Secțiune susținută de

Șapte tipuri de șefi toxici

Portal HR \ Actual \ Șapte tipuri de șefi toxici

În varianta fără scenariu de film, „horrible bosses” se traduce „șefi toxici”. Studii numeroase duc la concluzia că lucrând în subordinea unui șef toxic poți ajunge la serioase probleme de sănătate, până la stop cardiac, șansele să-ți cedeze inima fiind de 50%. Un studiu recent din Suedia subliniază că riscul apariției problemelor cardiace crește odată cu timpul în care angajatul rămâne într-o companie cu șefi toxici, în timp ce angajatul care își respectă șefii, pentru că are de ce, este ferit de astfel de probleme.

În Statele Unite, 60% din angajații instituțiilor guvernamentale sunt nefericiți din cauza șefilor toxici pe care îi descriu ca fiind:

– centrați pe persoana lor (60%)

– încăpățânați (49%)

– cer prea mult de la angajați (43%)

– impulsivi (41%)

– își bagă nasul peste tot (39%)

TalentSmart, companie de training și coaching cu sediul principal în Statele Unite, ne arată că există și o luminiță, după numeroase cercetări: 90% din angajații cu rezultate bune sunt cei care reușesc să-și managerieze emoțiile și să-și păstreze calmul în fața unui șef „dificil”.

Travis Bradberry, cofondator TalentSmart și coautor al cărții „Inteligența emoțională 2.0”, a identificat șapte tipuri de șefi toxici și strategiile pe care le putem aplica pentru a putea totuși să ne descurcăm cu aceștia, pentru că nu întotdeauna este posibil să spui adio și să le întorci spatele. Articolul „How Successful People Overcome Toxic Bosses” a fost publicat pe LinkedIn.

flexible employee

Șapte tipuri de șefi toxici și cum să ne descurcăm cu ei, fără să facem atac de cord

1) Prietenul neadecvat – șeful care este excesiv de prietenos, dar nu într-un sens pozitiv, centrat pe team building.

Este șeful care te invită constant să vă petreceți timpul împreună înafara orelor de lucru și care se angajează ușor în bârfele de la birou. Își alege favoriții și divizează angajații, care devin frustrați de lipsa de echilibru în acordarea atenției și respectului în mod echitabil. Nu poate lua decizii dure în ceea ce privește subalternii sau să îi concedieze pe cei care merită, cu excepția celor care nu îi plac. Biroul lui devine rapid „BIROUL”.

Cum neutralizăm „prietenul neadecvat” – trebuie impus ferm un set de limite.

Nu îi permite să te intimideze. Doar stabilind susținut și proactiv limita până la care poate merge, poți să devii stăpân pe situație. De exemplu, îi poți arăta prietenia în timpul zilei fără să-ți fie teamă să spui nu atunci când te cheamă să vă petreceți timpul împreună după serviciu sau când încearcă să te facă părtaș la bârfă. Partea dificilă este să rămâi constant în ceea ce privește limitele impuse, chiar dacă insistă. Distanțându-te de comportamentul care ți se pare inadecvat, vei reuși, ba chiar vei reuși să ai o relație sănătoasă cu acesta. Important este să nu impui bariere care nu sunt necesare și care te pot transforma rapid într-un inamic. În loc să încerci să-l transformi în ceea ce nu este, făcându-l să te vadă ca un aliat te-ar putea pune într-o poziție chiar mai sigură decât te-ai aștepta.

2) Micromanagerul – este șeful care te face să te simți în permanență urmărit.

Este cel care acordă prea multă importanță detaliilor nesemnificative, găsește nod în papură, face permanent observații, își arogă titlul de „profesionist absolut” și induce ideea că vede și știe tot ce faci. Rezultatul: angajați descurajați, frustrați, fără randament.

Cum neutralizăm micromanagerul – micromanagerul este atras de angajatul care muncește exclusiv după viziunea lui, de aceea angajatul trebuie să îl provoace în permanență să îi împărtășească viziunea managerială adresând mereu întrebări și cerând feedback. Nu funcționează însă întotdeauna, pentru că unii micromanageri vor căuta în continuare să supra-analizeze și să „micromanagerieze”. Caz în care nu trebuie să te lași prins în capcana lui, aceea de a te face să te simți slab pregătit, sub nivelul lui, sub așteptările profesionale. În ciuda aparențelor, acest tip de șef îți apreciază în felul său munca, doar că fie nu știe să îți comunice asta, fie îi este teamă să o admită din cauză că se simte amenințat sau pur și simplu nu suportă competiția corectă.

3) Tiranul – este tipul care se bazează pe tactici machiavelice și ia decizii doar pentru a-și satisface ego-ul.

Principala grijă a acestuia este să își mențină puterea și îi va intimida permanent pe cei din jur pentru a-și atinge scopul. Tiranul își vede angajații ca pe un grup criminal care i-a ocupat corabia. Împarte oamenii pe categorii și îi caracterizează după șabloane: oamenii competenți care îi pun la îndoială judecata sunt răzvrătiții, cei care îi susțin activitatea prin lingușeli și gesturi de loialitate devin secunzii săi, frați de arme, iar cei care nu performează sunt văzuți ca spălători de wc-uri și punte.

Cum neutralizăm tiranul – o variantă dureroasă dar eficientă este aceea în care îi prezinți ideile tale în așa fel încât el să-și însușească credit, măcar parțial.

Astfel, tiranul îți poate susține ideea, susținându-și și ego-ul. Trebuie să fii rapid în a-i acorda lui merite, chiar dacă el nu va face la fel. Ca să supraviețuiești unui șef tiran trebuie să-ți alegi bătăliile cu inteligență, adică doar pe cele care merită, ca să nu ajungi la spălat puntea ori wc-urile.

4) Incompetentul – acest tip de șef a fost promovat, angajat prin hazard sau a fost numit și are o poziție peste capacitățile sale.

Este posibil ca acesta să nu fie complet incompetent, dar doar datorită celor care sunt de mai mult timp în companie și care au informațiile și abilitățile care lui îi lipsesc.

Cum neutralizăm incompetentul – este important să-ți înghiți mândria și să începi să-ți împărtășești competența, experiența, fără să i le fluturi în față.

Împarte informația necesară incompetentului pentru a se simți șef și poți să-i devii aliat și chiar confident.

5) Robotul – în mintea robotului tu ești angajatul cu numărul 72, cu un randament de 84% și cu experiență la nivelul 91.

Acest tip de șef ia decizii bazate pe cifre și când este forțat să ajungă la o concluzie fără să aibă date suficiente, se autodistruge. Depune foarte puțin efort, uneori deloc, pentru a se conecta cu angajații, în schimb contemplă cifrele pentru a decide cine rămâne și cine trebuie să plece.

Cum să neutralizăm robotul – trebuie să vorbești pe limba lui.

Dacă ai o idee, trebuie să ai și date suficiente să o susțină. La fel și cu performanța – trebuie să știi care sunt valorile lui, dacă vrei să ieși în evidență. Apoi, poți să începi ușor să-l scoți din zona lui de confort, antisocială, fără să fii insistent sau nepoliticos. Stabilește întâlniri față în față și răspunde-i la mailuri bătându-i în ușa biroului. Forțându-l astfel să se conecteze cu tine, s-ar putea să îți și asocieze fizionomia numărului de angajat. Toate acestea în doze mici, pentru că nu răspunde bine la prea multă socializare.

6) Vizionarul – puterea acestuia stă în idei și inovare.

Dar această abordare antreprenorială devine un pericol când un plan sau o soluție necesită implementare. Când vine momentul ca acest tip de șef  să își și exercite viziunea, este deja la următoarea idee și te lasă să duci singur treaba la capăt.

Cum neutralizăm vizionarul – cea mai bună soluție este să-i inversezi direcția gândurilor și să le duci într-una mai puțin măreață dar mai practică.

Trebuie să îi adresezi întrebări specifice pentru a-l face să se concentreze, fără să-i refuzi din start ideile mărețe.

7) Pescărușul – cu toții am fost în poziția asta, de a sta în umbra pescărușului manager care decide să-și întindă aripile și să-și ia zborul când începe furtuna.

În loc să-și aloce timp cu echipa pentru a soluționa probleme, pescărușul își depune sfaturile importante, pentru ca apoi să decoleze lăsându-i pe ceilalți să se descurce cu problemele. Pescărușul interacționează cu angajații doar când arde ceva, dar fără consistență, reușind să transforme un simplu incendiu într-o calamitate.

Cum neutralizăm pescărușul – în grup.

Dacă reușești să faci ca toată echipa să se așeze la masă și să-i explice constructiv, să-i transmită un feedback fără nicio urmă de amenințare, s-ar putea ca tipul acesta de șef să și găsească soluții.

Data articol: aprilie 7, 2015

Newsletter-ul Portal HR

100% fără spam