Rodica Lupu, fondator Ingenius Hub: „Cu 20% din investiția pe care statul o va face, se vor salva 80% din companii”
Criza sanitară, urmată de instaurarea situației de urgență a determinat schimbări semnificative în organizarea și funcționarea mediului de afaceri. De la sistarea sau convertirea producției, la mutarea activității la distanță sau chiar închidere temporară, companiile au trebuit nu doar să găsească soluții, dar să își regândească modelul de business pe termen lung. În acest context, Ingenius HUB, prin Rețeaua Ingenius NET, a lansat în aceste zile o cercetare privind impactul COVID-19. Datele colectate vor fi utilizate pentru a fundamenta un memorandum adresat Președinției, Guvernului și autorităților locale, care să conțină un set coerent de măsuri necesare sprijinirii mediului românesc de afaceri atât în perioada de restricții, cât și în cea de reconstrucție economică ce va urma după terminarea crizei sanitare.
Despre această cercetare, despre obiectivul și indicatorii pe care îi urmărește ne spune mai multe Rodica Lupu, fondator Ingenius Hub, specialist în fonduri europene și consultant în management.
Cum a apărut ideea campaniei #ViataDupaCovid19?
Am creat Ingenius Hub cu scopul de a-i sprijini pe tinerii antreprenori, dar, în timp, acest proiect a crescut și misiunea sa s-a extins. Începând de anul trecut, preocuparea noastră pentru inovație ne-a determinat să inițiem, alături de parteneri din mai multe regiuni, rețeaua Ingenius Net, o rețea de organizații preocupate de inovație și transfer tehnologic și, în același timp, de stimularea antreprenoriatului. Rețeaua are în componența sa mari universități, institute de cercetare, companii din diferite industrii, asociații de IMM-uri și patronate, ONG-uri, dar și autorități publice locale. În contextul actual, traversând o criză fără precedent, nu am putut să rămânem indiferenți, să nu ne implicăm, văzând cât de diverse sunt efectele crizei și cât de greu este pentru organizații să își facă un plan de acțiune și să reziste pe durata crizei.
În același timp, experiența noastră de lucru cu diferite tipuri de organizații ne-a fost de folos pentru a înțelege rapid că măsurile necesare sunt eterogene și depind foarte mult de industrie, de tipul de organizație, de dimensiuni și model de operare, prin urmare, suntem convinși că nu se poate defini un set de măsuri eficiente și eficace dacă nu analizam temeinic impactul lor potențial și nu intrăm într-o consultare reală cu cei cărora măsurile le sunt dedicate.
Care este targetul acestei cercetări? Cine poate participa la ea?
Chestionarul este adresat tuturor tipurilor de companii, dar și organizațiilor non-guvernamentale de diferite tipuri. Accentul este însă pe IMM-uri.
Care sunt principalii indicatori pe care îi urmariți?
Ne interesează să aflăm pe de o parte impactul financiar, pierderile pe cifra de afaceri și, foarte important, gradul de menținere a locurilor de muncă și intențiile de viitor ale firmelor în această privință. Am ridicat întrebări legate de șomaj tehnic și concedieri, atât raportat la măsurile luate deja, cât și cu privire la estimările pentru următoarele 6 luni. Totodată, ne interesează dacă firmele au crescut gradul de digitalizare și dacă au reușit să se mențină operaționale total sau în bună măsură.
Nu în ultimul rând, ne interesează tipul și numărul organizațiilor care susțin diferitele propuneri pe care noi le facem, chestionarul conținând exemple de măsuri punctuale, unele cu caracter general, altele specifice anumitor industrii sau medii, pe care respondenții le pot bifa.
Cam care intuiți că vor fi rezultatele finale? În ce direcție ne îndreptăm?
Cred că cercetarea va oferi surprize și va contrazice parțial o serie de ipoteze care au devenit în prezent populare în spațiul public. Mă aștept ca firmele să susțină în mare măsura facilitățile fiscale și programele de finanțare propuse și, totodată, ca firmele mici să fie mai reziliente pe termen scurt, dar cu risc crescut pe termen mediu. Cred că vom constata că sunt necesare măsuri relativ simple și nu foarte costisitoare pentru susținerea microintreprinderilor și afacerilor mici, dar și că sunt numeroase firme care estimează că sunt în risc de a declanșa insolvența în urmăoarele 6 luni, dacă nu primesc un ajutor consistent. Ceea ce nu vom putea vedea în urma acestei cercetări este în ce mod firmele se vor afecta reciproc prin comportamentele și deciziile lor individuale. Acest lucru va fi mai inteligibil peste cca 6 luni, când intenționăm sa reluăm acest demers pentru a obține mai multă claritate.
Principala mea ipoteză este că legea lui Paretto se va aplica și în această criză și trebuie să ținem cont de acest lucru. Cu 20% din investiția pe care statul o va face, se vor salva 80% din companii. De aici și pariul meu pe firmele mici și pe microintreprinderi, pentru că ele reprezintă aproape 80% din companiile românești și angajează aproape jumătate din totalul persoanelor care au un loc de muncă acum în mediul privat.
Ingenius Hub și-a asumat acest demers, ce parteneri vi s-au alăturat până acum?
Avem numeroși parteneri din toate mediile, mulți dintre ei participând activ fără a dori neapărat să fie nominalizați. Demersul se bucură de susținere din partea diferitelor tipuri de organizații, așa cum ne-am așteptat: camere de comerț, asociații de IMM-uri și patronate, confederații, profesii liberale, consilii județene, ONG-uri, institute de cercetare, comunități din social media, dar și, foarte important, canale media, care ne-au fost de un real ajutor, diseminând campania noastră.
Ce șanse de implementare au măsurile care vor deriva din această cercetare?
Am convingerea că autoritățile au tot interesul să primească răspunsuri cât mai concrete din piață și să înțeleagă cât mai bine ce își doresc antreprenorii, pentru ca bugetele care vor fi alocate crizei să nu fie risipite și măsurile luate să aibă impact. Suntem implicați în grupul consultativ de la Ministerul Economiei, mai multe ministere ne-au răspuns favorabil, felicitându-ne pentru inițiativă și confirmând că așteaptă rezultatele. Cred că este momentul în care toate mediile românești, mediul universitar, mediul de afaceri, mediul asociativ și, bineinteles, mediul public, să lucreze împreună, fără orgolii și fără suspiciuni, pentru că ceea ce se întâmplă ne afectează pe toți deopotrivă și nimeni nu este în afara cercului vicios care se poate crea dacă nu știm să reacționăm inteligent.
Îmi exprim speranța că membrii Guvernului și, de altfel, toți politicienii de bună credință, vor lăsa deoparte disputele sau alte tipuri de agende și vor acționa cu înțelepciune în acest context fără precedent și cu un grad mare de impredictibilitate. Ceea ce le oferim noi prin această cercetare este critic pentru ca deciziile ce se vor lua să fie coerente, iar măsurile adoptate să fie eficiente și să asigure în mod real protejarea mediului de afaceri românesc și redresarea sa la finalul ridicării restricțiilor.
Spuneți-ne câte ceva despre celelalte proiecte pe care le mai derulați
Avem la activ peste 200 de firme finanțate prin Ingenius Hub, alături de partenerii săi din diferite regiuni ale țării. O bună parte dintre acestea sunt în perioada de incubare până la finalul anului. Apoi urmează să demarăm un nou program de incubare pentru regiunea București-Ilfov, dacă reușim să re-intrăm în normalitate în cel mai scurt timp. Momentan, spașiile de co-working sunt termporar închise, cum e și firesc, noi luând această decizie chiar înainte de declanșarea stării de urgență, pentru că suntem preocupați în mod real de bunăstarea celor pentru care lucrăm.
În această perioadă pregătim cereri de finanțare din fonduri europene, norvegiene și alte tipuri de fonduri pentru diferite companii care sunt în reteaua Ingenius Net. Totodată, continuăm zilnic emisiunile dedicate antreprenorilor, pe canalul Ingenius Live, care în curand va împlini un an și jumătate de existență. Mă bucur că am reușit să păstrăm permanent standardul ridicat și, foarte important, o echipă de moderatori formată din experți în domeniile în care realizează emisiunile, echipă care s-a tot sudat și a crescut și numeric și calitativ și care rămâne fidelă proiectului, în care lucrează pe bază de voluntariat.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam