Hot Now

Să recâștigăm ospitalitatea

18 06 2013, Cristi Ariton , Comenteaza, 2.970 afisari

Domeniul ospitalităţii are o receptare publică nu tocmai favorabilă. Pentru cei mai mulţi, muncă într-o cafenea sau într-un hotel este privită ca regres personal şi profesional. În cel mai fericit caz, un job în acest domeniu este acceptat doar că etapa scurtă în carieră, motivate de obligaţii financiare presante. Totuşi, Horeca nu este doar un refugiu pentru cei care nu şi-au realizat visele profesionale şi academice. Avem în faţă o lume fascinantă, cu plusurile şi minusurile ei, o lume cu provocări şi oportunităţi unice.

Experienţa ca angajat în acest domeniu e pe măsură interesului şi deschiderii cuiva. Munca fizică, servitul şi asistența sunt grele şi nesatisfăcătoare atunci când nu există în spatele lor o atitudine potrivită, detaşare emoţională, curiozitate şi dedicare.

Înainte de a prezenta argumentele forte vreau să enumăr câteva avantaje generale ale unui loc de muncă în Horeca: dobândirea capacităţii de a lucra în echipă (nu se poate altfel), dezvoltarea abilităţii de multitasking, dezvoltare personală în ce priveşte managementul timpului şi a efortului emoţional. Existenţa “culiselor” face mai uşoară descărcarea emoţională şi pregătirea apariţiei în fata clienţilor. Astfel, angajaţii care nu au calităţi de comunicare şi relaţionare deosebite se pot retrage în zona ascunsă publicului atunci când efortul emoţional devine prea intens.

Argumentele forte, pentru care domeniul ospitalităţii merită mai multă consideraţie, rezidă, pe de o parte, în specificul relaţiei client-angajat-colegi, şi pe de altă parte în aria preocupărilor angajatului respectiv.

1) “TU şi clienţii”. Relaţia dintre angajat şi client este atât de directă şi de personalizata încât Horeca oferă contextul ideal pentru a studia/testa o mulţime de principii şi concepte, şi mai ales pe cele aparţinând economiei experienţiale.

E una să serveşti bine şi e altceva să îţi propui ca elementele cheie din servitul tău să se regăsească în evaluările pozitive din online sau din sursele de specialitate. E una să aştepţi să plece clienţii şi e altceva să observi că datorită servitului ireproşabil aceştia au simţit nevoia să “co-participe” lăsând curăţenie, tacâmurile sortate, bacşiş…

2) “TU însuţi”. A avea o muncă “de jos”, de execuţie, poate fi un test personal în ce priveşte etica muncii şi “credincioşia în lucrurile mici”. Interacţiunea cu o mulţime de tipologii de clienţi îmbunătăţeşte spontaneitatea, capacitatea de a lua decizii în timp scurt, pragmatismul. În plus, îţi poţi consolida un stil de lucru general, aplicabil în orice alt domeniu. De exemplu, împrumutând de la Donald Schon, în timp ce lucrezi poţi să ai în minte câteva concepte: reflection-in-action, reflection-on-action, knowing -in-action, certain patterns of error. Asta înseamnă că vei fi mereu atent la ce faci, cum faci, vei căuta mereu soluţii noi şi vei încerca să scapi de rutina care ascunde erori.

3) “TU şi colegii”. Horeca oferă un mediu de lucru divers şi în continuă schimbare. Aparent, cele două secţiuni (secţiunea din faţă şi cea din spate) sunt în conflict permanent. Bucătăria e ierarhizată, partea de recepţie/serviciu este plată, ambele revendicând o parte mai mare din succes. Sub lupa managementului resurselor umane, Horeca e un laborator de studiu. Fiind un mediu dramaturgic, fiecare studiu de caz (pe colegi, şefi sau clienţi) are valoare ştiinţifică, fără a avea nevoie de relevanţă statistică. Şansa de a testa la locul de muncă noi concepte învăţate la facultate este foarte mare (natura conflictelor, rezolvarea lor, elemente de cultură organizaţional, etica muncii).

După cum spuneam, oportunităţile de învăţare/dezvoltare în domeniul ospitalităţii se circumscriu pasiunilor şi curiozităţii fiecăruia. Dacă piaţa forţei de muncă nu este foarte bogată acum, gândeşte un plan după modelul Monicăi Heintz  (s-a angajat în 3 companii doar pentru a studia un concept şi a scrie o carte) şi alege un loc de muncă în Horeca. Sau, dacă eşti student, vei scrie o mai bună lucrare de licenţa după 3 luni într-un hotel, decât introducând date în calculator o vară întreagă pentru o cunoscută bancă locală.

Domeniul ospitalităţii merită recâştigat din punctul de vedere al oportunităţilor profesionale!

Adauga comentariu

Cele mai noi

Școala de Valori a lansat pe 20 iulie Tabăra online Laboratorul de cariere, o premieră în educația alternativă românească: primul program de experiențe pentru succes în care tinerii cu vârste între 16 – 20 ani își pot dezvolta abilitățile și identifica oportunitățile de dezvoltare academică și de carieră. Înscrierea în tabăra are loc până pe […]

Detalii

Absolvenții din promoția 2020 de la ciclul de licență și masterat din toată țara, dar și tinerii profesioniști care se află în căutarea unui loc de muncă sau unui program de internship/trainee sunt invitați să acceseze gratuit portalul de carieră Hipo.ro, unde până pe 14 august, se desfășoară Târgul Virtual pentru Absolvenți 2020, un eveniment […]

Detalii

Redacția Avocatnet a scris în ultimele luni despre foarte multe aspecte ce țin de relația angajator – salariat în contextul epidemiei de coronavirus. Acesta este motivul pentru care au putut să pună azi informațiile cap la cap pentru a face un ghid orientativ util pentru orice companie activă în momentul de față sau care se […]

Detalii

În perioada 1-9 septembrie 2020 se va desfășura ediția a XIV-a a Școlii de Vară HR Club Next Generation, dedicată studenților și masteranzilor pasionați de resurse umane. Adaptându-ne “noului normal”, formatul va fi puţin diferit faţă de anii trecuţi, iar cursurile se vor desfăşura pe o platformă virtuală, însă obiectivul rămâne acelaşi: continuăm să ne […]

Detalii
Newsletter-ul Portal Hr

Rămâi conectat la ultimele tendințe în HR

Abonează-te la newsletter