Rețeta Vrăjitorului din OZ pentru HR
Nu mi-am imaginat niciodată că o să fac o legătură între “Vrăjitorul din Oz” și excelența în HR, dar câteva din ideile poveștii rezumă într-un mod simplu dar frumos ce reprezintă de fapt HR-ul.
Sunt sigur că mulți dintre noi revedem din când în când filmul, probabil întâmplător, dar dacă ar fi să ne uităm cu atenție la Dorothy și la camarazii ei și să ne concentrăm pe nevoile lor – Minte, Inimă, Curaj – am descoperi portretul complet al HR-ului eficient. Nu doar unul, ci toate aceste atribute sunt necesare și, odată echilibrate într-o măsură corectă, ne ajută să fim specialiști HR de excepție.
Mintea HR-ului e destul de complicată. Trebuie să înțelegem multe lucruri, inclusiv diverse funcții și operațiuni de business și tone de reguli aplicabile pentru programe, politici, contracte collective, legislație și așa mai departe. Mintea noastră trebuie să fie suficient de abilă pentru a pune cap la cap toate informațiile, pentru a le interpreta, analiza și a ajunge la concluzii inteligente pe care să fim capabili să le comunicăm mai departe. Avem nevoie de o minte care să ne permită să stocăm și să lucrăm cu multe tipuri de informații și să le asamblăm având în vedere logica diferitelor tipuri de provocări cărora trebuie să le facem față. Raționamentele noastre trebuie să fie excelente și cu cât reușim să gândim mai mult prin prisma experiențelor prin care trecem, cu atât devenim mai buni.
Astfel, putem să fim foarte, foarte deștepți, aproape enciclopedii ambulante, dar fără “o inimă” avem șanse mari să fim foarte stângaci, reci și e posibil chiar să nu înțelegem datele reale ale unei probleme pe care trebuie să o rezolvăm. Inima despre care vorbesc nu este acea parte anatomică descrisă în publicitatea medicală, ci mai degrabă una mai apropiată de inima de Valentine a cărei esență este dată de sentimente și interes pentru celălalt. Moda se schimbă și câteodată e la modă ca HR-ului să-i pese iar câteodată nu. Cu toate acestea, o înțelegere reală a angajaților, a managementului și chiar a propriilor noastre persoane presupune dimensiunea de afecțiune (interes) ca parte integrantă a funcției de HR.
Putem să parcurgem cu ușurință informații complexe și complicate și să ne asigurăm că avem soluții la toate problemele potențiale. Dar, pentru a fi cu adevărat eficienți, trebuie să înțelegem ce implicații emoționale au problemele cu care ne confruntăm pentru angajați sau pentru clientul intern cu care lucrăm. Dacă încercăm să vindem un concept sau o soluție avem nevoie de empatie și de o înțelegere a nevoilor celeilalte părți implicate precum și a punctului său de vedere pentru a ne putea prezenta soluția într-o manieră cât mai relevantă. S-ar putea să știm ce trebuie să spunem, dar vom avea succes doar atunci când vom ști și cum trebuie să spunem.
Am putea muta munții din loc – dacă am avea “curaj”. Într-adevăr, o parte din responsabilitățile noastre presupune să ne purtăm frumos și să fim plăcuți, să ne înțelegem bine cu toată lumea – că doar avem o inimă, nu? Vrem să fim parteneri loiali dar câteodată nu suntem deloc de acord cu anumite acțiuni sau planuri. Avem însă curaj? Nu vrem să ne pierdem locul de muncă, dar dacă nu ne delimităm clar poziția nu ne facem treaba așa cum ar trebui.
Poate că managerul (de exemplu) nu are suficiente cunoștințe (“minte”) despre un subiect de care se lovește la locul de muncă și îi mai lipsește și “inima”. Trebuie să ne poziționăm în așa fel încât să prevenim perpetuarea acțiunilor care pot afecta negativ compania – este responsabilitatea noastră și trebuie să avem curajul să luăm poziție. Cunoaștem subiectul (“mintea”) și știm cum să îl abordăm (“inima”), avem doar nevoie de curaj ca să spunem ce trebuie spus – cât mai diplomat posibil, dar neapărat să spunem ce trebuie spus.
Ce părere aveți? În acest exemplu simplu pe care l-am folosit, credeți că mintea, inima și curajul acoperă eficient nevoile unui specialist HR? Mi-a scăpat ceva esențial sau ați descrie diferit nevoile noastre? Aștept cu interes părerile și ideile voastre despre acest subiect – sau despre “Vrăjitorul din Oz”!
Mulțumesc,
Ian
Articol apărut inițial pe HR Toolbox: The HR Oz Recipe – If I Only Had a Brain, a Heart, The Nerve!. Află mai multe despre Ian Welsh aici.
Sursa imagine.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam