categorii de clienți, strategia noastră pe termen lung este de a identifica tineri profesioniști din domeniu, cărora să le oferim condițiile necesare unei dezvoltări solide în carieră. Astfel, am inițiat un parteneriat cu Facultatea de Construcții și acționăm constant să atragem tinerii absolvenți. O ofertă foarte interesantă dedicată absolvenților de profil, o reprezintă un proiect de internship, destinat absolvenților facultății de construcții.
Pe măsură ce crește vertiginos cererea de construcții noi și renovări datorită și populației în creștere sau a fenomenului de migrație, va exista o nevoie tot mai mare de lucrători calificați pentru a ține pasul cu ritmul acestui climat în continuă schimbare. La nivel global, sectorul construcțiilor angajează aproximativ 17% din populația totală a lumii, având peste 50 de milioane de angajați și valorează mai bine de 7 trilioane de dolari, ceea ce o propulsează în topul celor mai puternice industrii.
La Hunnebeck suntem conștienți că resursa umană este capitală. La nivelul companiei, suntem dedicați dezvoltării unei culturi în care sănătatea, siguranță și mediul sunt valori nucleu adoptate și practicate la toate nivelurile organizației și cu care operăm și în cazul clienților noștri.
Mai mult, strategia noastră este axată pe dezvoltare și învățare permanentă și acesta este un mare atu atât pentru angajații actuali, cât și un punct forte pentru viitorii colegi. Toată această parte de formare este de fapt propulsia pentru noi orizonturi, către cele mai complexe misiuni și proiecte de aici sau desfășurate internațional.
Angajații Hunnebeck au beneficii sociale extinse convenite colectiv și individual, oportunități de formare continuă, orar de lucru flexibil ce le permite să obțină acel echilibru dintre viața profesională și cea privată.
Câți angajați aveți și ce procent dintre aceștia lucrează în birouri?
În România, Hünnebeck deține 3 sedii și depozite în București – Rudeni, Ploiești și în apropiere de Cluj-Napoca, la Căpușu Mare, în cadrul cărora activează cca. 80 de angajați. 50 % lucrează în birouri.
Cât de dificil este să găsiți angajații potriviți? Care sunt metodele prin care încercați să atrageți specialiști în companie și ce faceți ca să-i păstrați pe cei mai valoroși?
Nu este un proces facil. Dar am reușit în timp să formăm o echipă performantă, statornică, cu care suntem într-un dialog continuu pentru a identifica împreună așteptările fiecăruia în ceea ce privește dezvoltarea profesională. De asemenea, noi cei din echipa de management încercăm să ne informăm permanent colegii asupra obiectivelor companiei, a gradului lor de realizare și a direcțiilor strategice pe care ni le asumăm pentru viitor. În ceea ce privește atragerea de colegi noi, principalul nostru argument îl reprezintă un loc de muncă într-un mediu flexibil, dinamic, unde inițiativa individuală este dorită.
De ce ați ales să demarați un program de internship și ce detalii ne puteți oferi despre acesta?
Este o preocupare constantă în cadrul Hunnebeck de a forma viitori profesioniști și atenția noastră este permanent îndreptată către bazinele care și produc acești specialiști. Și așa cum am menționat mai sus, colaborarea și parteneriatul cu Facultatea de Construcții s-a materializat prin programul de internship. În cadrul acestui program, desfășurat pe parcursul unui an, ne propunem să oferim participanților, informații generale asupra proceselor de muncă din cadrul companiei, cu focus pe activitatea de ofertare/panotaj (departamentul tehnic) și activitatea comercială (departamentul de vânzări). După însușirea unor informații de bază se va trece la îndeplinirea unor sarcini operative cu valoare adăugată, în urma cărora să poată fi evaluată performanța individuală, integrarea în organizație și identificarea cu valorile și modelul de business al Hunnebeck România. Scopul principal al programului de internship este de a pregăti participanții în vederea preluării poziției de inginer în cadrul departamentului de vânzări sau al departamentului tehnic. Ne bucurăm să constatăm succesul acestui program, demonstrat prin integrarea primului “absolvent”, în cadrul echipei de vânzări. Astfel, începând cu 01.06.2022, Alexandru Neacșa ocupă poziția de reprezentant vânzări Hunnebeck România.
Cum ar arăta un “portret-robot” al candidatului pe care vi l-ați dori? În procesul de angajare, sunt mai importante calitățile sale tehnice sau cele interpersonale?
Aș putea rezuma că ne încântă să descoperim acei oameni ghidați de pasiune, cu energie, dornici să acumuleze cât mai multa experiență și curajoși să își expună ideile proprii. Tipurile de joburi la Hunnebeck clar merg către o îmbinare între calitățile tehnice și cele interpersonale. Colaborăm îndeaproape cu clienții și atunci este mai mult decât necesar să existe o bună comunicare, înțelegere și o efervescență a ideilor care să se concretizeze în cele mai bune soluții furnizate de Hunnebeck. De asemenea, capacitatea de a comunica deschis și explicit este foarte importantă pentru un nou angajat, și în relația cu colegii și managementul companiei, mai ales datorită faptului că echipa noastră își desfășoară activitatea în mai multe locații, nefiind astfel în contact direct tot timpul.
În concluzie, consider că abilitățile tehnice sunt lucruri care pot fi învățate/aprofundate chiar și după angajare, însă calitățile interpersonale sunt factori nativi, de preferat în cazul unor potențiali candidați.
Ultimul an și jumătate a fost un veritabil “test de stres” pentru departamentele HR. Care sunt principalele lecții pe care le-ați învățat în perioada aceasta?
Învățăm să ne adaptăm permanent, chiar să fim vizionari, să ne modelăm și rafinăm strategiile în timp rapid tocmai pentru a putea capta tot ce e mai bun în ceea ce privește capitalul uman. Am avut o confirmare că am procedat bine acordând o atenție totală formării și învățării continue pentru că așa am asigurat o retenție bună în companie și am profilat oameni cu experiență pe care suntem bucuroși să îi avem coechipieri. Am perpetuat o stare de bine necesară fiecăruia dintre noi cu atât mai mult în contextele dificile ale ultimilor ani. Provocarea rămâne de a găsi în continuare și de a forma noi generații care să activeze într-una dintre cele mai puternice și durabile industrii.
Hünnebeck România este parte a companiei germane Hünnebeck, una dintre mărcile de tradiție din portofoliul grupului american BrandSafway. Hünnebeck, cu sediul în Europa, a luat naștere în urmă cu peste 90 de ani, în 1929, și este unul dintre principalii furnizori europeni de echipamente de cofraj, schele și sisteme de siguranță caracterizate de o calitate înaltă, flexibilitate și rentabilitate. Obiectivul companiei este, în mod clar, transformarea șantierelor în unele mai productive, eficiente și sigure. Hünnebeck oferă, de asemenea, o gamă largă de servicii destinate proiectelor, variind de la inginerie, logistică de șantier, servicii de curățenie și reparații, instruire a utilizatorilor și servicii de cofraj până la dezvoltarea completă a proiectului. Hünnebeck este parte a diviziei de cofraj din cadrul BrandSafway, divizie ce include și SGB (Orientul Mijlociu / Asia) și Aluma Systems (America de Nord și America Latină).
În România, Hünnebeck deține două sedii și depozite în București – Rudeni și în apropiere de Cluj-Napoca – Căpușu Mare, în cadrul cărora activează cca. 80 de angajați.
Mai multe detalii despre produsele și serviciile Hünnebeck România sunt disponibile pe https://www.huennebeck.com/ro.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam