Să recâștigăm ospitalitatea
Domeniul ospitalităţii are o receptare publică nu tocmai favorabilă. Pentru cei mai mulţi, muncă într-o cafenea sau într-un hotel este privită ca regres personal şi profesional. În cel mai fericit caz, un job în acest domeniu este acceptat doar că etapa scurtă în carieră, motivate de obligaţii financiare presante. Totuşi, Horeca nu este doar un refugiu pentru cei care nu şi-au realizat visele profesionale şi academice. Avem în faţă o lume fascinantă, cu plusurile şi minusurile ei, o lume cu provocări şi oportunităţi unice.
Experienţa ca angajat în acest domeniu e pe măsură interesului şi deschiderii cuiva. Munca fizică, servitul şi asistența sunt grele şi nesatisfăcătoare atunci când nu există în spatele lor o atitudine potrivită, detaşare emoţională, curiozitate şi dedicare.
Înainte de a prezenta argumentele forte vreau să enumăr câteva avantaje generale ale unui loc de muncă în Horeca: dobândirea capacităţii de a lucra în echipă (nu se poate altfel), dezvoltarea abilităţii de multitasking, dezvoltare personală în ce priveşte managementul timpului şi a efortului emoţional. Existenţa “culiselor” face mai uşoară descărcarea emoţională şi pregătirea apariţiei în fata clienţilor. Astfel, angajaţii care nu au calităţi de comunicare şi relaţionare deosebite se pot retrage în zona ascunsă publicului atunci când efortul emoţional devine prea intens.
Argumentele forte, pentru care domeniul ospitalităţii merită mai multă consideraţie, rezidă, pe de o parte, în specificul relaţiei client-angajat-colegi, şi pe de altă parte în aria preocupărilor angajatului respectiv.
1) “TU şi clienţii”. Relaţia dintre angajat şi client este atât de directă şi de personalizata încât Horeca oferă contextul ideal pentru a studia/testa o mulţime de principii şi concepte, şi mai ales pe cele aparţinând economiei experienţiale.
E una să serveşti bine şi e altceva să îţi propui ca elementele cheie din servitul tău să se regăsească în evaluările pozitive din online sau din sursele de specialitate. E una să aştepţi să plece clienţii şi e altceva să observi că datorită servitului ireproşabil aceştia au simţit nevoia să “co-participe” lăsând curăţenie, tacâmurile sortate, bacşiş…
2) “TU însuţi”. A avea o muncă “de jos”, de execuţie, poate fi un test personal în ce priveşte etica muncii şi “credincioşia în lucrurile mici”. Interacţiunea cu o mulţime de tipologii de clienţi îmbunătăţeşte spontaneitatea, capacitatea de a lua decizii în timp scurt, pragmatismul. În plus, îţi poţi consolida un stil de lucru general, aplicabil în orice alt domeniu. De exemplu, împrumutând de la Donald Schon, în timp ce lucrezi poţi să ai în minte câteva concepte: reflection-in-action, reflection-on-action, knowing -in-action, certain patterns of error. Asta înseamnă că vei fi mereu atent la ce faci, cum faci, vei căuta mereu soluţii noi şi vei încerca să scapi de rutina care ascunde erori.
3) “TU şi colegii”. Horeca oferă un mediu de lucru divers şi în continuă schimbare. Aparent, cele două secţiuni (secţiunea din faţă şi cea din spate) sunt în conflict permanent. Bucătăria e ierarhizată, partea de recepţie/serviciu este plată, ambele revendicând o parte mai mare din succes. Sub lupa managementului resurselor umane, Horeca e un laborator de studiu. Fiind un mediu dramaturgic, fiecare studiu de caz (pe colegi, şefi sau clienţi) are valoare ştiinţifică, fără a avea nevoie de relevanţă statistică. Şansa de a testa la locul de muncă noi concepte învăţate la facultate este foarte mare (natura conflictelor, rezolvarea lor, elemente de cultură organizaţional, etica muncii).
După cum spuneam, oportunităţile de învăţare/dezvoltare în domeniul ospitalităţii se circumscriu pasiunilor şi curiozităţii fiecăruia. Dacă piaţa forţei de muncă nu este foarte bogată acum, gândeşte un plan după modelul Monicăi Heintz (s-a angajat în 3 companii doar pentru a studia un concept şi a scrie o carte) şi alege un loc de muncă în Horeca. Sau, dacă eşti student, vei scrie o mai bună lucrare de licenţa după 3 luni într-un hotel, decât introducând date în calculator o vară întreagă pentru o cunoscută bancă locală.
Domeniul ospitalităţii merită recâştigat din punctul de vedere al oportunităţilor profesionale!
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam